2 צפייה בגלריה
תחנת הבעש"ט, תל אביב
תחנת הבעש"ט, תל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
אחרי קבלת אישור ההפעלה מחברות הבדיקה הגרמניות, במשרד התחבורה מעריכים כי חברות נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ותבל, שצפויות להפעיל את הקו האדום מפתח תקווה עד בת ים - יקבלו את האישור הסופי להפעלתו במהלך חודש יולי. זאת אם לא יהיו תקלות חריגות ונת"ע תעמוד בתנאים.
במשרד כבר כינסו ביום חמישי דיון של הוועדה שתכריע באיזה תאריך ייפתח הקו, ובראשה עומד מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן. "אם כל האישורים הסופיים יגיעו, נקדים את האישור שלנו להפעלת הקו", אמר בכיר במשרד. כבר בכינוסה הראשונה של הוועדה, חבריה אישרו את כלל התקנים לנהגים, סדרנים ופקחים שיעבדו בקו.
בדומה למקרים אחרים שבהם נפתחו קוי רכבת, במשרד התחבורה יעניקו לנוסעי הקו האדום נסיעות חינם בראשית פעילות הרכבת. עדיין לא ידוע לכמה זמן יוענק המענק, אך גורמים במשרד טענו אמש כי ההטבה תינתן לבין שלושה חודשים ועד חצי שנה.
בעלי העסקים על שדרות ירושלים מיואשים מהרכבת הקלה
(צילום: שמוליק דודפור, עריכת וידאו: עמרי אלקלעי ניר)

שרת התחבורה מירי רגב, השוהה כעת בגאורגיה, מסרה: "אני שמחה על כך שהתקדמנו שלב נוסף להפעלת הקו האדום. אני מקווה שבמהלך החודש הקרוב נתגבר על הפערים שנותרו ונוכל לבוא עם בשורה אמיתית לציבור הישראלי".
ברכבת הקלה בגוש דן קיבלו כאמור את אישור ההפעלה מחברות הבדיקה הגרמניות - המסמך החשוב ביותר שבלעדיו הנסיעות לא היו יכולות לצאת לדרך. בעקבות קבלת המסמך הנוגע לנושאי הבטיחות, מסתמן שבחודש הקרוב - אם לא יהיו תקלות מיוחדות - הציבור סוף-סוף, ואחרי דחייה של שנתיים, יוכל לעלות על הרכבת הקלה.
מדובר במסמך עקרוני שנשלח לנת"ע על ידי צמד החברות הגרמניות שהיו אמונות על מתן אישור הבטיחות להפעלת קו. ל-ynet נודע כי המסמך הגיע לידי נת"ע כבר במהלך סוף השבוע, והועבר למשרדי האוצר והתחבורה. "הפרויקט מתקדם בצורה טובה ומתכונן לפתיחה", צוין במכתב החברה הבודקת את בטיחות הרכבת. "בהסתמך על דיונים והתוצאות האחרונות, וכן מסמכים והוכחות שיגיעו, אנו מאמינים שנגיע לתאריך מוסכם לפתיחת הרכבת הקלה עד סוף החודש הקרוב". כבר ביום חמישי האחרון, כאמור, ערך ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, ישיבה שבה דנו בסוגיית פתיחת הקו.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
"מקווה שבמהלך החודש הקרוב נתגבר על הפערים שנותרו". מירי רגב
(צילום: עוד צלמים)
הקו האדום, המשתרע לאורך 24 ק"מ וחולף על פני 33 תחנות בפתח תקווה, רמת גן, בני ברק, תל אביב, יפו ובת ים, היה אמור להיפתח כבר באוקטובר 2021, אך נדחה לנובמבר 2022. לאחר הדחייה הראשונה הודיעה רגב כי היא מצפה שהקו יחל את פעילותו אחרי יום העצמאות השנה, ומאוחר יותר דובר על אמצע חודש יוני - אז הובטח כי בתום 45 ימי הרצה ללא תקלות תגיש חברת תבל, שתפעיל את הקו, פנייה רשמית למשרד התחבורה ותבקש אישור לפתיחתו - אולם התקלות שהיו נותרו, ובקשת האישור לא נשלחה.
הבעיה המרכזית שזוהתה היא תקלה במערכת האיתות שאינה פועלת כצפוי, ויוצרת בלימות פתאומיות. נוסף לכך התריעו צמד החברות הגרמניות שנבחרו לבחון את הקו טרם מתן היתר הפעילות על תקלה שנייה במערכת. לדבריהן, רכבות שעוצרות בתחנות מתגלגלות לאחור בחלק מהמקרים לאחר העצירה. בנת"ע טענו אז כי הדבר לא משפיע על תפעול הרכבת וכי אינם מייחסים לתקלה חשיבות.
כבר ב-1973 הורתה ראש הממשלה דאז גולדה מאיר לבדוק הקמת רכבת תחתית בתל אביב. ב-1996 הוקמה חברת נת"ע, ובנובמבר 2003, לפני כמעט 20 שנה, פורסם המכרז הראשון לאחד מהקווים.