יפה בן דויד באולפן ynet: "לסמוך על ההורים? הזוי"
(צילום: משי בן עמי)

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מתחה ביקורת חריפה הבוקר (יום ג') על מתווה החזרה ללימודים, שייפתחו מחר. בריאיון לאולפן ynet היא אמרה שהחלטת משרד החינוך להסתמך על ההורים שיבדקו את ילדיהם היא "הזויה", וטענה שאת הכסף שהושקע בבדיקות אפשר היה להעביר לפתיחת כיתות קטנות. "זו מערכת חינוך מיטבית. אם היה משהו שצריך לעשות בתקופת הקורונה – זה את זה", היא קבעה.
בן דויד אמרה שגם היא, יממה אחת לפני 1 בספטמבר, עדיין לא מבינה את מתווה החינוך במלואו. "אנחנו יודעים שמחר נפתחת שנת הלימודים. אני לא יודעת מה יקרה למורים שלא יסכימו להתחסן או להיבדק. אמרו שלא יתנו להם להיכנס ובקבינט הוחלט שלמי שאין תו ירוק לא יוכל להיכנס למוסדות חינוך. יש דיבורים פה ושם על חופשה או על חל"ת".
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון ויגאל סלוביק בועדת החינוך
יפעת שאשא ביטון ויגאל סלוביק בועדת החינוך
שרת החינוך שאשא ביטון. "יש עליה עליהום"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מי מבין עד הסוף את המתווה חוץ משרת החינוך ויו"ר ועדת החינוך? "יש דברים שהם ברורים ויש דברים שלא ברורים. אין תשובות לשאלות. מה שברור שמחר נפתחת שנת הלימודים, התלמידים יצטרכו לעשות בדיקות, והבדיקות יהיו נתונות לרצונם של ההורים. זה דבר הזוי שהשקיעו מיליונים בבדיקות ואמרו להורים תעשו. זה באמת מערך מאוד מסובך".
יו"ר ועדת החינוך אמרה שלא יעלה על הדעת שהורים לא ישלחו ילדים חולים. "היא אומרת שזה לא יעלה על הדעת כי עם כל הכבוד, מי שלא נמצא במערכת החינוך ומי שלא חש על בשרו את מה שהיה לפני שנה וחצי עם כל טופסי בריאות שהורים נדרשו לחתום כל יום. אם אין אכיפה לא נותר לנו אלא לקרוא להורים שקודם כל ידאגו לבריאות הילדים שלהם, שיבדקו שהילד שלהם לא חיובי אבל גם ידאגו לבריאות של כלל הילדים".
3 צפייה בגלריה
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
ערכות הבדיקה שחולקו בבתי הספר. "שכבת ההגנה הכי טובה הייתה הכיתות הקטנות - את זה לא לקחו בחשבון"
את חוששת מבידודים? דיברו על שכבות הגנה באוגוסט והנה פותחים כרגיל. "לקחו סיכון. אין הרבה ברירות כי זה או לפתוח את שנת הלימודים או סגר, וסגר על מערכת החינוך. עדיף להתנהל עם מה שיש לנו. וזה סגר, זה סגר על מערכת החינוך או לפתוח את מערכת החינוך ולהתנהל עם מה שיש לנו. שכבת ההגנה הכי טובה זה הכיתות הקטנות ואת זה לא לקחו בחשבון".
שרת החינוך הלכה ראש בקיר עם הכיתות הקטנות? "יש דברים שאני חלוקה עליהם עם שרת החינוך ופה אני לא מסכימה איתה. הכיתות הקטנות זה חובה. לא ניתנו משאבים ושעות. אם סומכים על מנהל בית הספר תנו לו משאבים. גם אם ירצה לפצל הוא לא יוכל. איך קורה שגורמים מקצועיים של משרד הבריאות אומרים שחייבים כיתות קטנות ולא שומעים בקולם? לפני שנה וחצי אנשי הבריאות עמדו על רגליים אחוריות ולא נכנעו ואמרו זה מה שיהיה וזה מה שקרה".
3 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסון בבית ספר בלוד. "שמו את זה על המוקד כאילו זו מהות מערכת החינוך"
(צילום: קובי קואנקס)
שאשא ביטון התעקשה על הדברים הלא נכונים? זה הזיק? "לדעתי כן. יש לה את האג'נדה שלה והיא עקבית. לדעתי נושא החיסונים של תלמידים כן בבית הספר או לא בבית הספר לקח המון זמן. משכו את זה ושמו את זה על המוקד כאילו זו מהות מערכת החינוך, במקום להתעסק במהות - אילו משאבים נותנים למנהלים. אני הייתי בעד ללמד את מקצועות הליבה בלבד בגלל המצב וגם לקצר את יום הלימודים. גם דעתי הזו לא התקבלה".
ראש העיר רמלה אמר שיזמין משטרה למורה שלא יתחסן ויתעקש להיכנס לבית ספר. "לא שמעתי אותו אומר את זה, אבל זה חמור ביותר. צריכות לצאת תקנות כי מי שאמון על מערכת החינוך בגנים והיסודיים וחטיבות הביניים זה משרד החינוך, ועם כל הכבוד לראש רשות הוא לא יכול לפעול בניגוד לדעת המעסיק. למה זה קורה? כי מתמהמהים עם התקנות ולא מחליטים. מחר 1 בספטמבר וכולם צריכים לדעת שגם ראשי הרשויות מבולבלים".
תישני הלילה? "אני ישנה טוב. מי שצריך לקבל החלטות וקיבל כמו שקיבל – לו צריכים להיות נדודי שינה. אני לא באה לסנגר על שרת החינוך, אבל יש עליהום עליה. יש דברים שהיא הביאה למערכת החינוך אבל יש עליה מגבלות כמו תקציבים ולא אפשרו לה".