כ-140 כיתות כוננות ברחבי הארץ החליטו להתאגד בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר - ובשבועות האחרונים הקימו את פורום "הנני", שמטרתו להיאבק על תקציבים ולסייע לכיתות כוננות חדשות. "אנחנו הכוח הראשוני שמגן על היישוב, אבל חסרה לנו הסמכות החוקית בזמן אירוע", אמר שרון תורג'מן, מפקד כיתת הכוננות במושב כפר הרי"ף שבשפלה.
2 צפייה בגלריה
כיתות הכוננות
כיתות הכוננות
"הכוח הראשוני שמגן על היישוב". כיתת כוננות
2 צפייה בגלריה
צה"ל ומשרד הביטחון חילקו אמל"ח לכיתות הכוננות
צה"ל ומשרד הביטחון חילקו אמל"ח לכיתות הכוננות
ציוד שחולק לכיתות כוננות לאחר הטבח
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
"אני מפקד הכיתות כבר למעלה מעשור. אנחנו מכירים את השטח ואת אורחות החיים. ביכולתנו לסייע בעזרה ראשונה ותפקידנו להגן על המשפחות. חשוב שיהיו לנו הכשרה מקצועית ואימונים כדי לשמור על אפקטיביות בזמן אמת", הסביר. "הקמת הפורום יכולה לסייע לנו לפעול בצורה מיטבית בכל התחומים".
לאחר הטבח - ובעקבות אירועי שמחת תורה - כיתות כוננות חדשות הוקמו. "התהליך מורכב", סיפרו חברי כיתת הכוננות ביישוב חולדה. "במהלך ההקמה גילינו שאין פורמט להתבסס עליו. התהליך מצריך ידע בנושאים שונים לצד ההכשרה, כמו מיפוי האנשים ביישוב ולמידת השטח. כיתות הכוננות משפיעות מאוד על תמונת הלחימה בדקות הראשונות, הן מצילות חיים. הפורום היווה עבורנו פלטפורמה לגיוס משאבים, ויישובים אחרים סייעו לנו בשיתוף הידע".
נוסף על כך, כיתות כוננות רבות נאלצו להתמודד עם מחסור בציוד לחימה מתאים. מאור פרידיאן, חבר בכיתת הכוננות בקיבוץ ניר עם שבעוטף, אמר כי לאחר פינוי הקיבוץ לתל אביב הכיתה התפרקה: "רק ב-4 בדצמבר הקמנו אותה מחדש. בשבת קרו לנו הרבה ניסים. היו ברשותנו רק מספר נשקים תקינים ומחסניות ישנות ולא מלאות בכדורים. האפודים והקסדות לא הספיקו לכל החברים שהגיעו לנשקייה כדי להתחמש. אנחנו צריכים ציוד", אמר.
חברי הפורום קראו לכיתות כוננות נוספות להצטרף, והסבירו כי "התארגנות כיתות הכוננות תאפשר להגביר את יכולות הביטחון בשיתוף פעולה, ומנקודת מבט ארצית של צורכי החירום ביישובים. היא תסייע בהסדרה של צוותי החירום היישוביים וכיתות הכוננות אל מול מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה על מנת שתהיה שיטת הפעלה ופעולה אחידה".