מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בצהריים (יום ד') כי ארצות הברית לא עודכנה לפני ההתנקשות במנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן ולא הייתה מעורבת בה. בטהרן דחו את דבריו, ושעה קלה אחר כך מסר משרד החוץ האיראני: "וושינגטון אחראית לחיסול הנייה".
שר ההגנה אוסטין: "אם ישראל תותקף, נעזור להגן עליה"
(מתוך X )

2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה בלינקן. "קשה לעשות ספקולציות"
(צילומים: רויטרס)
בדבריו בצהריים אמר בלינקן כי הדרך הטובה ביותר כרגע להרגעת המצב היא להביא להפסקת אש בעזה, וכי חיוני להגיע להפסקת אש כזו ולשחרור החטופים. על החיסול והשפעותיו האפשריות אמר בלינקן: "קשה מאוד לעשות ספקולציות, ולמדתי לא לשער השערות".
דברי בלינקן באים על רקע האיומים שנשמעים בשעות האחרונות מאיראן בעקבות חיסול הנייה על אדמתה. קודם לכן הבוקר הצהיר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כי אם ישראל תותקף בעקבות החיסולים בטהרן ובביירות, ארה"ב תעזור להגן עליה. בצהריים מסרה לשכת אוסטין כי הוא שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט, וכי השניים דנו ב"תגובה" לטבח במג'דל שמס, אך חיסול הנייה והחיסול אתמול בביירות לא הוזכרו מפורשות בהודעה. לפי הפנטגון, השר אוסטין "שב והדגיש את המחויבות הבלתי מתפשרת לביטחון ישראל ולזכותה להגנה עצמית".
שעות אחרי ההתנקשות הבוקר הצהיר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כי בחיסול הנייה ישראל "הכינה לעצמה עונש קשה", וכי טהרן רואה עצמה מחויבת לנקום על מותו. מעט לפני כן אמר הנשיא החדש של איראן מסעוד פזשכיאן כי טהרן תגרום ל"כובשים הטרוריסטים" להתחרט על ההתנקשות ה"פחדנית" במנהיג חמאס, וכי היא "תגן על שלמותה הטריטוריאלית ועל כבודה".
איומיהם של חמינאי ופזשכיאן מצטרפים לאיומים מרומזים יותר שהשמיעה איראן כבר בשעות הבוקר המוקדמות, עם היוודע החיסול. בהודעה רשמית ראשונה שפרסם משרד החוץ האיראני על החיסול הוא מסר כי "נפילתו של הנייה חלל בטהרן תחזק ותעמיק את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין טהרן, פלסטין וההתנגדות", וכי דמו של הנייה לא נשפך לשווא.
2 צפייה בגלריה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
מנהיג חמאס שחוסל הנייה. "הימור מסוכן", מאיימים באיראן
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
זמן לא רב אחר כך אמר מקור איראני לערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" המקורב לחיזבאללה כי הטיל שבאמצעותו חוסל הנייה שוגר ממדינה אחרת, כלומר מחוץ לשטח איראן, וכי "העובדה שהטיל הגיע מבחוץ היא תוקפנות נגד איראן, הדורשת תגובה בלתי נמנעת".
גם בסוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז", הנחשבת מקורבת למועצת הביטחון העליונה של איראן, נכתבו הבוקר דברי איום: לפי הסוכנות ההתנקשות בהנייה היא "הימור מסוכן לערעור ההרתעה של איראן", ו"חציית הקווים האדומים של איראן תמיד עלתה לאויב ביוקר". מפקד משמרות המהפכה לשעבר מוחסן רזאי הוסיף: "ישראל תשלם מחיר כבד על הרג הנייה".