חיזבאללה חפר לאורך יותר מ-30 שנה מאות קילומטרים של מנהרות חצובות באבן, חלקן בעומק של 40 עד 80 מטר, בעזרת טכנולוגיה צפון-קוריאנית. כך פורסם שלשום בתחקיר של העיתון הצרפתי "ליברסיון". בתחקיר צוין כי המנהרות מתוחכמות ומסוכנות מאלו שבעזה, ופיצוצן של חלק מהן עלול לגרום לרעידת אדמה או מפולות.
3 צפייה בגלריה
ארכיון 12.11 תקיפות  צה"ל ב דרום לבנון
ארכיון 12.11 תקיפות  צה"ל ב דרום לבנון
תקיפה ישראלית בדרום לבנון, ככל הנראה עם פצצות זרחן. ישראל מנסה למפות את רשת המנהרות
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein )
לדברי הכתבת לורנס דפרנוּ, החפירות החלו כבר בשנות ה-80, אולם תפסו תאוצה בסוף שנות ה-90 כדי לאכלס כמה חמ"לים של ארגון הטרור השיעי, במקרה של פלישה ישראלית. התחקיר מגלה כי ישראל הטילה פצצות זרחן לבן בדרום לבנון אחרי 7 באוקטובר, כדי לשרוף את הצמחייה ולגלות את פתחי המנהרות. 12 יציאות כאלו, כך פורסם, התגלו והופצצו. מקור צבאי ישראלי סיפר לעיתון כי צה"ל משתמש בגלאי תנועה, סיבים אופטיים המקושרים לרשת 4G, רובוטים, רחפנים וכן מקורות מידע, כדי למפות את רשת המנהרות.
דפרנוּ מצטטת את הגנרל אוליבייה פאסו, ששירת כקצין קישור של האו"ם בדרום לבנון, וכיום חוקר במכון האסטרטגי של צבא צרפת: "את המנהרות הראשונות החלו לחפור קבוצות פלסטיניות כבר בשנות ה-60, וחיזבאללה הרחיב את הרשת בשנות ה-80 ובעיקר בסוף שנות ה-90". המבוך התת-קרקעי התפתח בעיקר אחרי המלחמה ב-2006, כשחיזבאללה חיפש דרך להתגונן מפני פלישה ישראלית.
טל בארי, ראש מחלקת המחקר במרכז המחקר לאתגרים ביטחוניים הישראלי עלמא, סיפר בחודש ינואר השנה לעיתון "Times of Israel" כי הם חשפו חברות אזרחיות שהעמידו פנים שהן עוסקות בחקלאות ובבינוי עבור הקהילה השיעית בדרום לבנון, תחת פיקוח חברה בשם "ג'יהאד בינוי". את המנהרות הללו חצבו אנשי החיזבאללה ידנית, בעזרת פטישי אוויר או ציוד הידראולי, שהוא שקט יותר.
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בגבול הצפון
פעילות כוחות צה"ל בגבול הצפון
היערכות כוחות צה"ל בצפון. המנהרות יכולות לשמש גם לחדירת מחבלים לישראל
(צילום: דובר צה"ל )
ההערכה היא שכל פועל יכול לחצוב כ-15 מטרים בחודש. הארגון הסביבתי הלבנוני "ירוק ללא גבולות" אף נכנס לרשימת הסנקציות האמריקניות, כשהואשם במתן "כיסוי" לחפירת מחסנים תת-קרקעיים ומנהרות לאחסון תחמושת. את הדוח על המנהרות פרסמו בעלמא כבר ב-2021. הדוח מציין כי חלק מהמנהרות עוברות דרך נקודות אסטרטגיות בדרום לבנון ומקשרות אותה לביירות ולבקאע.
אורך המנהרות נאמד במאות קילומטרים ואורכה של אחת הגדולות מהן הוא 45 ק"מ. חלק מהמנהרות צרות מאוד ומיועדות לחדירת מחבלים לישראל, וחלקן רחבות יותר ונועדו לסוללות טילים בליסטיים איראניים מסוג "פאתח 110". בדוח שפרסם השנה, דיווח מרכז עלמא על מנהרות מלאות חומר נפץ שנחפרו מתחת לנקודות אסטרטגיות, שנותרו אטומות ללא שימוש במשך כמה שנים. פיצוצן יכול לגרום לרעידת אדמה ומפולות סלעים, טקטיקה ידועה מעוד מימי מלחמת העולם הראשונה.
ישראל כבר גילתה שש מנהרות כאלו ב-2018 על גבול "הקו הכחול" (העובר בין ראש הנקרה להר דוב), כשעומקן היה 40 מטרים. לדברי הגנרל פאסו, שאף ביקר במנהרות הללו, "סביר להניח שישראל איתרה אותן בעזרת חיישנים אקוסטיים וסיסמיים. היה צורך לחפור דרך הסלע מספר שבועות כדי להכניס פנימה מצלמות".
לדבריו, "אז הן עדיין היו בתהליך בנייה. ראינו שם מכונות קידוח, כבלים חשמליים, מערכת אוורור ואפשר היה להתהלך בהן בעמידה. הן הושמדו על ידי הצבא או בפיצוץ או בהזרקת בטון. ראיתי טונות של בטון שנשפכו ממנהרה שעלתה על גדותיה, מהחצר של בית בכפר לבנוני סמוך לגבול ועד הרחוב הראשי". הגנרל פאסו הוסיף שהשלטונות הלבנוניים מכחישים את קיום המנהרות, כשהגדולות ביותר נמצאות תחת חוות ומפעלים פרטיים, מה שאפשר להכניס ציוד חפירה כבד בלי למשוך תשומת לב.
"חיזבאללה קונה שטחים והופך חלק מהם לשמורות. אנחנו סבורים שהם ממקמים בהן מחנות אימונים או מחבוא נשק וכנראה גם כניסות למנהרות. ישראל, שהייתה נוכחת באזור, הצליחה להגביל את ההתפשטות הזו עד שנת 2000, אולם חיזבאללה התארגן מחדש מ-2006 והיו להם עוד 18 שנה לארגן את השטח", ציין הגנרל פאסו.
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בהערכת המצב בפיקוד הצפון
הרצי הלוי בהערכת המצב בפיקוד הצפון
הרמטכ"ל הלוי ואלוף פיקוד הצפון גורדין. "עושים חיפושים משמעותיים כדי לאתר תשתיות טרור מכל סוג"
(צילום: דובר צה"ל )
מקור צבאי ישראלי אמר ל"ליברסיון" כי הצבא וכן המומחים הצבאיים והאסטרטגיים מתנגדים לכניסה לשטח לבנון, כי ייתכן "שהם ייתקלו בצבא תת-קרקעי מוכן היטב ומכאן, האולטימטום שנתנו הישראלים לחיזבאללה בינואר יידחה כנראה לפברואר".
בצה"ל התייחסו לחששותיהם של תושבי קו העימות מאיום המנהרות של חיזבאללה. בסוף חודש דצמבר אמר אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין כי הלוחמים "עושים חיפושים משמעותיים כדי לאתר תשתיות טרור מכל סוג, מעל ומתחת לפני הקרקע. אם נמצא שם איום, לא נשמור את זה בסוד מאף אחד".
בסיור של ראשי רשויות בצפון בקו העימות, אמר אז האלוף גורדין כי פעילות ההגנה מתמקדת ב"מאמצים רבים כדי להסיר את כל האיומים שיוצאים לאורך הגבול", במטרה לפגוע ביכולות חיזבאללה לקראת פתיחה במערכה אפשרית. "אנחנו עוברים סעיף-סעיף כדי להוריד את האיום", ציין.
פורסם לראשונה: 17:16, 19.02.24