" עבור הנשים האיראניות, האויב הראשון הוא המשטר"
(צילום: בראל אפרים )

שרת המודיעין גילה גמליאל ובנו של השאה האחרון של איראן, רזא כורש עלי פהלווי, המבקר בישראל, מסרו הצהרה משותפת. פהלווי, שאביו הודח מהשלטון במהפכה האסלאמית ב-1979, אמר: "חיכיתי הרבה זמן להגיע לישראל. וההזדמנות סוף סוף נקרתה בדרכי. אני אומר זאת כי לצערי הפעולות של המשטר באיראן, שלא מייצגות את העם, הביאו לכך שאומה גאה זכתה לתואר של אומת טרור".
פהלווי הוסיף כי "העם איראני מתרגש מביקורי בישראל. מה שאנחנו רואים היום הוא היוצא מן הכלל ולא הנורמה - אני יודע שהאיראנים והישראלים רואים את הקשר ואת היכולת האסטרטגית לקשרים כאלה. באתי לכאן כדי להעביר את המסר הזה". בנו של השאה שיבח את קהילת יוצאי איראן בישראל, וציין כי בפגישתם בימים האחרונים "הם היו חמים באופן יוצא מן הכלל. לא ציפיתי לכזו מידה של חברות".
2 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בהצהרה לתקשורת עם יורש העצר האיראני רזא פהלווי
גילה גמליאל בהצהרה לתקשורת עם יורש העצר האיראני רזא פהלווי
השרה גמליאל עם רזא פהלווי
(צילום: AFP)
הוא הוסיף: "כשאנחנו מסתכלים על האופן שבו ישראל הפכה להיות כזו מוצלחת, על הדמוקרטיה המיוחדת באזור הזה, לא נשלטת על ידי דיקטטורה דתית אלא שלטון חילוני ודמוקרטי, איראן תוכל להינות גם היא מאותן החירויות אם תהיה משוחררת לחלוטין. עבור הנשים האיראניות למשל, האויב הראשון הוא המשטר שהפך אותן לאזרחיות סוג ב'. לפני המהפכה הנשים הצליחו להשיג מעמד נהדר".
בנו של השאה ציין כי אחת הסיבות לביקורו בישראל היא קידום נושא הקרוב ללבו - משבר המים באיראן. "היעדר הניהול של הנושא הזה יצא בעיות רבות באיראן שמשפיעות על הסביבה. אחת ממטרותי היא להיפגש עם המומחים הגדולים בנושא שהם הישראלים, בניסיון לציור שותפות עם עמיתיהם האיראנים". פהלווי הביעה את "הערכתי העמוקה על ההזמנה להגיע לישראל ולהיות הקול עבור העם שלי - אותו מסר שהעברתי במדינות אחרות, אבל היום בפעם הראשונה בישראל".
פהלווי ציין כי ישראל יכולה לתרום למאבקו של העם האיראני במשטר באמצעות התערבות חיצונית, בין היתר על ידי קידום סנקציות כלכליות "כשהמשטר מאבד לגיטימיות, הוא נהיה יותר פגיע. אמצעי חשוב לכך הוא יצירת שביתות פועלים".
2 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בהצהרה לתקשורת עם יורש העצר האיראני רזא פהלווי
גילה גמליאל בהצהרה לתקשורת עם יורש העצר האיראני רזא פהלווי
גילה גמליאל בהצהרה לתקשורת עם יורש העצר האיראני רזא פהלווי
(צילום: AFP)
בתגובה לשאלת ynet אם ישוב לאיראן בנקודה מסוימת, פהלווי אמר כי "מטרתי היא לעבוד עם העם האיראני עד שיתקיים משאל עם לכינון חוקה. זו משימת חיי". הוא הוסיף כי "המטרה שלי ברורה: לבקש מאחרים שיכולים להשמיע את קולם לעשות זאת. אנחנו מדברים על שחרור המדינה שלי מדיקטטורה דתית ולהגיע לתהליך דמוקרטי שבו העם האיראני יוכל לבחור את גורלו. אני לא מבין איך המטרה הזו יכולה להפריע לכל מדינה דמוקרטית".
השרה גמליאל אמרה כי "הביקור מקדם את חידוש היחסים בין העם האיראני לישראל. יורש העצר פגש אתמול שורדי שואה בזמן שהממשל האיראני מדבר על חיסול ישראל. ראינו את דובר משרד החוץ האירני שסירב להתייחס לביקור - זו התשובה למשטר האייתוללות". גמליאל כינתה את פהלווי "המגן האמיתי של העם האיראני", והביעה תקווה כי "יום יבוא ונחזור להיות ידידים עם איראן".
גמליאל הוסיפה כי ישראל יכולה לסייע לאיראן למציאת פתרונות לבצורת הקשה ברחבי המדינה. "כל הפן האקולוגי באיראן נפגע. יש המון ממשקים לשיתוף פעולה. זה אינטרס ברור שלי כשרת המודיעין. ישראל היא לא הבעיה של איראן, היא הפיתרון".