בסוף השבוע האחרון, במסגרת התקיפה בתל אביב, עשו החות'ים שימוש בכטב"ם חדש שאותו כינו "יפו". במהלך מלחמת "חרבות ברזל" הם הכניסו לשימוש בהדרגה אמצעי לחימה שונים. רק בחודשיים האחרונים הוכנסו לשימוש טילים וסירות תקיפה, והחות'ים מאיימים להפעיל גם אמצעים חדשים נוספים כל עוד התקיפות הישראליות ברצועת עזה נמשכות.
פלסטין, יפו ו"טופאן 1": כלי הנשק החדשים של החות'ים
(צילום: ירון ברנר)

בתחילת יוני הכריזו הכוחות החות'יים על תקיפת "מטרה צבאית" באילת באמצעות הטיל הבליסטי "פלסטין", שהוא לטענתם טיל מתוצרת מקומית. הדובר הצבאי החות'י, יחיא סריע, מסר בהודעה רשמית כי מדובר בחשיפה ראשונה של הטיל. בימים שאחרי הודעתו של סריע פרסמו החות'ים פרטים נוספים על הטיל והופץ גם סרטון, שהחות'ים טענו כי ניתן לראות בו את השיגור לעבר אילת. הטיל בסרטון הותאם לאירוע וקושט בדוגמה של כאפייה וצבעי דגל פלסטין. לפי הפרסומים החות'יים מדובר בטיל ארוך טווח, הפועל על דלק מוצק. הם הזכירו שוב ושוב כי מדובר בטיל מתוצרת תימן.
החות'ים טוענים פעמים רבות כי אמצעי הלחימה שברשותם יוצרו בתימן, אך יש לציין כי הם מקבלים אמצעי לחימה, ביניהם טילים וכטב"מים, מאיראן. פעמים רבות אמצעי הלחימה העוברים מאיראן לשלוחיה במדינות השונות עוברים שינויים ושדרוגים כאלה ואחרים, אם מבחינת כמות חומר הנפץ שהם יכולים לשאת ואם מבחינת טווחי הטיסה, והם מוצגים אחר כך תחת שמות חדשים. בנוסף יש לזכור כי אמצעי לחימה זהים יכולים להיקרא בשם אחר בכל מדינה.
4 צפייה בגלריה
חות'ים תימן טופאן 1 סירת נפץ
חות'ים תימן טופאן 1 סירת נפץ
סירת הנפץ "טופאן 1" שהציגו החות'ים
4 צפייה בגלריה
חות'ים תימן טופאן 1 סירת נפץ
חות'ים תימן טופאן 1 סירת נפץ
הסירה בפעולה בצילומי התעמולה של המורדים התימנים
בהמשך יוני חשפו החות'ים את סירת התקיפה "טופאן 1". מלחמת "חרבות ברזל" מכונה אצל הפלסטינים ובעולם הערבי "טופאן אל-אקצא" (מבול אל-אקצא), ולכן גם השם שניתן לסירה מתקשר למלחמה הנוכחית. גם במקרה זה לטענת החות'ים מדובר בייצור מקומי. לפי הפרסומים, הסירה נושאת ראש קרב של 150 קילוגרם, והיא מהירה ומסוגלת לבצע תמרונים ולפגוע במטרות ימיות נעות או קבועות. החות'ים פרסמו סרטון ותמונות מתרגיל שהתקיים עם סירת התקיפה, ובהם ניתן לראות כיצד היא תוקפת בהצלחה רבה מטרה ימית.
בסוף חודש יוני מסר הדובר הצבאי החות'י כי "טיל בליסטי חדש הוכנס לשימוש אחרי שהניסויים בו הסתיימו בהצלחה". הדובר הוסיף כי נעשה שימוש בטיל החדש נגד הספינה MSC SARAH V (שנטען כי היא ישראלית) בים הערבי וכי הייתה פגיעה. סריע לא חשף את שם הטיל באותה הודעה רשמית, אך אמר כי הטיל יכול לפגוע במטרות רחוקות בצורה מדויקת וכי תקיפת הספינה הוכיחה זאת. הוא גם ציין כי הכוחות החות'יים ממשיכים לפתח את יכולותיהם הצבאיות.
יום אחרי הודעתו של סריע פרסמו הכוחות החות'יים כי מדובר בטיל היפרסוני הנקרא חאטם 2, שוב מתוצרת מקומית, עם טכנולוגיה מתקדמת ויכולת פגיעה מדויקת לטווחים ארוכים. לפי הפרסומים של החות'ים קיימות כמה גרסאות של הטיל והן מגיעות לטווחים שונים. הכוחות החות'יים פרסמו גם סרטון ותמונות משיגור הטיל, לטענתם לעבר הספינה בים הערבי.
4 צפייה בגלריה
חות'ים תימן טופאן 1 סירת נפץ
חות'ים תימן טופאן 1 סירת נפץ
פגיעתה של סירת הנפץ והנזק שהותירה
וזו לא הייתה החשיפה האחרונה בחודשיים האחרונים. ב-23 ביוני פרסמו החות'ים כי הותקפה, באמצעות סירת נפץ, הספינה TRANSWORLD NAVIGATOR השייכת לאחת החברות "שהפרו את איסור השיט לנמלי ישראל". רק אחרי שבוע פרסמו החות'ים כי התקיפה בוצעה באמצעות סירת נפץ בשם "מבול ההרס", שנחשפה לראשונה. הכוחות החות'יים פרסמו סרטון ערוך המציג תמרונים שבוצעו עם הסירה וקטע שבו אפשר לראות לטענתם את התקיפה עצמה של הספינה. בסרטון נאמר כי סירת הנפץ יכולה להכיל ראש קרב של טונה עד טונה וחצי, היא מצוידת בטכנולוגיה מתקדמת, יש לה יכולות הרס גדולות, והיא פועלת בכל תנאי הים. גם במקרה הזה נטען כי מדובר בייצור מקומי.
בהודעה הרשמית של החות'ים על התקיפה האחרונה בתל אביב מסרו הכוחות כי הכטב"ם "יפו" שנחשף "מסוגל להתגבר על מערכות ההגנה של האויב" ו"המכ"מים אינם יכולים לגלותו". החות'ים לא פרסמו בהודעה פרטים טכניים על הכטב"ם. הרשתות הערביות ציטטו את דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, שמסר כי מדובר בכטב"ם מסוג "סימאד 3" שחדר לישראל מכיוון הים.
מנהיג החות'ים בתימן, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, התייחס לכטב"ם "יפו" בנאום יום אחרי התקיפה הישראלית בחודיידה, והדגיש כי מדובר בכטב"ם מתקדם מתוצרת תימן ששוגר על ידי כוח תימני. אל-חות'י הוסיף כי הכטב"ם בעל יכולת הרס גדולה וציין כי את השם "יפו" בחרו לו הפלסטינים. החות'ים הכריזו בימים האחרונים על השלב החמישי בהסלמה מול ישראל, ואיימו להכניס כלי נשק חדשים לשימוש אם הפעילות הישראלית בעזה תימשך.