כישלון צורב של כוחות הביטחון הירדניים: הנה כמה עובדות שצריך לקחת בחשבון לפני שבוחנים את רצח שלושת הישראלים - יוחנן שחורי, אדריאן מרסלו פודסמסר ויורי בירנבאום - שאירע הבוקר (ראשון) במסוף המטענים במעבר אלנבי בגבול עם ירדן.
רגעי הירי בזירת הפיגוע במעבר אלנבי

2 צפייה בגלריה
  יוחנן שחורי יורי בירנבאום אדריאן מרסלו פודסמסר
  יוחנן שחורי יורי בירנבאום אדריאן מרסלו פודסמסר
מימין לשמאל: יוחנן שחורי, אדריאן מרסלו פודסמסר ויורי בירנבאום
זה חודשים ארוכים שהצד הישראלי ניסה ללחוץ על הירדנים להקים גבול סגור הרמטית, כמו מסוף המטענים בכרם שלום שגובל עם רצועת עזה. הירדנים הודיעו שהם מעוניינים לעשות זאת, אבל בפועל לא קידמו את המהלך. בישראל המשיכו ללחוץ, אבל בהיעדר היענות הוחלט בסופו של דבר לסגת מהבקשה לסגור את מסוף הסחורות.
שני הצדדים עובדים צמוד ובתיאום כדי למנוע פיגועים מהסוג שאירע היום. הסיוע מירדן לעזה, שעובר לפחות ארבע פעמים בשבוע, חשוב מאוד למלך ירדן עבדאללה. למרות קשייה הכלכליים, ירדן מקפידה להעביר סיוע לעזה ובאחרונה אף הקימה בית חולים שדה בדרום הרצועה. בצד הישראלי מודעים לרצונות של הממלכה, ומסייעים בהעברת הציוד הירדני לעזה.
חלק מהמשאיות שחוצות את מעבר אלנבי מגיעות ממרכזי הרפואה בירדן. מועמסים עליהן ציוד רפואי ותרופות, ולעיתים קרובות נוסעים בהן גם רופאים ואחיות ירדנים שאמורים להחליף את הצוותים בשני בתי החולים הירדניים ברצועת עזה. משאיות אלה עוברות את הבידוק הכפול וממשיכות לעזה.
בתוך כך, גורם ביטחוני בכיר בירדן אמר ל-ynet לאחר הפיגוע כי "זה חמור מאוד. אנחנו לוקחים ברצינות את האירוע, ואני חושש מאוד שהרע, עוד יותר רע, עוד לפנינו. נחמיר בבדיקות".

בידוק משולש

משאיות הסחורות לגדה המערבית ולישראל עוברות בידוק משולש: בידוק יסודי בתחנה הירדנית, ובידוק נחוש פחות שבו המקומיים מסתפקים בהצצה לתא הנהג ומנופפים לו לשלום. אחר כך מגיע נהג המשאית למסוף המטענים הישראלי. המאבטחים הישראלים פותחים עבורו את השער, מוודאים עם הצד הירדני שרכבו עבר בדיקה, ועורכים בעצמם בדיקה נוספת.
חשוב לציין שכל נהג שמגיע ל"מסוף המשאיות" של גשר אלנבי חייב להיות מצויד באישור מעבר. בלי אישור משלטונות ירדן, אין סיכוי שיעבור את הצד הישראלי של הגשר. ההליכים הללו עובדים כבר עשרות שנים, מאז חתימת הסכם השלום עם ירדן ב-94'. למסוף המטענים מורשים להיכנס רק ממלאי התפקידים בצד הישראלי, ונהגי המשאיות שנושאים אישורים חד-פעמיים.
2 צפייה בגלריה
 מפקד פיקוד המרכז, מח"ט הבקעה והעמקים ומפקדים נוספים בהערכת מצב בזירת הפיגוע ונשקו של המחבל
 מפקד פיקוד המרכז, מח"ט הבקעה והעמקים ומפקדים נוספים בהערכת מצב בזירת הפיגוע ונשקו של המחבל
תיעוד הירי בזירת הפיגוע ואקדחו של המחבל
(צילום: דובר צה"ל)
כוחות הביטחון של ירדן משתפים כאמור פעולה עם כחות הביטחון הישראליים. הפעולות התהדקו עוד לפני שחבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדוואן נעצר באפריל השנה לאחר שניסה להבריח כמות גדולה של נשק, ציוד צבאי וזהב. על-רקע היחסים הרגישים בין המדינות, ישראל החליטה לשחררו לירדן - שם הוא נידון למאסר ממושך.
חשוב גם לציין כי המשאיות שחוצות את מעבר אלנבי בדרכן מירדן לעזה פוגשות מסוף גבול נוסף בכרם שלום בכניסה לרצועה. לעומת זאת, משאיות הסחורות לגדה המערבית ולישראל פורקות "גב אל גב" למשאיות ישראליות או פלסטיניות.
גם אחרי הפיגוע, שביצע האזרח הירדני מאהר ג'אז, דיברו בצד הישראלי על שיתוף פעולה הדוק בין גורמי הביטחון של שני הצדדים. יחד עם זאת, מתחילת המלחמה בעזה הפך שיתוף הפעולה הזה ל"התנהלות שגרתית", בלי יותר מדי חילופי דברים בין הצד הירדני לצד הישראלי. ממש בזמן הפיגוע, נאמה מלכת ירדן ראניה בכינוס באיטליה, ושוב הטילה את האשמה העיקרית במלחמה בעזה על ישראל.