החברה הערבית רושמת כבר 148 קורבנות של אלימות ופשיעה מתחילת השנה. מעטים המקרים עד כה שהרוצחים נתפסו – ומעגל הדמים מהווה עדיין איום על תושבי הערים, היישובים והכפרים של המגזר. יש גם משפחות שנפגעו כבר פעמיים. סכנת חיים היא בכל פינה, בכל זמן – לכל אחד.
לא פעם ארגוני הפשיעה והמחסלים פוגעים בחפים מפשע. אחרי שלא הגיעו אל המטרה שסימנו – הם בוחרים בקרובי משפחה כדי לנקום. כך משפחות שלמות נהרסות.
רק אתמול נרצח מוחמד יחיא עבאס, בן 52, תושב נחף בצפון. הוא נורה ביישוב שעב בזמן שהיה בדרכו אל מקום עבודתו. בנו, ראפת, בן 28, נרצח בסוף שנת 2021. מדובר באירוע אלים נוסף במסגרת סכסוך בין שתי משפחות, שבו נרצחו שישה בני אדם בתוך שנה וחצי. עד כה אף חשוד לא נעצר.
7 צפייה בגלריה
האב מוחמד עבאס, הבן ראפת עבאס
האב מוחמד עבאס, הבן ראפת עבאס
האב מוחמד עבאס, הבן ראפת עבאס
קרוב משפחה של המנוח מוחמד עבאס אמר: "עצוב שאנחנו מאבדים אנשים טובים, חפים מפשע, בגלל סכסוך בין שתי משפחות שאף אחד לא מצליח לסיים אותו. כולנו חוששים לחיינו. אם הסכסוך הזה יימשך, יהיו אצלנו עוד קורבנות. אולי אני אהיה בין הנרצחים. הפכנו ליישוב מדמם. אני מבקש, תפסיקו לרצוח אחד את השני. איפה משטרת ישראל, היא אפילו לא מצליחה לעצור חשודים. תחשבו, אישה איבדה את בנה ובעלה בתוך שנה וחצי. יש אצלנו אווירה קשה".

לא יוצאים מהבית

במסגרת אותו סכסוך נרצח גם באסם סרחאן, בן 30, באוקטובר 2021. הוא ישב בתוך מכונית כשנפתחה לעברו אש קטלנית. אביו, לוטפי סרחאן, בן 71, נרצח לפני פחות מחודשיים. יחד איתו נרצח גם טארק יעקוב, בן 61, תושב מג'ד אל-כרום, שבתו הייתה נשואה לבנו באסם. שניהם נרצחו בתוך כלי רכב לאחר שאלמונים חסמו את דרכם – וירו בהם מטווח אפס.
7 צפייה בגלריה
באסם סרחאן נרצח לפני שנתיים ואביו לוטפי סרחאן נרצח לפני שלושה חודשים
באסם סרחאן נרצח לפני שנתיים ואביו לוטפי סרחאן נרצח לפני שלושה חודשים
באסם סרחאן ואביו לוטפי סרחאן
עומר חאלדי (60) ובנו מוחמד (27), תושבי שפרעם, נורו למוות לפני חודש וחצי על רקע סכסוך בין שתי משפחות. העימות הזה גבה שבעה קורבנות בתוך חמישה חודשים בלבד. עד כה נעצרו חשודים שהיו מעורבים במקרה רצח אחד.
קרוב משפחה של הנרצחים סיפר: "הם היו אנשים טובים וצנועים. לא חשבו בחיים לפגוע באחרים. לצערי, בימים אלה כולנו עלולים להיפגע מהנשק שמסתובב פה חופשי. איבדנו שתי נשמות ועד היום קשה לנו להתמודד עם העצב והכאב. זה לא ייגמר כנראה כי המחשבה אצל האנשים שיורים היא רק איך לנקום בכל מחיר".
7 צפייה בגלריה
עומר ומוחמד חלאדי, אב ובן שנרצחו בשפרעם
עומר ומוחמד חלאדי, אב ובן שנרצחו בשפרעם
עומר ומוחמד חלאדי, אב ובן שנרצחו בשפרעם
סלאח אבו-חיט, תושב חיפה בשנות ה-50 לחייו, נורה בחודש שעבר למוות כשישב בכלי רכב. בתו חנאן, בת 24, נרצחה בכניסה לביתה בחיפה חודשיים לפני אביה. על פי דיווחים שונים, הרקע לשני המקרים הוא סכסוך בין שני ארגוני הפשיעה בכרי וחרירי, שבמסגרתו נרצחו כבר קרוב ל-30 בני אדם. הבת ואביה היו חפים מפשע. המחסלים לא הצליחו להגיע ליעדים שלהם – ואז רצחו בני משפחה.
קרובת משפחה של האב והבת שנרצחו מעידה כי חייה השתנו. "מאז הרצח של סלאח אני לא יוצאת מהבית", היא אמרה, "אני מפחדת שיפגעו גם בי ובילדים שלי. הפכנו יעדים למרות שאנחנו לא מסוכסכים עם אף אחד. עוברות בי מחשבות שבכל דקה יכולים לרצוח אותי. אני הולכת לישון ומחבקת את הילדים, כי הרוצחים מסוגלים לפרוץ לבתים ולרצוח. הפקירו אותנו, החיים שלנו נהרסו".
7 צפייה בגלריה
אניס אלשיך עיד נרצח ברהט בתחילת החודש, אביו אניס נורה למוות לפני שש שנים
אניס אלשיך עיד נרצח ברהט בתחילת החודש, אביו אניס נורה למוות לפני שש שנים
שריף ואניס, נרצחו בהפרש של 6 שנים
איברהים נידאל שייח' אלעיד ושריף אניס שייח' אלעיד, בני דודים מרהט, נרצחו לפני שבוע. הם ישבו במכונית ליד מחלף להבים כאשר נפתחה לעברם אש. ב-2017 נרצח אניס, אביו של שריף. הרקע לכל המקרים: סכסוך בין משפחות.

אין גבולות

בסוף השנה שעברה נרצחו בנצרת פיראס אלהיב, בן 33, ובנו פארס, רק בן שנתיים, ליד ביתם. עם הכאב הגדול נשארו האישה ובן נוסף. המשטרה חושדת כי הרקע לרצח הכפול הוא גם כן סכסוך בין משפחות בכרי וחרירי.
7 צפייה בגלריה
פראס אלהיב ובנו פראס בן השנתיים נורו למוות לפני תשעה חודשים בנצרת
פראס אלהיב ובנו פראס בן השנתיים נורו למוות לפני תשעה חודשים בנצרת
אלהיב ובנו פארס. נרצחו ליד ביתם בשנה שעברה
קרוב של משפחת הנרצחים אמר: "זה עצוב מאוד שאישה וילד מאבדים את היקרים להם מכל. כבר אין גבול לאלימות ולרציחות. זה סבל שלא נגמר ואין מי שיעצור אותו. המציאות היום אצלנו היא אכזרית ממש, אבל אנחנו חוששים שעלול להיות גרוע עוד יותר".
7 צפייה בגלריה
מנהל אמון
מנהל אמון
בנו של זיאד וקרובי משפחתו נרצחו ב-2020 בהפרש של כמה חודשים. אמיר אמון, מנהל אמון ואדם אמון
זיאד אמון (45), תושב ירכא שבגליל המערבי, נורה למוות לפני חודש וחצי. בנו, אדם אמון (20), נרצח בירכא לפני כשלוש שנים, כחודש לאחר שקרוב משפחתו, מנהל אמון (62), חוסל ביריות, וכחמישה חודשים לאחר שקרוב משפחה נוסף, אמיר אמון (24), נדרס למוות במהלך קטטה.
תושב ירכא: "לא ציפיתי שמקרים כאלה יתרחשו אצלנו. הלב נקרע. חייבים לערב את כל מי שאפשר כדי לסיים את הסכסוכים האלה, בכל מקום. אסור להשאיר אותנו לחיות בפחד".