הוועדה לביטחון לאומי בכנסת קיימה הבוקר (ראשון) דיון מיוחד בעקבות כתבה שפורסמה ב-ynet, סקרה את היקף תופעת גניבות הרכבים בישראל - והציגה את ממדי הפשיעה המשפיעים על הכלכלה והביטחון האישי של אזרחי המדינה. בדיון, שיזם ח"כ משה פסל, והשתתפו בו בכירים במערכת אכיפת החוק ונציגי גופים נוספים, נחשפו נתונים חמורים: בשנת 2023 נגנבו בישראל כ-19,700 רכבים – ממוצע של 50 רכבים ביום – ורובם הועברו לשטחי הרשות הפלסטינית. התופעה גורמת לנזק כלכלי כבד, המוערך בשלושה מיליארד שקל בשנה.
עוד הוצג כי 50% מהמכוניות נגנבות לאור יום, נתון הממחיש את תעוזת הכנופיות שחלקן אף מציגות את הרכבים הגנובים בשטחי הרשות ומציעות לרכושן במחירים של עשרות אלפי שקלים. במקביל, טען ח"כ פסל כי קיים קשר בין גניבות הרכב לפעילות פלילית חמורה ואף לטרור. במהלך הדיון הובאו דוגמאות מהשטח, שהראו כי כלי נשק בלתי חוקיים נתפסים לעיתים קרובות לצד רכבים גנובים.
ח"כ פסל אמר במהלך הוועדה: "גניבות הרכב בישראל הן לא רק פשע כלכלי, אלא גם פגיעה ישירה בביטחון האישי והלאומי שלנו. אנחנו משלמים את המחיר – לא רק בכיס שלנו אלא גם בתחושת הביטחון. אסור לנו להסתפק בפתרונות חלקיים, הגיע הזמן לצעדים משמעותיים. זהו טרור כלכלי המופעל על אזרחי מדינת ישראל, ואנחנו לא נעמוד מנגד. בעוד חצי שנה נבחן את התוצאות בדיון נוסף. אני מאמין במשטרת ישראל וביכולתנו כמדינה להחזיר את הביטחון לכבישים".
בעקבות הדיון הודיע ח"כ פסל כי יגיש שתי הצעות חוק: חוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים, במטרה למנוע סחר בלתי חוקי בחלקי חילוף, וחוק העונשין: תיקון החוק הקובע שהחזקה של משבשי תדרים מהווים עבירה פלילית.
בשבוע הבא יתקיים דיון המשך בשיתוף יחידת "אתגר" של המשטרה ומנכ"ל התאחדות חברות הביטוח. בדיון תיבחן הצעת תיקון חקיקה שתקבע עונשי מינימום לעבירות גניבת רכבים. כמו כן, נידונה בוועדה אפשרות לקזז את עלויות גניבות הרכב מכספי הרשות הפלסטינית, המוחזקים במשרד האוצר.
מכת מדינה: כל הנתונים על תופעת גניבת הרכבים
בשנים האחרונות הפכה התופעה למכת מדינה. בממוצע, מדי יום נגנבים בישראל עשרות רבות של כלי רכב. רובם לא חוזרים לבעליהם, והגנבים בדרך כלל לא נתפסים. את מחיר אוזלת היד משלמים כולם: התופעה מסתכמת בעלויות למשק של שניים-שניים וחצי מיליארד שקלים בשנה, מובילה להתייקרות מחירי הביטוח של כולם, ופוגעת מהותית בביטחון האישי הרעוע ממילא של אזרחי ישראל – במיוחד בתקופה של טרור ופשיעה גואה.
לפי נתוני המשטרה, בשבע השנים האחרונות נגנבו בישראל 90,881 מכוניות – ממוצע של 35.57 כלי רכב מדי יום. כשמסתכלים על 2023 בלבד הנתון מדאיג אף יותר: ממוצע של 54.49 גניבות רכב בכל יום.
בשנת 2018 נגנבו 10,454 רכבים, ב-2019 נגנבו 9,987, ב-2020 נגנבו 8,754, ומאז חל זינוק משמעותי: ב-2021 נגנבו 12,281 מכוניות, וב-2022 נגנבו 16,359. ב-2023 נגנב מספר שיא של 19,889 מכוניות, חרף המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר והורידה את מספר הגניבות ברבעון האחרון, ככל הנראה עקב העלאת הכוננות הביטחונית בכל הגזרות ובפרט ביהודה ושומרון.
השנה, עד ל-10 באוקטובר 2024, נגנבו בישראל 13,983 מכוניות – והיא צפויה להסתיים לראשונה זה זמן רב בירידה במספר גניבות הרכב. ואולם, בנתונים שחשפה המשטרה בעקבות בקשת התנועה לחופש המידע - אחרי חודשים ארוכים של הסתרה - נראה כי השפעות המלחמה מתחילות להתפוגג: בעוד ברבעון האחרון של 2023 נגנבו רק 3,350 מכוניות (לעומת 6,729 ברבעון השלישי), ברבעון הראשון של 2024 חל זינוק של כמעט 40% – 4,631 מכוניות - וברבעון השני נגנבו 4,973.
עד כמה משתלם לגנוב רכב בישראל ולהעבירו לשטחי הרשות הפלסטינית, שם יפורק לרוב או יימכר מחדש? לרוב, הגנבים יקבלו סכום של בין 1,000 ל-4,000 שקלים, תלוי בסוג הרכב ומידת האטרקטיביות שלו ושל הביקוש אליו ולחלקי החילוף שלו. במשטרה אומרים כי לרוב המחיר לטיוטה CHR, למשל, יהיה כאלף שקלים; למאזדה CX כ-4,000 שקלים; ליונדאי קונה בין 4,000-2,000 שקלים; ולטויוטה קורולה כ-1,500 שקלים, ולעיתים גם פחות, עד כדי 750 שקלים בלבד לגניבה.