התקשורת בארה"ב דיווחה הלילה (בין שלישי לרביעי) כי משרד המשפטים האמריקני החל בימים האחרונים לבחון באופן ישיר, במסגרת תשאול עדים ואיסוף ראיות שונות, את פעולותיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020, שבהן ניצח אותו הנשיא ג'ו ביידן. בדיווחים, שהתפרסמו בין היתר ב"וושינגטון פוסט" וב"ניו יורק טיימס", הודגש כי העובדה שפעולות הנשיא לשעבר נבחנות לא מצביעה בהכרח שהוא הפך לחשוד במסגרת החקירה הפלילית שמנהלת התביעה – אולם מדובר בעדות לכך שהחקירה הזו נכנסת לשלב חדש ואינטנסיבי יותר.
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
טראמפ, בנאומו אמש בוושינגטון. החוקרים בודקים לפי הדיווחים את מעורבותו ב"מזימת האלקטורים המזויפים"
(צילום: GettyImages)
לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", חוקרי משרד המשפטים בוחנים בין היתר את תפקידו של טראמפ במה שזכה בארה"ב לכינוי "מזימת האלקטורים המזויפים": הניסיון להרכיב במדינות המפתח שבהן הפסיד טראמפ לביידן רשימות "חלופיות" של אלקטורים שיתמכו דווקא בטראמפ. האלקטורים, נזכיר, אמורים לפי שיטת הבחירות הלא-ישירה והסבוכה בארה"ב לייצג את רצון הבוחרים וקולותיהם קובעים באופן רשמי את זהות המנצח בבחירות.
במסגרת החקירה של משרד המשפטים – שפועלת באופן מנותק מהחקירה שמנהלת ועדת המחוקקים בקונגרס שבחודשים האחרונים חשפה שלל עדויות שמרתקות את הציבור האמריקני – נבחן גם חלקו של טראמפ בהסתערות האלימה והקטלנית של תומכיו על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר אשתקד, שבה ניסו למנוע את אשרור ניצחונו של ביידן.
על פי הדיווח ב"טיימס", שנסמך על גורם המעורה בחקירה, בין העדים שאותם שאלו החוקרים על פעולותיו של טראמפ נמנים כמה מחברי המעגל הפנימי שלו כשהיה נשיא, בהם ראש הסגל לשעבר בבית הלבן מארק מדוס. ב"וושינגטון פוסט" דיווחו במקביל כי כמה מאלו שנחקרו, והעידו בפני חבר משובעים מיוחד שהוקם לצורך החקירה של משרד המשפטים, נשאלו על השיחות שקיימו עם טראמפ ועורכי הדין שקרובים אליו.
10 צפייה בגלריה
ג'ייקוב צ'נסלי ג'ייק צ'נסלי פריצה ל קפיטול קונגרס 41 חודשי מאסר כלא
ג'ייקוב צ'נסלי ג'ייק צ'נסלי פריצה ל קפיטול קונגרס 41 חודשי מאסר כלא
תומכי טראמפ במהלך ההתפרעויות בקפיטול, ב-6 בינואר 2021
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
(צילום: רויטרס)
הגורם הבכיר ביותר שלפי שעה ידוע כי העיד בפני אותו חבר מושבעים הוא מארק שורט, מי שהיה ראש הסגל של סגן הנשיא לשעבר מייק פנס. פנס, נזכיר, עורר את חמתו של טראמפ כאשר סירב לדרישתו לשבש את הדיון בקונגרס שבו אושרר ניצחון ביידן, אותו פנס ניהל מתוקף תפקידו כנשיא הסנאט. על רקע הזעם שהביע כלפיו טראמפ, המתפרעים שהתפרצו לקונגרס קראו אז בין כי ברצונם לתלות את פנס. שורט, ויועץ נוסף של סגן הנשיא לשעבר, העידו לפי "ניו יורק טיימס" על הפגישה בין טראמפ לסגנו בבית הלבן ב-4 בינואר 2021, יומיים לפני מהומות הקפיטול. באותה פגישה דחק טראמפ בפנס להשתמש באותן רשימות "חלופיות" של אלקטורים – שתמכו בו ולא בביידן אף שניצח במדינות שאותן התיימרו לייצג – כהצדקה לשיבוש הליך האשרור של ניצחון ביידן בסנאט, תהליך שנחשב לסמלי בלבד עד אותה עת.
בשבועות האחרונים, דווח עוד, משרד המשפטים החרים טלפונים ניידים של עורך הדין ג'ון איסטמן, שהיה מבין מקדמי תוכנית האלקטורים המזויפים, וכן של ג'פרי קלארק, ששימש באותה עת כפקיד במשרד המשפטים וקידם גם הוא את התוכנית הזו. התביעה הוציאה כמה וכמה צווי זימון לעדים במסגרת החקירה, ולפי ה"טיימס" בחינה של הצווים הללו מראה כי החוקרים מעוניינים בין היתר לאסוף מידע על עורכי דין שמקורבים לטראמפ, בהם רודי ג'וליאני, ראש העיר לשעבר של ניו יורק שהיה מבין מובילי הניסיון לבטל את תוצאות הבחירות – תוך פיזור שלל טענות חסרות בסיס לזיופים נרחבים. הטענות הללו נדחו שוב ושוב על ידי בתי המשפט בזמן אמת, בתביעות שרבות מהן הגיש ג'וליאני עצמו.
במשרד המשפטים בוושינגטון סירבו להתייחס לדיווחים הלילה, וכאמור לא ברור אם טראמפ הפך באופן רשמי לחשוד במסגרת החקירה. להחלטה דרמטית שכזו עשויות להיות השלכות פוליטיות לקראת בחירות האמצע בנובמבר, ולפי הדיווח ב"טיימס" אם היא תיעשה לאחר שטראמפ יכריז אולי על כוונה להתמודד לנשיאות ב-2024 – היא תדרוש הליך רשמי של התייעצויות בין בכירי משרד המשפטים.
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
טראמפ, בכנס אמש בוושינגטון. "הפכנו לאומה של קבצנים, מתרפסים בשביל אנרגיה"
(צילום: GettyImages)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
(צילום: GettyImages)
למרות ההשלכות שעשויות להיות להחלטה שכזו, שר המשפטים והתובע הכללי מריק גרלנד – שמונה על ידי ביידן – הביע אתמול נכונות להעמיד לדין כל אדם במסגרת החקירה, אם יימצאו ראיות נגדו. בריאיון לרשת NBC אמר כי התובעים יעמידו לדין כל מי שיימצא כנושא ב"אחריות פלילית להעברה לא אלימה של השלטון מממשל אחד לממשל אחר". גרלנד טען כי החקירה בפרשה היא הגדולה ביותר בתולדות משרד המשפטים.
במקביל לדיווחים על ההתפתחויות בחקירה שעלולה לסבך אותו, טראמפ עצמו חזר אמש לבירה וושינגטון, לראשונה מאז שעזב אותה אחרי חילופי השלטון בשנה שעברה. בכנס של תומכים רפובליקנים, שנערך במרחק של קילומטר וחצי בלבד מהבית הלבן, שב הנשיא לשעבר על טענותיו חסרות הבסיס לזיופים בבחירות שבהן הפסיד. "הבחירות היו קטסטרופה", טען טראמפ ורמז, כפי שכבר עשה בעבר, על אפשרות שיתמודד שוב ב-2024: "אני תמיד אומר שבפעם הראשונה התמודדתי וניצחתי. ואז רצתי פעם נוספת, והייתי מוצלח הרבה יותר. איזו חרפה זו הייתה. אבל ייתכן שנצטרך לעשות את זה שוב. אנחנו חייבים לחזק את המדינה שלנו".
שעות לפני כן, בכינוס רפובליקני אחר בוושינגטון, נאם גם סגנו לשעבר מייק פנס, שרומז אף הוא על אפשרות שיתמודד לנשיאות – ושלח עקיצה לבוס שלו לשעבר: "יש אנשים שאולי בוחרים להתמקד בעבר, אבל בחירות עוסקות בעתיד". פנס הוסיף: "אני מאמין ששמרנים צריכים להתמקד בעתיד על מנת לנצח מחדש את אמריקה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להסיט את מבטנו מהדרך שבפנינו, כיוון שמה שמונח על הכף הוא עצם הישרדותה של דרך חיינו".
10 צפייה בגלריה
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס בנאום בכנס רפובליקני ב וושינגטון
פנס, שנאם אמש גם הוא בוושינגטון. יועציו תושאלו על פגישה בבית הלבן - שבה טראמפ דחק בו לשבש את אשרור ניצחון ביידן
(צילום: AFP )
גם טראמפ הזהיר בנאומו שהישרדותה של אמריקה בסכנה, והתייחס בין היתר לאינפלציה הגואה ולזינוק במחירי הדלק: "הפכנו לאומה של קבצנים, אנחנו מתרפסים בפני אחרים בשביל אנרגיה". טראמפ תקף גם את מדיניות ההגירה של ביידן, בצל הזינוק במספר המהגרים החוצים את הגבול ממקסיקו, ובין היתר קרא להרחיב את החומה שאותה יזם בגבול הדרומי – חומה שאת בנייתה ביידן עצר כבר ביומו הראשון בתפקיד. טראמפ קרא גם להוציא להורג מבריחי סמים ולשלוח הומלסים למחנות אוהלים בשולי ערים.