את האווירה הנפיצה שמייצר חודש הרמדאן שהולך ומתקרב כבר אפשר להרגיש באוויר. כמדי שנה, גם הפעם צפויה התקופה הרגישה הזו לייצר לא מעט אתגרים לכוחות הביטחון הישראליים.

אלו הנקודות הנפיצות שבדרך, ולצידן נקודה אחת חיובית:

תקופת ימי האזכור: בימים שבין סוף חודש מארס לחודש אפריל יש שורה של תאריכים שבהם מציינים הפלסטינים אירועים אשר עלולים להביא להסלמה ביטחונית: יום האדמה, יום האסיר הפלסטיני, יום הנכבה ויום השנה לתחילת צעדות השיבה הן דוגמאות קבועות. ואם זה לא מספיק, לימים אלה מתווספים השנה גם חודש הרמדאן ויום השנה הראשון למבצע "שומר החומות".
3 צפייה בגלריה
תמונות השנה של AFP שנת 2021 כיפת ברזל יוצאת ליירט רקטות מ עזה 14 מאי שומר החומות
תמונות השנה של AFP שנת 2021 כיפת ברזל יוצאת ליירט רקטות מ עזה 14 מאי שומר החומות
נוסף לימי האזכור - שנה ל"שומר החומות"
(צילום: AFP)
חמאס: ככלל, לארגון הטרור יש שיטת עבודה: הוא מנסה ככל יכולתו לערער את היציבות הביטחונית ואת השקט ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, ובמקביל לשמור עליה ברצועת עזה. ישראל, משום מה, מעניקה להנהגת הארגון ברצועה חנינה בלתי כתובה כשזה נוגע לפעילות טרור שמתבצעת בגדה או בירושלים – אך היד המכוונת שלה נמצאת בעזה.
חמאס מבין שהסלמה יוצרת ברמה הטקטית בעיה ביטחונית לישראל, וברמה האסטרטגית היא מסכנת את הלגיטימציה של הרשות הפלסטינית. הדוגמה הטובה ביותר לכך ניתנה בשנה שעברה כאשר מהומות פרצו בירושלים ובמסגד אל-אקצה, וגלשו במהירות לגדה המערבית ולתוך הערים המעורבות בישראל. חמאס הוביל את המהומות במתחם אל-אקצה והרשות הפלסטינית נגררה אחריו.
3 צפייה בגלריה
מחאות ועימותים בהר הבית
מחאות ועימותים בהר הבית
מחאות ועימותים בהר הבית, אשתקד
(צילום: AFP)
סביר להניח שגם השנה ינסה הארגון לאתגר את ישראל ואת הרשות הפלסטינית סביב אירועי חודש הרמדאן, תוך שהוא משתדל להשאיר את עזה מחוץ למשחק, בין היתר משום שהוא עדיין עסוק בבניין הכוח שלו אחרי מבצע "שומר החומות".
סטטוס-קוו: כדי לטפס על עץ צריך לפעמים סולם או תירוץ. בשנה שעברה התירוץ היה הצבת המחסומים על ידי המשטרה בשער שכם לקראת תחילת חודש הרמדאן. לכאורה, מדובר היה באירוע טכני זניח יחסית, אולם הוא סיפק לחמאס את התירוץ: "ישראל מפירה את הסטטוס-קוו בהר הבית".
ישראל צריכה לנהוג בחוכמה בשבועות הקרובים ולא לשנות דווקא עכשיו אף פרט, ולו הקטן ביותר, בסטטוס-קוו, כדי לא לספק לחמאס חומר בעירה.
3 צפייה בגלריה
ילדים עם מסכות פנים במחנה הפליטים אל עין בסמוך לשכם
ילדים עם מסכות פנים במחנה הפליטים אל עין בסמוך לשכם
לראשונה מאז פרוץ הקורונה - חגיגות הרמדאן יתקיימו כסדרן?
(צילום: EPA)
ואחרי כל זה, יש גם סיבה לאופטימיות: משבר הקורונה הוביל לכך שבמשך שנתיים הציבור הפלסטיני לא חווה את חודש הרמדאן כפי שהורגל אליו כל השנים, כתקופה משפחתית עתירת סעודות חגיגיות ואירוח. השנה, בחסות החיסונים והיעדר גל תחלואה משמעותי ברשות הפלסטינית, הם יכולים לחזור ולציין את הרמדאן כפי שהורגלו בעבר. ההזדמנות הזאת עתידה לגרום למרביתם להשקיע את זמנם ומרצם במנהגי החודש הקדוש ופחות בהתקוממות מול ישראל.
הימים אינם ימי רמדאן 2021 ואין לפי שעה רוחות הסלמה באוויר: עזה שקטה, משבר שייח ג'ראח נפתר באופן זמני, ואין תעמולת הסתה מסיבית סביב מסגד אל-אקצה. עבדאללה מלך ירדן יגיע מחר לביקור ברמאללה כדי לייצב את הרגיעה, וישראל מטפטפת הקלות לציבור הפלסטיני בגדה ובעזה כדי להפחית לחץ ציבורי וליצור מצב שבו הסלמה תגרור הפסדים עבורם. שום דבר מהדברים הללו לא מייצר חסינות מלאה מפני פיגועים אפשריים, אך כולם משפיעים לטובה על האווירה בשטחים וביחד אולי ימנעו עימותים המוניים.