1 צפייה בגלריה
זוהה רעד חאזם
זוהה רעד חאזם
המחבל מדיזנגוף רעד חאזם
כוח צה"ל עצר אמש (שישי) את אחמד א-סעדי, תושב מחנה הפליטים ג'נין ודודו של רעד חאזם - המחבל שביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף שבו נרצחו שלושה. המעצר התבצע בכפר ערבונה שליד ג'נין. אביו של המחבל, פתחי חאזם, שהחל להסית את הציבור הפלסטיני נגד ישראל שעות לאחר חיסול בנו, עדיין מבוקש על ידי כוחות הביטחון.
מסע הירי של המחבל רעד חאזם ממחנה הפליטים בג'נין החל ברחוב דיזנגוף, סמוך לבר אילקה, בסביבות השעה 21:00 בערב יום חמישי לפני כשבועיים. עדי ראייה סיפרו כי לאחר מכן המחבל קפץ מעל חומה והמשיך לכיוון רחוב הירשנברג. ההערכה היא כי הכיר את האזור, ולכן ידע לפנות לרחוב הצר הזה. השכנים ראו אדם חמוש באקדח יורה לעבר גבר שטייל עם כלבו, וסיפרו כי לא פגע בו אלא ברכב סמוך. במצוד אחריו השתתפו מאות שוטרים וגם חיילים מיחידות מובחרות כמו סיירת מטכ"ל. הוא אותר בסופו של דבר ביפו למחרת בבוקר - וחוסל בקרב יריות. בפיגוע נרצחו איתם מגיני ותומר מורד, בני 27 מכפר סבא, וברק לופן בן 35 מגבעת שמואל.
תיעוד: המחבל לפני הפיגוע בדיזנגוף

בנאום שנשא בלהט במרפסת ביתו ושהפך לוויראלי בקרב הפלסטינים, אמר אביו של המחבל, קצין בכיר לשעבר במנגנוני הביטחון הפלסטיניים, למאות האנשים שהגיעו לנחמו: "אתם תראו את הניצחון ואת השינוי בשנים הבאות ובימים הקרובים. אללה יטהר את מסגד אל-אקצא מטומאת הכובשים".
מאותו הרגע, מיד אחרי הדברים שנשא, הבין האב שהוא עשוי להיעצר לחקירה בידי מערכת הביטחון הישראלית ומאז הוא ובנו (אחיו של המחבל), ירדו למחתרת והחלו להסתתר, בחסותם של חמושי מחנה הפליטים ג'נין.
פתחי חאזם שירת כמפקד הביטחון הלאומי הפלסטיני בשכם, תפקיד המקביל בצה"ל למח"ט גזרת שכם. במהלך שנותיו במנגנונים הוא נודע כאדם לא יציב שהסתכסך עם גורמים רבים במנגנונים. סיבות פרישתו מהמנגנונים קשורות לאופיו הבעייתי. גורם הבקיא בפרטים אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שבמהלך שירותו הוא הציג עמדות קיצוניות בכל הנוגע לישראל ולקשר איתה.
צה"ל אמנם מנסה לשים את ידו על פתחי חאזם ועל בנו כדי להביאם לחקירה, אולם במערכת הביטחון פועלים על פי סדרי עדיפויות. אמנם חאזם הפך לסמל עבור הפלסטינים והוא מנצל זאת להסתה - באמצעות יציאה חפוזה ממקום מסתורו להתכנסויות פומביות במחנה הפליטים ג'נין ובעזרת דף הפייסבוק שלו - אבל הוא אינו מוגדר כ"פצצה מתקתקת" ולכן לפניו מעדיפה מערכת הביטחון לעצור פעילי טרור שסומנו כיעדים שעלולים לבצע פיגועים בחסות ההסלמה הביטחונית. מה גם שתפיסתו במחנה הפליטים כשהוא מוקף בחמושים, מורכבת יותר מבחינה מבצעית וסביר שבמערכת הביטחון יחפשו לתפוס אותו בנקודת חולשה שלו, או של מי שמגונן עליו.