מושב הקיץ של הכנסת נפתח היום (שני), בצל ההצהרה הדרמטית של התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) והאולטימטום שהציב חבר קבינט המלחמה השר בני גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו. בינתיים, רה"מ החל להחתים חברי כנסת על הצהרה נגד התובע מהאג, שעליה חתמו כבר 106 ח"כים - מלבד 14 מהמפלגות הערביות ועבודה. לפיד השיב לנתניהו על בימת הכנסת: "תביאו, אחתום. אבל איפה המכתב על יוקר המחיה? על פתיחת שנת הלימודים בצפון?". ynet העביר את מליאת הכנסת בשידור ישיר.
האזינו: הקלטת הצעקות מסיעת הליכוד

אם החטוף לגלנט: "אי אפשר להמתין שכולם ימותו"

3 צפייה בגלריה
גלנט: מה שקורה עכשיו ברצועת עזה זה דבר ללא תקדים
גלנט: מה שקורה עכשיו ברצועת עזה זה דבר ללא תקדים
הסביר את הקו שלו, וספג צעקות בישיבת הסיעה. גלנט
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
מפגינים קוראים לבחירות מחוץ לכנסת
מפגינים קוראים לבחירות מחוץ לכנסת
מפגינים מחוץ לכנסת
(צילום: אלכס גמבורג)
בנאומו הקצר על בימת המליאה, אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי "שמעתי שאתם כותבים מכתב נגד ההחלטה של האג. תביאו, נחתום. אבל באיזה מכתב אתם מתעסקים? איפה המכתב על יוקר המחיה? על הצעירים הקורסים? איפה המכתב על פתיחת שנת הלימודים בצפון?". הוא המשיך להטיח בחברי הממשלה: "חבורה הרסנית, מקולקלת, שאין לה מושג על מה שהיא מדברת, ובנוסף לכל רשלנית ולא מקצועית. אתם אסון שקרה למדינת ישראל".
בהמשך המליאה צפויה הצבעת אי-אמון בממשלה של מפלגות האופוזיציה, אך היא צפויה ליפול. סיעת הימין הממלכתי בראשות גדעון סער הודיעה כי לא תשתתף בהצבעה, "לנוכח החלטת תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג".
כמה מהסיעות התכנסו בזמן המליאה, בהן הליכוד. קודם לכן, אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר שלקחה חלק בוועדת החוקה של הכנסת, צעקה על חברי הכנסת של הליכוד לפני כניסתם לחדר הסיעה: "תתביישו לכם, הדם שלהם על הידיים שלכם. לאן אני עוד אדבר? לקיר? מה עוד אפשר להגיד ולעשות כדי שיזעזע את הלב שלכם?". בהמשך ניסתה מצגר להיכנס למליאה, אך נחסמה על ידי המאבטחים וקב"ט הכנסת, שלקח לה אישור שהייה במקום.
בצאת הח"כים מחדר הסיעה, פנתה לגלנט עינב צנגאוקר, מנציגות משפחות החטופים ואימו של החטוף מתן צנגאוקר, ואמרה לו: "תזכור את מתן. אתה צריך להחזיר את החטופים הביתה. אי אפשר להמתין שכולם ימותו". היא הבהירה לו כי היא מחזקת אותו על "הצעד האמיץ והדברים שאמרת לגבי רה"מ והתנהלות הקבינט, אבל צריכה יותר מזה. אין זמן להתקשקשויות הפוליטיות האלה. כמה נחכה? שנים? כמה אצטרך לעבור את הייסורים האלה עד שאחבק את מתן?". גלנט השיב: "אני מנסה לעשות כל מאמץ ובכל פורום. לא יכול לדבר על כך, אבל אני מחויב למשימה הזאת".

ישיבה סוערת בליכוד, ח"כים הטיחו בגלנט: "פוגע בביטחון ובחיילים"

בישיבת סיעת הליכוד ניסה שר הביטחון יואב גלנט להסביר את הקו שלו לאחר הנאום שבו מתח ביקורת על יו"ר המפלגה וראש הממשלה, בנימין נתניהו - וחברי הכנסת משה סעדה וטלי גוטליב תקפו אותו. הישיבה מתנהלת בצעקות ובאופן סוער. ח"כ עמית הלוי הפנה אליו אצבע מאשימה: "המלחמה הזאת היא כישלון קולוסאלי. אתה אמון על הביטחון".
גלנט ניסה להסביר מדוע הוא מתנגד לשליטה צבאית בעזה. לדבריו, זה יאריך את השירות הצבאי לארבע שנים. "אין לנו מספיק חיילים לזה", אמר. הוא הבהיר: "אני נגד מדינה פלסטינית. שלא יהיה שם לא חמאס ולא ישראל". הוא הדגיש כי "הליכוד זה הבית שלי, אני נשאר", ואמר: "אנחנו ממשיכי דרכו של בגין, לא של בן גביר - יש לנו ערכים ואני מציע שלא נשכח שאנחנו תנועה ממלכתית".
נתניהו התייחס להודעת השופט על הצווים מהאג, ואמר: "זו שערורייה, זה לא יעצור אותי או אותנו". הוא החתים את חברי הכנסת על הצהרה שבה, בין היתר, נכתב: "צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם. חיילינו הגיבורים נלחמים בעוז ובמוסריות שאין שניים להם, בהתאם לדין הבינלאומי, כפי שאף צבא אחר לא עשה מעולם".
קרובת החטוף לח"כים: "הדם שלהם על הידיים שלכם"

3 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
החתים חברי כנסת על הצהרה נגד האג. נתניהו, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בינתיים, המשיך הוויכוח בין סעדה לגלנט. חבר הכנסת הטיח בשר הביטחון: "אל תעביר נושא, תסביר את עצמך. לא נהיה בובות שלך בתיאטרון הבובות הזה. בעיצומה של מלחמה אתה מקיים מסיבת עיתונאים. תסביר- למי אתה רוצה להעביר את הכוח?". גלנט השיב: "אני חושב שהחלופה הכי פחות גרועה היא גורם מקומי. אין מתנדבים מגורמים בעולם". סעדה דרש לדעת מי הוא אותו גורם, ושר הביטחון השיב: "ממשל צבאי בעזה זה מחיר דמים שאסור לנו לשלם. צריך לפתח אלטרנטיבה שלטונית אחרת".
ח"כ גוטליב האשימה את גלנט כי הוא "פוגע בליכוד, בביטחון ובחיילינו". סעדה אמר כי "אין ברירה אלא שלטון צבאי", והשר מיקי זוהר הבהיר כי הוא "מתנגד לשלטון צבאי בעזה". ח"כ ואטורי אמר לגלנט: "חבל שאתה לא מתחבק עם ראש הממשלה כמו שאתה מתחבק עם גנץ". גלנט ענה: "מאיפה אתה יודע?". ואטורי השיב: "אני הראשון שזיהה את זה". הוויכוחים והצעקות המשיכו לתוך הישיבה, כשהבולטת מהדוברים הייתה ח"כ גוטליב. אחת מהח"כיות פנתה אליה: "זה לא עובד ככה אחותי, נשמה. אבל טלי, תני לו לדבר. תני לו לדבר".
מוקדם יותר, בריאיון ל-CNN הודיע התובע קארים חאן כי הוא ביקש להוציא צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף בגין פשעי מלחמה.
התובע הכללי ציין כי האישומים נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט כוללים "הרעבה של אזרחים כשיטת לחימה כפשע מלחמה, גרימה במזיד של סבל רב או פגיעה חמורה בגוף או בבריאות או יחס אכזרי כפשע מלחמה, הריגה בזדון או רצח כפשע מלחמה, כיוון במזיד של מתקפות נגד אוכלוסייה אזרחית כפשע מלחמה, השמדה ו/או רצח לרבות בנסיבות של מקרי מוות הנגרמים כתוצאה מהרעבה כפשע נגד האנושות, רדיפה כפשע נגד האנושות, מעשים לא אנושיים אחרים נגד האנושות".