הרשויות בהולנד חוקרות את מותם של 33 בני אדם, שקנו "אבקת התאבדות" מגבר שחבר בארגון שתומך בזכותם של חולים סופניים לסיים את חייהם. מקרי המוות נחשפו לקראת משפטם האפשרי של כמה חברים בארגון, "קואופרטיב צוואה אחרונה". ייתכן שמספר המתים שרכשו את "אבקת ההתאבדות" גדול בהרבה, מכיוון שחבר אחר בארגון סיפר שהוא מכר אותה ליותר ממאה איש.
הארגון שתומך בהמתות החסד, ששמו "קואופרטיב צוואה אחרונה", משווק משנת 2018 את "אבקת ההתאבדות" כדרך זולה וחסרת כאבים לסיים את החיים. הארגון קורא לאבקה "חומר X". התביעה בהולנד אמרה שמדובר בארגון פשע, שמסייע בצורה בלתי חוקית להתאבדויות.
2 צפייה בגלריה
המתת חסד הולנד פסיכולוג מכר אבקת התאבדות ונעצר
המתת חסד הולנד פסיכולוג מכר אבקת התאבדות ונעצר
הפסיכולוג וים ואן דייק: "מכרתי את החומר ליותר ממאה בני אדם"
בהולנד המתות חסד והתאבדויות בסיוע רפואי חוקיות רק בתנאים חריגים מאוד, ותחת פיקוח של אנשי מקצוע. מי שמורשעים בסיוע להתאבדות – או במתן אמצעים שמסייעים לאנשים לסיים את חייהם – עלול להישלח לכלא. העונש המקסימלי על העבירות האלה הוא שלוש שנות מאסר.
דובר התביעה בהולנד, בארט פאסן, אמר שהתובעים מאשימים צעיר בן 28 שחבר בארגון במתן תרופות בניגוד לחוק ובהלבנת הון. פאסן ציין שהתובעים צפויים להאשים את הצעיר בסיוע להתאבדות. "אנחנו חוקרים 33 מקרים שבהם 'חומר X' נמכר לאנשים שלאחר מכן הלכו לעולמם. ב-15 מקרים התברר שהם מתו כתוצאה משימוש ב'חומר X'", אמר הדובר.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה המתת חסד
אילוס אילוסטרציה המתת חסד
הולנד מאשרת המתת חסד והתאבדות בסיוע רפואי, אך רק במקרים נדירים
(צילום: shutetrstock)
הצעיר, אלכס שוט, נעצר ושוחרר לקראת משפטו. בשבוע שעבר נעצרו שני חברים נוספים בארגון. אחד מהם, פסיכולוג בן 78 בשם וים ואן דייק, אמר לאחר מכן לעיתון הולנדי שהוא מכר את "החומר X" "ליותר ממאה בני אדם". היו"ר של הארגון, יוס ואן דייק, נמצא גם הוא תחת חקירה. בראיון לתקשורת אמר ואן דייק שהארגון שלו "תמיד פעל במסגרת החוק".
הולנד הייתה ב-2002 המדינה הראשונה בעולם שמאשרת המתת חסד והתאבדות בסיוע רפואי. מי שזכאים להגיש בקשה לסיים את חייהם הם חולים שסובלים מכאבים בלתי נסבלים, ושאין סיכוי שמצבם ישתפר. הם נדרשים להגיש את הבקשה בשעה שדעתם צלולה, ולבקש זאת יותר מפעם אחת. לאחר מכן אנשי מקצוע בודקים אם הם עומדים בקריטריונים. המקרים נבדקים על-ידי ועדה עצמאית, שבמקרה של חילוקי דעות מעבירה את הטיפול לרשויות.