שבועיים אחרי הפשיטה המפתיעה על בית החולים שיפא, ואחרי חיסול בכירי חמאס והג'יהאד האיסלאמי ומעצרים של מאות מחבלים - צה"ל נסוג מבית החולים הגדול ברצועת עזה. כך אישר הבוקר (שני) דובר צה"ל, בהמשך לדיווחים של הפלסטינים מהלילה. בתיעוד מהמקום נראו מאות תושבים עזתים ליד הבניינים ההרוסים והשרופים בחלקם.
משרד הבריאות שבשליטת חמאס אמר כי טנקים וכלי רכב נוספים של צה"ל נסוגו ממתחם בית החולים בעזה. לדבריהם, עשרות גופות אותרו במקום. "הצבא נסוג משיפא לאחר ששרף בניינים במתחם והוציא אותם לחלוטין מכלל שימוש. הנזק למתחם משמעותי מאוד", טענו.
(צילום: טל אזולאי)

6 צפייה בגלריה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
בית החולים שיפא, הבוקר
6 צפייה בגלריה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
אחד הבניינים השרופים בשיפא
אחרי שמאות לוחמים נסוגו מהמתחם הרפואי בתום הפעילות הנרחבת, מצה"ל נמסר כי "כוחות צה"ל ושב"כ השלימו הבוקר את המבצע במרחב בית החולים שיפא. כוחות שייטת 13, צוות הקרב של חטיבה 401 וסיירת נח"ל בפיקוד אוגדה 162 יצאו ממרחב בית החולים".
לטענת ערוץ אל-אקצא של חמאס, צה"ל פתח באש במהלך הנסיגה. בחמאס הזהירו את תושבי צפון הרצועה "לא למהר לחזור לבית החולים שיפא מחשש למארבים וצלפים באזור. בשלב הראשון רק הרשויות המוסמכות יבדקו אותו, יש להקפיד על ההוראות". מקורות רפואיים בעזה אמרו לרדיו חמאס כי "מבני מתחם שיפא נשרפו ויצאו מכלל שירות", והוסיפו כי "היקף ההרס במתחם ובמבנים מסביב גדול מאוד".
במהלך הפשיטה חוסלו במרחב בית החולים יותר מ-200 מחבלים, בהם בכירים - ונעצרו עוד מאות. אתמול הודיע צה"ל שבמתחם היולדות בבית החולים איתרו כוחות סיירת הנח"ל אמצעי לחימה רבים שהוחבאו בין היתר גם בכריות ומיטות המטופלים, בתקרות ובקירות המתחם.
בין היתר אותרו במתחם עשרות פצצות מרגמה, לבנות חבלה, נשקי צלפים, קלצ'ניקובים, אקדחים, מטענים, מחסניות, מרגמות ותחמושת נוספת. באחת הסריקות שביצעו, נתקלו הכוחות בגרם המדרגות במחבלים חמושים ובכירים בחמאס, וחיסלו אותם אחרי מרדף.
כך נראה הבוקר בית החולים שיפא

6 צפייה בגלריה
הריסות ביה"ח שיפא ברצועת עזה
הריסות ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ההרס במתחם שיפא
הכותרת
בית החולים בעזה שהפך לסמל
24:49

הרמטכ"ל בשיפא
(צילום: דובר צה"ל)

סגן-אלוף דותן, מפקד גדוד 932 בחטיבת הנח"ל שיצא משיפא בתום הפעילות, סיפר בריאיון ל-ynet על הפשיטה. לדבריו, "זה היה מבצע מרשים, מאוד מאתגר. הכיתור של המתחם מבחוץ וגם בתוך בית החולים, עבודה מאוד סלקטיבית ויסודית ובסופו של דבר הצלחנו להוציא את כל המחבלים מהמתחם בצורה מסודרת. חלקם, מי שניסה להתעמת איתנו הושמד בדרך, וזה התהליך שקרה בשבועיים האחרונים".
הוא סיפר על הלחימה בשטח בית חולים שבו נמצאים בלתי מעורבים: "עושים את זה באמצעות בקרה מאוד סדורה על הפרדה בין בית חולים לבין המחבלים. קודם כל בעזרת כריזה, ותוך כדי שומרים על ביטחון הכוחות. התחלנו במעטפת ובכיתור, ולאחר מכן בעבודה בתוך בית החולים, וככה בעצם היה ניתן לעשות את ההפרדה. ברגע שהוצאנו את המסה העיקרית של החולים והאנשים שלא רלוונטיים, היה יותר פשוט לעבוד עם המחבלים, זה קרה בשבוע השני של הלחימה. מאות מחבלים יצאו מהמתחם וגם מאות כלי נשק ואמצעי לחימה שמצאנו בפנים. המקום נקרא 'בית החולים שיפא' אבל איך שהוא מתנהל בפנים זה בטוח לא ניהול של בית חולים".
ביום שישי האחרון הגיע לשיפא הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי. "ההישגים הם מאוד גבוהים, יש כאן מימוש של רעיון תחבולני מאוד מרשים ומסר מאוד חשוב - בית חולים הוא לא מקום בטוח", אמר הרמטכ"ל. "במבצע הזה אין איש צוות רפואי אחד שנפגע, אין בו חולים שנפגעו ויש הרבה מאוד מחבלים שנהרגו, הרבה מאוד מחבלים שנשבו".
ב-18 במרץ צה"ל פשט במפתיע על בית החולים במבצע ממוקד בעקבות מידע מודיעיני על הימצאות בכירי חמאס במרחב. "צה"ל החל במבצע בעקבות מידע מודיעיני מבוסס שחייב פעולה מיידית", אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, בהצהרה שנשא באנגלית. "אנחנו יודעים שבכירים בחמאס התאגדו מחדש בתוך שיפא ומפקדים משם על פעולות נגד ישראל. הפעילות הממוקדת שלנו היא לא רק הכרח מבצעי, היא חובה גלובלית. אנחנו קוראים לכל מחבלי חמאס המסתתרים בבתי חולים להיכנע באופן מיידי. אסור לנצל מתקנים רפואיים לצורכי טרור, חמאס חייב לתת דין וחשבון".