אליאור לוי מדווח על המצב בג'ינין
(צילום: שמוליק דודפור)

זמן קצר אחרי שנחשפה זהותו של רעד חאזם, המחבל שביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, התוודע הציבור הישראלי לאביו, פתחי חאזם. האב, קצין בכיר לשעבר במנגנוני הביטחון הפלסטיניים, החל שעות אחרי חיסול בנו להסית את הציבור הפלסטיני נגד ישראל. בנאום שנשא בלהט במרפסת ביתו ושהפך לוויראלי בקרב הפלסטינים אמר למאות האנשים שהגיעו לנחמו: "אתם תראו את הניצחון ואת השינוי בשנים הבאות ובימים הקרובים. אללה יטהר את מסגד אל-אקצא מטומאת הכובשים".
מאותו הרגע, מיד אחרי הדברים שנשא, הבין האב שהוא עשוי להיעצר לחקירה בידי מערכת הביטחון הישראלית ומאז הוא ובנו (אחיו של המחבל), ירדו למחתרת והחלו להסתתר, בחסותם של חמושי מחנה הפליטים ג'נין.
פעילות צה"ל וכוחות הביטחון בעיר ג'נין ומיפוי בית המחבל
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
מחבל זוהה רעד חאזם, פתחי חאזם אביו של המחבל
מחבל זוהה רעד חאזם, פתחי חאזם אביו של המחבל
סיפור החיים של האב מעלה תמונה שונה משהוא מציג. המחבל ופתחי חאזם
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
האב נהג לשהות מחוץ לבית משפחתו. כוחות צה"ל נכנסים למחנה הפליטים בג'נין
(צילום: AFP)
פתחי חאזם שירת כמפקד הביטחון הלאומי הפלסטיני בשכם, תפקיד המקביל בצה"ל למח"ט גזרת שכם. במהלך שנותיו במנגנונים הוא נודע כאדם לא יציב שהסתכסך עם גורמים רבים במנגנונים. סיבות פרישתו מהמנגנונים קשורות לאופיו הבעייתי. גורם הבקיא בפרטים אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שבמהלך שירותו הוא הציג עמדות קיצוניות בכל הנוגע לישראל ולקשר איתה.
מאז יום שישי, היום שלמחרת הפיגוע בתל אביב, מנסה חאזם האב בכל דרך לנצל את דקות התהילה שלו, לטובת ביסוס מעמדו במחנה הפליטים ולטובת השגת כספים לעצמו מהפלגים הפלסטיניים, בזכות הפיגוע שביצע בנו. הוא מציג את עצמו לציבור הפלסטיני כעומד בראש משפחתו במטרה להגן על ילדיו מפני מעצר ישראלי, אלא שמנבירה בחייו האישיים לאורך השנים עולה סיפור שונה לחלוטין.
מקורות פלסטינים שונים במחנה הפליטים ג'נין סיפרו שבשנים האחרונות התנהג פתחי חאזם בניכור מוחלט למשפחתו: "הוא אף פעם לא הביע עניין מיוחד במשפחה שלו או בילדיו. לא היה אכפת לו מהילדים שלו, אם הם ילמדו או לא. הוא לא תמך בהם כלכלית בשום צורה ולא עניין אותו אפילו אם הם יתחתנו או לא".

3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
תפיסת האב כשהוא מוקף בחמושים מורכבת מבצעית. פעילות צה"ל במחנה הפליטים
(צילום: AFP)
על פי אותם מקורות, האב פתחי חאזם נהג לשהות רוב הזמן מחוץ לבית משפחתו וילדיו. בבעלותו ישנה חווה חקלאית קטנה בכפר דיר רזאלה שליד ג'נין והוא נהג לשהות בה לבדו, מחוץ למחנה הפליטים ג'נין שבו חיה משפחתו.
דברי המקורות מתיישבים עם המציאות, לאור העובדה שבנו המחבל היה רווק בגיל 29 – בחברה הפלסטינית נהוג שבנים בגיל כזה כבר נשואים עם ילדים. בנוסף, הבן היה שקוע בחובות כספיים ואף נורה ברגלו בשל כך בידי גורמים עברייניים במחנה הפליטים ג'נין. גם בעת שהמחבל היה במצוקה כלכלית וחברתית – אביו לא סייע לו בשום צורה. אחד החשדות המרכזיים הם שחאזם ביצע את הפיגוע בשל מצוקתו ושאביו ואחיו מעורבים בסיוע להשיג לו נשק. המקורות ציינו שבאופן חריג, כמה ימים טרם ביצוע הפיגוע של בנו, עזב האב את החווה החקלאית שבה נהג לשהות ושב אל מחנה הפליטים.
כיום נראה שחאזם מנסה לרכוב על האירוע לטובתו האישית. המקורות במחנה הפליטים מסרו שלמרות היותו איש פתח, האב ביקש וקיבל את הגנתה של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי במחנה הפליטים. מאותו רגע, חמושי הג'יהאד האיסלאמי הם אלו שמקיפים אותו, מעבירים אותו ואת בנו, שהצליח לברוח השבוע מניסיון מעצר של לוחמי סיירת גולני, ממקום מסתור אחד לאחר.
צה"ל אמנם מנסה לשים את ידו על פתחי חאזם ועל בנו כדי להביאם לחקירה, אולם במערכת הביטחון פועלים על פי סדרי עדיפויות. אמנם חאזם הפך לסמל עבור הפלסטינים והוא מנצל זאת להסתה – באמצעות יציאה חפוזה ממקום מסתורו להתכנסויות פומביות במחנה הפליטים ג'נין ובעזרת דף הפייסבוק שלו – אבל הוא אינו מוגדר כ"פצצה מתקתקת" ולכן לפניו מעדיפה מערכת הביטחון לעצור פעילי טרור שסומנו כיעדים שעלולים לבצע פיגועים בחסות ההסלמה הביטחונית. מה גם שתפיסתו במחנה הפליטים כשהוא מוקף בחמושים, מורכבת יותר מבחינה מבצעית וסביר שבמערכת הביטחון יחפשו לתפוס אותו בנקודת חולשה שלו, או של מי שמגונן עליו.
בינתיים גם הלילה (בין שלישי לרביעי) נכנסו כוחות צה"ל לבצע מעצרים נרחבים ביהודה ושומרון, ועצרו חשודים בין היתר באזור ג'נין, בערים טול כרם ושכם ובכפרים עוריף, קבטיה וג'בע. בשעות הבוקר נכנסו הכוחות לחלקה המזרחי של העיר ג'נין. במהלך כניסתם החלו חמושים באזור מחנה הפליטים בעיר, לירות לעברם. לפי שעה לא נמסר על נפגעים מקרב כוחות צה"ל.