7 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
יום השיבוש הקודם, בשבוע שעבר
(צילום: דנה קופל)
בקואליציה לא עוצרים עם חקיקת המהפכה המשפטית, והמחאות ממשיכות: היום (ה') ייערך "יום השיתוק הלאומי", רביעי במספר, שבו יקיימו המפגינים נגד המהפכה המשפטית מחאות, שיירות ושיבושים נרחבים ברחבי הארץ, כשהבולטת מביניהם היא צעדה שמתוכננת להתקיים בבני ברק בשעה 19:00. וגם: המכללות שיצטרפו ל"יום השיתוק" וישבתו, טיסת נתניהו ללונדון והלחץ על יו"ר ההסתדרות שנמשך. כך צפוי להיראות "יום שיבוש לאומי" נוסף.
החל מהשעה 08:00 יחלו מחאות וצעדות של הורים וילדים בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, לצד אירועי החתמה על מגילת העצמאות. במקביל באותה העת תיערך הפגנה מחוץ לכנס באיירפורט סיטי, שם אמורים להשתתף ח"כ אבי דיכטר ושר הכלכלה ניר ברקת מהליכוד. בשעה 09:00 יתקיים מיצג אנושי של אוטובוס ורכבת בהפרדה מגדרית, ובשעה 10:30 תחל צעדת הסטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים מקמפוס גבעת רם. בשעה 12:00 יחלו מספר אירועים: הפגנת ההייטק בשרונה, צעדות ארגוני השטח של מחאת קפלן וצעדת סטודנטים ומרצים מאוניברסיטת תל אביב שתצא מכיכר אנטין.
בשעה 12:00 יתקיים מייצג "סיפורה של שפחה" בקפלן בתל אביב, ובמקביל כמה אירועים נוספים: אוהל הידברות של כלל מקצועות הרפואה בגבול בני ברק ורמת גן, שם יתקיים שיח עם תושבי האזור על השכלה ועבודה ברוח הרמב"ם, וצעדות סטודנטים ממכון ויצמן ברחובות ומהטכניון בחיפה. בשעה 16:00 תצא שיירת רכבים ממכללת תל חי, ובשעה 19:00, כאמור, תתקיים צעדת מחאה שתצא מקניון איילון ברמת גן לעבר בני ברק.
7 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
מיצג "סיפורה של שפחה" בשבוע שעבר בתל אביב
(צילום: אור אדר)
7 צפייה בגלריה
"לשכת גיוס" בבני ברק
"לשכת גיוס" בבני ברק
"לשכת גיוס" שהוקמה בבני ברק בשבוע שעבר
(צילום: אמנון חורש)
ממארגני הצעדה בבני ברק נמסר אתמול כי "אמש בוועדת החוקה ניהל ח"כ יצחק פינדרוס את הדיון בבריונות, וביצע מחטף שיאפשר לממשלה להמשיך לדהור לעבר הדיקטטורה. נזכיר כי האיש הצהיר לאחרונה שהוא חולם 'לפוצץ את בית המשפט העליון'. לא מדובר באירוע מקרי. בשבועות האחרונים ניצבים חברי הכנסת החרדים בחזית ההפיכה המשטרית, לא פחות מרוטמן ומלוין. נראה שאחרי שנים של סטטוס קוו, ההנהגה החרדית הכריזה עלינו, הציבור הליברלי, מלחמה. על כן, נגיע מחר בהמונינו לבני ברק, העיר שבה גרה מרבית ההנהגה החרדית כדי לומר לה - עד כאן".
גם ב"יום השיבוש" הקודם בשבוע שעבר התקיימה מחאה בבני ברק, כשמפגינים ממחאת המילואימניקים פתחו "לשכת גיוס" מול בניין העירייה. יומיים לפני כן הפגינו המוחים נגד המהפכה המשפטית מול ביתו של ח"כ משה גפני מיהדות התורה בעיר, כשבמקום החלו להתפתח עימותים בין שוטרים לבין מפגינים חרדים שהגיעו לשבש את ההפגנה וירו זיקוקים והשליכו ביצים לעבר המפגינים.
רועי נוימן, ממארגני המחאה, אמר אתמול בריאיון לאולפן ynet כי ההפגנה בבני ברק "היא לא נגד הציבור החרדי. ההנהגה של הציבור הזה כולה יושבת בבני ברק - הרבנים, העסקנים, הפוליטיקאים. הם מפעילים את החומות ומתחילים להתערב לסקטורים אחרים בחיים שלהם. זו בעצם הקריאה שלנו אליהם לעצור את זה לפני שהחומות נופלות. זה צעד שנמנענו ממנו עד היום. אנחנו קרובים לשבוע הבא, אז יוכרע בעצם הקרב - האם ישראל הולכת למשטר דיקטטורי או לדמוקרטיה, אז החלטנו על הצעד הזה".
קודם לכן יתקיים יום פתוח לתושבי האזור, על השכלה ומלאכה ברוח הרמב"ם, שבמסגרתו אנשי המאבק מהאקדמיה, ההייטק ומקצועות הבריאות יקיימו אירוע שיח וקירוב לבבות במתחם מרום נווה ברחוב חזון באיש ברמת גן, על גבול בני ברק. האירוע יחל בשעה 08:00 ויימשך עד השעה 16:00. המארגנים מציינים כי האירוע נערך בהתאמה מיוחדת לציבור החרדי מתוך הקריאה "אחים אנחנו", ומבוסס על שיתוף פעולה בין האקדמיה, מקצועות הבריאות וההייטק. במתחם יפעל "אוהל אברהם" שבו בכירים במקצועות השונים יקיימו שיח. בין המומחים: פרופ' חגי לוין, פרופ' איתי אטר ופרופ' איסי רוזן צבי.
המחאה מחריפה: רועי נוימן בריאיון
(צילום: אסף חן)

7 צפייה בגלריה
מחאה בנתב"ג
מחאה בנתב"ג
מארגני המחאה הבטיחו שיירות נוספות לנתב"ג, אך ייתכן וטיסת נתניהו תידחה. המחאה בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
בנוסף להפגנות אלה, הצהירו מארגני המחאה כי היום יתקיימו גם מספר אירועים תחת הכותרת "2024#", שמטרתם להמחיש לציבור הישראלי כיצד המדינה תיראה ביום שאחרי המהפכה המשפטית. זאת בנוסף לשיירות כלים חקלאיים בצפון ובדרום הארץ, שיירות מחאה של רכבים ברחבי הארץ, מחאות נוספות של סטודנטים ברחבי הארץ, צעדות להט"ב בחיפה ובתל אביב, צעדות הייטקיסטים בחיפה ומיצגים נוספים באוויר, בים וביבשה. בנוסף, ב-3,000 מוקדים שונים, ובאמצעות כמה אלפי מתנדבים, הולכות להתבצע מספר פעולות שהציבור ייחשף אליהן בשעות הבוקר ולאורך היום במרחב הציבורי. המארגנים שומרים על סודיות בכל הנוגע לכך.
מהמארגנים נמסר: "אנחנו נכנסים לשבוע הגורלי בתולדות המדינה, שיכריע האם ישראל תלך למשבר חוקתי. ממשלת ישראל חייבת לעצור ומיד את ההליך המסוכן. אנחנו קוראים לכל האזרחים והאזרחיות להגיע לפעילויות השבוע ולהשמיע את קולם נגד הדיקטטורה". המארגנים ציינו בנוסף כי במוצאי שבת תיערך "הפגנת החירות" ברחוב קפלן בתל אביב, שתהיה ההפגנה המרכזית, וקראו לאנשים מכל הארץ להגיע אליה. ערן שוורץ, מראשי המאבק, אמר כי "אנחנו ממשיכים להרחיב את המאבק מכיוון שהדהירה חסרת הרסן של הממשלה הזאת לא עוצרת לרגע. ראש הממשלה הנוכח-נפקד וראשי הממשלה בפועל לוין, רוטמן וסמוטריץ' חושבים שמישהו קונה את הספינים שלהם - זה לא עובד להם. בכלכלה, בביטחון והחשש של ארה"ב - כולם מבינים שהדהירה שלהם להשתלטות פוליטית על בית המשפט העליון לא מאיטה לרגע".

טיסת נתניהו ללונדון

בדומה לימי השיבוש הקודמים, גם הפעם ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לטוס לביקור מדיני, כשהיעד במקרה הזה הוא לונדון. מארגני המחאה מתכננים את "מחאת 10,000 המכוניות" בשעה 10:00 בנתב"ג, שם ינסו להאט את תנועת הכבישים לטרמינל 1 ולטרמינל 3: "לונדון לא מחכה לנו, אבל נתב"ג כן". עם זאת, ייתכן ומחאה זו לא תצא לפועל, משום שחלק מהמארגנים קיבלו הודעה על כך שייתכן וטיסת נתניהו ללונדון לא תצא היום, אלא בשישי.
7 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
"בעלי אינטרסים לוחצים עליו לא להיכנס למאבק". בר דוד
(צילום: מוטי קמחי)

הלחץ על יו"ר ההסתדרות נמשך: "לא יכול להישאר על הגדר"

הלחצים על יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד להצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית ממשיכים. במטה המאבק התגבשה ההבנה כי הצטרפותה של ההסתדרות למאבק והשבתה מצידה היא "ריסוק וגניזת המהפכה המשפטית".
המחאה והפעלת הלחץ על בר דוד כבר החלה בשבוע שעבר והגיעה לביתו שבקריית אונו. כמו כן, הוקם "ארגון משמרות מחאה ופעילויות מול ביתו", לצד הפצת מספר הטלפון האישי שלו כדי ללחוץ עליו ושלטים שהודבקו על קירות דירתו. גורם בכיר במטה המאבק, שמעורה בשיחות והלחצים על ההסתדרות, אמר כי "ארנון אומר שיש לו קושי גדול, ובעלי אינטרסים בתוך ההסתדרות לוחצים עליו שלא להיכנס למאבק. הוא מבין שההפגנות מול ביתו ילכו ויגדלו לצד קמפיין שלטים אם לא ינקוט צעדים. הוא לא יכול להישאר על הגדר ולחשוב שזה יחלוף".

המכללות שיצטרפו ל"יום השיתוק"

כמה מוסדות להשכלה גבוהה הודיעו כי יצטרפו ל"יום השיתוק הלאומי" שמתכננים מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית. בחלק מהמוסדות הלימודים ייעצרו כדי לאפשר לסטודנטים ולאנשי הסגל המעוניינים בכך להפגין, ובאחרים לא יתקיימו לימודים כלל.
מכללת בית ברל הודיעה על השבתה מוחלטת של הלימודים היום. בהודעה נמסר כי המכללה "הוקמה ברוח חזונו של ברל כצנלסון ומתוך אמונה שלמה בשוויון כבוד האדם וחירותו. לומדים ומלמדים בבית ברל חברי סגל המחזיקים בדעות שונות. אנחנו מכבדים את כולם. ההחלטה על עצירת הלימודים ביום חמישי מטרתה להגן על כל אחת ואחד מאיתנו כפרט ועל החברה הישראלית בכלל".
גם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן הודיע על "הצטרפות לפעילות של יום השיתוק הלאומי". בעקבות זאת לא יתקיימו לימודים, ונמסר כי במקומם יתקיימו הרצאות הסברה בזום על ידי ראשי הפקולטות במרכז על החוקים המתוכננים, משמעותם והשפעתם על כל אחת ואחד מאזרחי המדינה, ללא קשר לדעה הפוליטית, גזע ומגדר.
7 צפייה בגלריה
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
הפגנה באוניברסיטה העברית
הפגנה באוניברסיטה העברית
ההפגנה באוניברסיטה העברית, אתמול
כמו כן, לימודים לא יתקיימו גם בפקולטה לעיצוב אמנות בשנקר. בהודעה לסטודנטים נכתב כי הוחלט לעצור את הלימודים מחר להזדהות עם המוחים נגד המהפכה המשפטית. הלימודים יושבתו גם באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל.
הטכניון הודיע כי נענה לפניות סטודנטים ואנשי סגל לממש את זכותם האזרחית ולהביע דעה בסוגיות אזרחיות שעל סדר היום הציבורי. לכן, הלימודים ייעצרו בין 11:30 ל-14:30 בצהריים. במכללת עמק יזרעאל גם כן יעצרו את הלימודים לשעתיים, מ-9:45 עד 11:45, כדי "ליטול חלק בשיח הציבורי ולהשתתף בעיצוב פניה של החברה בישראל".
האוניברסיטאות העברית, תל אביב, בר אילן, בן גוריון, חיפה, אריאל ורייכמן יקיימו יום לימודים רגיל ולא ישבתו, אך צפויות הפגנות ומחאות מקומיות עצמאיות של סטודנטים וחברי סגל בקמפוסים וחלקם אף יצטרפו למחאות הכלליות ברחובות ובצמתים. נשיא אוניברסיטת תל אביב כתב לסגל כי "אם נגיע למשבר חוקתי, נשקול את צעדינו". נשיא האוניברסיטה, ונשיאי האוניברסיטה בעבר, ישתתפו במחאה שתצא מהקמפוס. אתמול התקיימה הפגנה באוניברסיטה העברית, שם קראו לתמיכה בהשבתת האוניברסיטה היום.
פעילי הליכוד שמאוכזבים מהמתווה "המרוכך": ריאיון עם שניים מהם
(צילום: אסף חן)

ובינתיים בכנסת: הצבעה בקריאה שנייה ושלישית על חוק הנבצרות

במליאת הכנסת נערך הלילה דיון ארוך לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית על "חוק הנבצרות". הקואליציה והאופוזיציה סיכמו ביניהן על על דיון שיימשך עד 16 שעות, ולאחר מכן תיערך ההצבעה. באופן חריג, המליאה תיפתח גם היום ובכל הימים בשבוע הבא, על מנת להשלים את החקיקה.
לפי הצעת החוק להוצאה לנבצרות של ראש הממשלה יהיו שני מסלולים בלבד: הודעה של ראש הממשלה עצמו כי איננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, ומסלול נוסף כש-75% מחברי הממשלה מבקשים את הוצאת ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו - כלומר 90 חברי כנסת.

החסימות הצפויות

במשטרה נערכים להפגנות ולשיבושים, והודיעו על הרחובות שייחסמו היום בתל אביב מהשעה 09:00:
  • רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים
  • צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (התנועה תופנה לשיקועים)
  • רמפות גשר השלום ייסגרו לצפון ולדרום (לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20)
  • יגאל אלון מהשלום למערב
  • יגאל אלון-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ)
  • השלום-תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו מזרחה)
  • השלום-עליית הנוער למזרח
  • יגאל אלון-השלום לדרום
  • יגאל אלון-יצחק שדה לצפון
  • יצחק שדה המסגר לצפון
  • בן אביגדור - מניעת יציאה למסגר
  • הרחובות מיגאל אלון: עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק - התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים
במשך לצעדה המתוכננת ברמת גן ובבני ברק ייחסמו לתנועה מהשעה 18:00:
  • כביש אם המושבות לכיוון מערב
  • ראול ולנברג/שטרית לכיוון דרום
  • גשר מבצע קדש בבני ברק לשני הכיוונים
  • רחוב אבא הלל ברמת גן לכיוון מזרח
  • ז'בוטינסקי רמת גן מרחוב ביאליק לכיוון מזרח
  • ז'בוטינסקי בבני ברק מצומת גהה לכיוון מערב
  • רחוב בן גוריון מרחוב ששת הימים עד רחוב ז'בוטינסקי
  • רחוב אבוחצירא מרחוב ז'בוטינסקי עד כביש אם המושבות
  • רחוב רבי עקיבא לכיוון רחוב ז'בוטינסקי
  • רחוב סוקולוב לכיוון רחוב ז'בוטינסקי
  • שכונת פרדס כץ בבני ברק - תתאפשר כניסה/יציאה לתושבי האזור בלבד
  • אוטובוסים במסוף קניון איילון יופנו לגשר מבצע קדש ומשם שמאלה לכיוון צפון
במשטרה הזהירו כי עקב החסימות הצפויות ייתכנו עומסי תנועה גדולים באזור, וביקשו להישמע להוראות השוטרים המוצבים במחסומים ולהשתמש בדרכים חלופיות.
פורסם לראשונה: 14:49, 22.03.23