4 צפייה בגלריה
שלט של נחל צפית
שלט של נחל צפית
נחל צפית, לאחר האסון
(צילום: חיים הורנשטיין)
יונתן לוטם, חניך במכינת "בני ציון" שהשתתף בתכנון הטיול בנחל צפית אשר הסתיים במותם של עשרה בני נוער, העיד היום (רביעי) בדמעות בבית המשפט וסיפר כי ראש המכינה סירב לבקשותיהם להזיז את מיקום הטיול. "היינו צריכים לשנות את המסלול ולא יכולנו לעמוד מול ראש המכינה", אמר לבית המשפט.
לוטם העיד בבית המשפט המחוזי בבאר שבע במסגרת שלב ההוכחות במשפט המתנהל נגד ראש המכינה יובל כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב, הנאשמים בהמתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה. "רצינו להעביר את הטיול לצפון ולא לטייל בדרום בשיטפונות, אבל לא יכולנו להתנגד לראש המכינה יובל. הוא אמר לנו שאפשר לטייל בגשם", סיפר לוטם.
טקס הזיכרון הרשמי לציון יום השנה ה-3 לאסון נחל צפית, אפריל
(צילום: "מועצת המכינות")

"כשרצינו לדחות את הטיול או לשנות מיקום יום לפני, יובל עשה לנו שיעור רק על זה והמסקנה שלו הייתה שאפשר לצאת", אמר החניך. "יובל אמר שלא נכנסים לנחל בסכנת שיטפון, אבל בה בעת גם גם אמר שאין מניעה עקרונית לטייל באזור בסכנת שיטפונות וגם שאפשר לטייל בגשם".
בהמשך סיפר לוטם כי חודשיים אחר האסון הוא שב לנחל צפית עם חברים כדי לטייל במקום. ניגורו של ברדיצ'ב עו"ד ציון אמיר התרעם על כך שלוטם עשה "שחזור פרטי" לדבריו, אך החניך לשעבר השיב לו: "הייתי בתוך שיטפון, חברים שלי נהרגו. הדבר המתבקש היה שרציתי להיות בשטח. נראה לי מאוד הגיוני. בן אדם שעבר טראומה. רציתי לעשות את הנחל ולהבין מה עברתי. הייתי לכוד בשיטפון וחילץ אותי מסוק. לא עשיתי שחזור. אתה צריך להבין את זה - זה לא שהמשכתי עם החיים. רציתי לראות את זה".
בחקירתו במשטרה, שתמליליה נחשפו ב-ynet ובמוסף "7 ימים", סירב כאהן לקחת אחריות על האסון וטען כי פעל כשורה. "החניכים איבדו את חייהם לא בגלל יציאה לטיול בגשם", אמר ראש המכינה לחוקריו. "אלא בגלל הליכה במסלול שלא אישרתי, שמשום מה צוות המכינה חשב שאין בו סכנת שיטפונות. זה אסון ואילו הוא לא היה קורה, הטיול עצמו - במצב של סכנת שיטפונות כללית ובגשם - איננו בעייתי בעיניי עד היום, והייתי חוזר עליו".
4 צפייה בגלריה
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
הרוגי האסון
4 צפייה בגלריה
יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון בזמן האסון
יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון בזמן האסון
ראש המכינה יובל כאהן בבית המשפט ביוני. "אמר לנו שאפשר לטייל בגשם"
(צילום: צילום הורנשטיין)
4 צפייה בגלריה
המדריך אביב ברדיצ'ב
המדריך אביב ברדיצ'ב
המדריך הנאשם אביב ברדיצ'ב בבית המשפט
(צילום: חיים הורנשטיין)
כאשר החוקר שאל את כאהן: "מה מידת האחריות שלך במותם של עשרה מתלמידי המכינה שאתה עומד בראשה?", ראש המכינה השיב: "כרגע, אני עוד לא רואה את הנקודה שבה אני כשלתי".
אסון השיטפון בנחל צפית התרחש ב-26 באפריל 2018. קבוצה של תלמידי המכינה וכן תלמידי י"ב שהיו מועמדים להצטרף אליה יצאו לטיול בערבה, חרף מזג אוויר גשום ואזהרות מפני שיטפונות. שמונה תלמידות ותלמיד י"ב וכן חניכה במכינה נהרגו בשיטפון בזק בזמן שטיילו בערוץ הנחל. באוקטובר 2019 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד ראש המכינה והמדריך לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. בנובמבר שעבר נפתח שלב ההוכחות במשפט.