רגע לפני אישור התקציב, בשעה שההערכות דיברו על פירוק הממשלה בנקודת הזמן הזאת, דווקא אז התרחבה ממשלת נתניהו בעיצומה של מלחמה וסיפקה לראש הממשלה את המצרך החשוב ביותר עבורו: יציבות פוליטית.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגדעון סער מודיעים על הצטרפותו של סער לממשלה
בנימין נתניהו וגדעון סער מודיעים על הצטרפותו של סער לממשלה
ידעו משקעים גדולים בעבר. סער ונתניהו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בשעה שכנס הקיץ טרם היציאה לפגרה הסתיים כשהקואליציה מיטלטלת מצד לצד ואף אחד לא יודע להעריך כמה זמן תחזיק הממשלה, אם בכלל, נרקם המהלך שיבטיח לה ככל הנראה עוד חודשים ארוכים של יציבות. מאחורי הקלעים של כניסת יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער אמש (ראשון) לממשלה - היו שושבינים שביקשו את המהלך וראו בו חשוב מאוד בנקודת הזמן הזאת.
הראשון להוביל אותו היה שר המשפטים יריב לוין. יחד איתו פעל גם יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהיה לגורם שסבל יותר מכולם מההרכב הצר יחסית של הממשלה לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החליט לבלום כל חקיקה חשובה לש"ס עד שיצורף לקבינט המלחמה. כעת, כניסתו של סער לממשלה עשויה למתן את כוחו של בן גביר ולהפוך את איומיו לכמעט ריקים מתוכן. בנקודת הזמן הזאת, גם הקריאות לבחירות צפויות להתמעט כל זמן שההישגים בצפון גדלים והממשלה עומדת על 68 אצבעות.
התהליך שעבר סער מול נתניהו אינו חדש. לאורך השנים האחרונות אומנם היו בין השניים משקעים גדולים ואיבה שחלחלה לרמה האישית, אך חודשים ארוכים לפני כניסתו לממשלה - כשלקח חלק יחד עם גנץ בממשלת נתניהו בחודש פברואר - אמר סער בראיון ל"ערוץ כנסת" כי הוא משנה את המשוואה מול ראש הממשלה, וכל מה שהיה נכון לפני 7 באוקטובר אינו נכון עוד ליום שאחרי.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הובילו את המהלך מאחורי הקלעים. דרעי ולוין
(צילום: שלו שלום)
סער ביקר בחריפות את הקו הרופס של הממשלה ואת ההתמודדות בחזיתות הדרומית והצפונית, אבל התנגד לחזור על הסירוב הגורף לשבת בממשלת נתניהו כפי שהשמיע לפני הבחירות. לאחרונה הוא קיבל תדרוכים ביטחוניים מקיפים, ובמקביל גם החלו השיחות על כניסתו האפשרית לממשלה. מה שיוצא לנתניהו מהמהלך די ברור, אבל מה יוצא מכך לסער?
סער הוא פוליטיקאי משופשף, לא כזה שיאפשר לעצמו להיות "מוצר מדף". השותפות עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שהפקיעה ממנו את מרחב התמרון האישי נגמרה, וסער חזר להיות שחקן פוליטי עצמאי כמו שהוא רגיל ואוהב. בינתיים, בזמן שהוא מחפש את קהל היעד שלו המצב שלו בסקרים אינו מזהיר, ועדיין לא ברור אם וכיצד יועיל לו המהלך שביצע עם נתניהו.
ייתכן שבכניסתו לממשלה תיסלל דרכו חזרה לליכוד, וסער יעמוד שם וימתין לרגע שבו נתניהו יזוז. ייתכן גם שייקח חלק בהמשך בהתארגנות ימנית עתידית. כך או כך, סער העביר מסר ברור: הוא חוזר לגוש הימין המסורתי ומתנתק באופן סופי מגנץ ולפיד.
פורסם לראשונה: 23:40, 29.09.24