שגריר בריטניה בישראל, סיימון וולטרס, אמר היום (שלישי) בתדרוך לכתבים כי בריטניה סייעה לישראל במתקפות האיראניות - ומנעה תקיפות באופן אקטיבי. הוא הבהיר את הצורך למנף את הישגיה של ישראל להגעה להסדר עם חיזבאללה ולהפסקת אש בעזה, ואף סיפק הסבר לחשש של בריטניה להפרת הדין הבינלאומי מצידה של ישראל - שבגינו השעתה לונדון רישיונות לייצוא נשק לירושלים.
2 צפייה בגלריה
השגרירות הבריטית בישראל קיימה טקס הנצחה לזכרם של בעלי האזרחות הבריטית שנרצחו במתקפות שביצע חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר ובשבי בעזה
השגרירות הבריטית בישראל קיימה טקס הנצחה לזכרם של בעלי האזרחות הבריטית שנרצחו במתקפות שביצע חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר ובשבי בעזה
"בריטניה סיכלה עשרות ניסיונות איראניים למבצעי חטיפה והתנקשות". וולטרס
(צילום: בן קלמר)
יירוטים מעל הר הבית, במתקפה האיראנית

וולטרס הוסיף כי ממשלת בריטניה "גינתה בשפה החריפה ביותר" את תקיפות איראן בישראל. "איראן פועלת לערעור היציבות באזור, ראיתי זאת במו עיניי בשירותי בעיראק ובתימן", אמר וולטרס. "בריטניה סיכלה בשנתיים האחרונות 20 ניסיונות מצד איראן לבצע מבצעי חטיפה, פציעה והתנקשות של מטרות שונות ומגוונות. אנו מבינים את האיום מצד טהרן, ועמדתנו חזקה ועקבית".
כמו כן התייחס השגריר לסיוע הצבאי אותו סיפקה בריטניה להגנת ישראל ושכנותיה, כדי להתמודד עם המתקפה האיראנית 14 באפריל וב-1 באוקטובר. "כוחות בריטיים היו אקטיביים למניעת תקיפה נגד ישראל", הבהיר.
וולטרס התייחס למלחמה של ישראל מול חיזבאללה, ואמר כי בריטניה גינתה את "פעולותיו הלא מוצדקות" של הארגון, וכי הוא "תומך בצורך של ישראל להגן על עצמה". עם זאת, טען כי "כולם יודעים שהעימות חייב להסתיים במשא ומתן, אף אחד לא מאמין שהוא ייפתר רק על-ידי כוח צבאי. היינו רוצים שלאחר שישראל הגיעה להישגים, היא תלך לכיוון הזה". הוא הוסיף כי "קיימת הזדמנות לעשות זאת לאור התחושה שחיזבאללה מתנתק מהמצב ברצועת עזה".
בנוסף התייחס השגריר גם לתקרית הפגיעה האפשרית של חיילי צה"ל בעמדות יוניפי"ל, ואמר כי הוא והקהילה הבינלאומית "מודאגים מאוד ממנה. לכולם יש אחריות למנוע ממנו כל נזק".
2 צפייה בגלריה
פגישת ישראל כ"ץ ודיוויד לאמי
פגישת ישראל כ"ץ ודיוויד לאמי
פגישת שרי החוץ של ישראל ובריטניה, ישראל כ"ץ ודיוויד לאמי. "סכנה שישראל הפרה את הדין הבינלאומי"
(צילום: שלומי אמסלם לע"מ)
וולטרס קרא להפסקת אש גם ברצועת עזה, ולשחרור כל החטופים. "חייב להיות בעזה ממשל שיוכל להחליף את שלטון החמאס ויהיה שונה ממנו", אמר, והוסיף כי על הממשל החדש "לערב את הרשות הפלסטינית, אך בתמיכה רחבה של גורמים בינלאומיים ומדינות באזור. יש ממשלות שמעוניינות במעורבות פרקטית בכך".
הוא הזכיר את טבח 7 באוקטובר, ואמר כי השגרירות הבריטית קיימה טקס לזכר אזרחיה שנרצחו ואלו שנחטפו. "חייבים לייצב את המצב בעזה ולא להיות מוסחים מאיראן ולבנון - למען שחרור החטופים", אמר.
על השעיית רישיונות ייצוא הנשק לישראל, בהן נקטה בריטניה בחודש שעבר, טען וולטרס כי "ההתפתחויות האחרונות לא הוצגו באופן נכון. ממשלת בריטניה קיבלה החלטה להשעות פחות מ-10 אחוזים מהרישיונות". הוא הוסיף כי מדינתו "מחויבת לבחון את כל רישיונות הייצוא על בסיס קבוע, ולהעריך אם קיים חשש להפרה של החוק הבינלאומי".
וולטרס הסביר: "בתקופת ממשלה הקודמת החלה תביעה בבית המשפט, שטענה שממשלת בריטניה מפרה את החוק. הממשלה החדשה ביצעה בדיקה ומצאה שיש סכנה של הפרה של הדין ההומניטרי בישראל בשני נושאים עיקריים". בפירוטו הזכיר את סוגיית ביקור הצלב האדום אצל אסירי חמאס המוחזקים בישראל. "יש לתת גישה לצלב האדום לבקרם, ואין כאן מקום להשוואה בין חמאס לישראל, משום שחמאס הוא ארגון טרור", אמר. בנוסף ציין וולטרס כי החשש השני להפרת הדין הבינלאומי היה אי-מילוי החובה לספק סיוע הומניטרי לתושבי עזה, אשר "מעלה גם הוא שאלות".