3 צפייה בגלריה
 יפה בן דויד בועדת החינוך
 יפה בן דויד בועדת החינוך
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
2.4 מיליון תלמידים צפויים לחזור מחר (יום חמישי) לבתי הספר ולגנים בתום חופשת הסוכות ואחרי 11 ימי לימוד בלבד בחודש האחרון. אלא שבינתיים, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הנחתה הערב את המנהלים והגננות לא למנוע מתלמיד שיגיע בלי הצהרה על ביצוע אנטיגן עם תוצאה שלילית להיכנס לבית הספר בנימוק שההנחיה נתנה בחוסר סמכות - ובמשרד החינוך תקפו.
בן דויד כתבה: "משרד החינוך אינו רשאי בהיעדר סמכות חוקית לדרוש ממנהלי בתי הספר והגנים לבצע פעולות בניגוד לתפיסתם החינוכית, שאינן בתחום תפקידם ואחריותם והנכם מתבקשים שלא לעשות זאת".
במשרד החינוך מיהרו להגיב: "בהתאם להחלטת ממשלת ישראל והתקנות שנקבעו בנושא האנטיגן, יצוין כי כל ילדי הגנים ותלמידי היסודי (א'-ו') חייבים לבצע בדיקת אנטיגן טרם הגעתם אל מוסדות החינוך מחר. כמו כן, הם נדרשים להגיע עם הצהרת הורים שלפיה הבדיקה שלילית".
3 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר נחשונים באריאל 1.9.2021
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר נחשונים באריאל 1.9.2021
חוזרים ללימודים
(צילום: יאיר שגיא)
עד כה חילק מד"א כ-80% מערכות האנטיגן וכ-200 אלף מהן טרם נאספו.יצוין כי כ-150 אלף תלמידים מחלימים אינם נדרשים לבצע את הבדיקה. ותלמידים בני 3-12 יוכלו להיכנס למוסדות החינוך בכפוף להצהרה דיגיטלית או ידנית על ביצוע בדיקת אנטיגן ביתית שתוצאתה שלילית. לפי שעה, כ-46 אלף תלמידים בבידוד - מחציתם לומדים בגנים ובבתי ספר יסודיים - מתוכם כ-25 אלף מאומתים לקורונה.
יצוין כי במוסדות החינוך לא יבדקו הצהרות ותוצאות בדיקה שלא יגיע מחר אך יופיע בשישי. בינתיים, יפעלו בבתי הספר היסודיים נאמני קורונה באחריות הרשויות המקומיות והחל מיום ראשון יידרשו צוותי ההוראה להציג "תו ירוק" או תוצאת בדיקת קורונה שלילית.
3 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
חלוקת בדיקות אנטיגן
(צילום: EPA)
היום, החל משעות הבוקר, קיבלו ההורים מסרון ממשרד החינוך ובו קישור לטופס הצהרה מקוון והם יכולים למצוא אותו עצמאית גם בפורטל הורים. הורים שאין באפשרותם למלא הצהרה מקוונת יציגו, כפי שצוין, הצהרה רגילה שתיכתב ידנית.
במשרד החינוך נערכו לחזרה לבתי הספר לאחר חופשת סוכות כמו לפתיחת השנה ב-1 בספטמבר, באמצעות פתיחת חדרי מצב מחוזיים וארציים, תגבור מאות מוקדנים למתן מענה לפניות מנהלים מורים והורים, סימולציות מקדימות ודריכות שיא נוכח הציפייה לעלייה בתחלואה עם החזרה מהחופשה. גולת הכותרת בהיערכות לחזרה ב"ספטמבר 2" הינו מבצע "אנטיגן 2", שמתקיים הפעם בהתאם להחלטת קבינט הקורונה כתנאי לכניסת תלמידים לגני הילדים ולבתי הספר היסודיים לתלמידים בני 12-3.
המטרה היא למנוע כניסת תלמידים מאומתים למוסדות החינוך על רקע הצפי לעלייה בתחלואה בתום המפגשים ההמוניים עם המשפחות, היציאה למופעים והטיולים. על-פי הערכת משרד החינוך, צפויים להתגלות לפחות 4,000 תלמידים מאומתים חדשים.
ריאיון עם מנכ"ל משרד החינוך
(צילום: ירון ברנר, ניצן דרור)

בתי הספר הונחו כי במקרה שבו תלמיד יגיע למוסד החינוכי ללא הצהרה על תוצאת בדיקה שלילית, ובמקרים בהם קיים קושי לאסוף את התלמיד - מנהלי המוסדות או נציג מטעמם יאפשרו לתלמיד להיכנס, אך יפרידו אותו ככל האפשר משאר התלמידים וידווחו להוריו או לאחראי עליו בהקדם לשם איסופו. המנהלים התבקשו להסביר ולהכין את ההורים מבעוד מועד בכל דרך אפשרית כדי להימנע מהגעת ילדיהם לבתי הספר ולגנים ללא הצהרה ובדיקה שלילית.
"יש לפעול תוך רגישות מירבית ודאגה לתלמידים כל זמן שהייתם בהמתנה לאיסוף", הדגישו במשרד החינוך בחוזר מיוחד שנשלח למנהלים. עוד הוסיפו: "יש לעשות הפרדה בשיח ובתיאום עם היועצת הבית-ספרית ובדרך שאינה מוחצנת, ככל האפשר, על מנת לשמור על כבודם".
לגבי גני הילדים התבקשו הגננות לדרוש מההורים כבר עם הגעתם לקחת את ילדיהם הביתה, ובמקרה של סירוב מצד ההורים יעדכנו את המפקחת על הגן ואת מנהלי מחלקת הגנים ואגף החינוך ברשות המקומית. כמו כן, במסגרת היערכות משרד החינוך לחזרה ללימודים, קיים המשרד פניות יזומות למנהלי בתי הספר לבודק האם הם זקוקים לעזרה והדרכה ואם עלו בעיות או שאלות. עד כה בוצעו שיחות עם 53% ממנהלי בתי הספר. בנוסף, מרכז השליטה של משרד החינוך תוגבר והוא מונה כעת 130 מוקדנים ומוקדניות, ונפתח מוקד טלפוני למנהלים.
יצוין כי על-פי החלטת קבינט הקורונה, מתקיים פיילוט של מודל "כיתה ירוקה " שיימשך עד 15 באוקטובר על מנת לקבל החלטה איזה מודל יופעל במערכת החינוך להמשך הלמידה בשגרת קורונה. לפי שעה הפיילוט מתבצע בשבע כיתות בשלושה בתי הספר ועד כה עלה מהתוצאות כי בימים הראשון והשני ללימודים נמצאה תחלואה, אך החל מהיום השלישי היא לא אותרה. יודגש כי החל מהשבוע הבא יורחב הפיילוט לעוד 300 בתי ספר ובסך הכול צפויים להידגם כ-80 אלף תלמידים.
כמו כן, במסגרת תוכנית "מגן חינוך" בוצעו עד כה דגימות בכ-10,000 תלמידים, ו-275 מהם נמצאו מאומתים. עד עתה נרשמו כ-432 מוסדות חינוך לתוכנית. היעד הוא ש-1,000 מוסדות יירשמו עד סוף אוקטובר. התוכנית מותנית באישור של 70% מההורים.