ראש המוסד: "אל לנו להמעיט בחשיבות האחדות כדי לשרוד"

ראש המוסד דוד ברנע סיפק התבטאות נדירה הבוקר (חמישי) על המצב השברירי בישראל בצל המהפכה המשפטית, באירוע לציון 50 שנה למלחמת יום כיפור. בנאום במטה המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים בפני פורום הפיקוד הבכיר ובהשתתפות כלל עובדי הארגון הוא התייחס למשמעויות והלקחים שהופקו מהמלחמה ההיא - וכיצד אלו אקטואליים גם לתקופתנו. "אל לנו להמעיט בחשיבות האחדות כדי לשרוד", אמר ברנע, "כוחנו באחדותנו הפנימית".
הוא התייחס לאיום הקיומי המרחף מעל ישראל כל העת - ואמר: "אל לנו לחדול מטיפול בו. היום אנחנו יודעים מה תפקידנו וייעודנו. המיקוד האסטרטגי שלנו סובב סביב איום קיומי - מולו נתמודד, בו נשקיע. אל לנו לזלזל באויב וביכולותיו. אל לנו לשכוח שסביבנו מדינות וארגונים שממשיכים להתחזק כדי לאיים על שלומנו כאן. אל לנו להפריז בתמיכת בני בריתנו בשעת משבר - נבנה את כוחנו ויכולותינו".
3 צפייה בגלריה
דדי ברנע
דדי ברנע
ראש המוסד ברנע
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
דוד ברנע ודני זמיר
דוד ברנע ודני זמיר
דוד ברנע ופרופ' דני זמיר, הבוקר. אביו, צבי זמיר, היה ראש המוסד ב-1973
האירוע הבוקר במטה המוסד נפתח בדקת דומיה לזכרו של שבתי שביט ז"ל, ראש המוסד השביעי, שהלך השבוע לעולמו במהלך חופשה פרטית באיטליה.
ברנע התייחס גם ל"קונספציה", כלשונו, בה הייתה שרויה מדינת ישראל, וקהילת המודיעין והביטחון ערב המלחמה ב-1973, וכיצד לקחי המלחמה השפיעו ומשפיעים על פעילותו המודיעינית והמבצעית של המוסד עד היום: "אל לנו ליפול לקונספציה. גם היום אנו חשים את החוזק, העומק המודיעיני, היכולות העוצמתיות - צו השעה הוא לענווה מודיעינית וספקנות".
בצל האיומים המתגברים בעת ובעונה אחת במספר חזיתות, ובמרכזן מאיראן - אמר ברנע כי "עלינו לפעול כדי להנכיח את כוח ההרתעה שלנו כולל גביית מחירים מהאויב ללא מורא". לשם כך, טען ראש המוסד שמעורב בימים אלה במגעים בין ישראל לסעודיה בתיווך אמריקני: "עלינו לחתור לנורמליזציה. נמשיך לחתור להסדרים עם מדינות מוסלמיות קרובות ורחוקות ונמצה כל סיכוי".
3 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
"נמשיך לחתור להסדרים עם מדינות - קרובות ורחוקות"
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
הוא הסביר: "כדי שלא נאמר שוב שהינו כפסע בין שלום למלחמה. זכורים היטב דבריו של דיין, שר הביטחון דאז, שאמר כי שארם-א-שייח בלי שלום עדיפה על שלום בלי שארם-א-שייח. התוצאה הייתה שישראל החמיצה את גישושי השלום של סאדאת. מדינה המזלזלת בשאיפה לשלום נידונה להישאב לתוך המלחמה".
על הכשלים שלפני יום כיפור אמר לעובדי ומפקדי המוסד: "לא די להיות צודק, לא די לבצע את הניתוח המודיעיני הנדרש, לא די לראות את האור - צריך לשכנע, לשכנע לפעולה. למרבה הצער, חרף המודיעין הרב שהביא המוסד, מידע נדיר באיכותו ובהיקפו - לא הצלחנו להאיר את עיניהם של מקבלי ההחלטות שכיהנו אז בצמרת הממשלה ומערכת הביטחון בישראל".
הוא הבהיר כי גם כיום מסקנה זו רלוונטית: "מקומנו על שולחן הדרג המדיני ניתן לנו לא כדי להשמיע הערכות מודיעין, אלא כדי להשמיע את עמדתנו בסוגיות הביטחון המבוססות על מודיעין". את נאומו חתם ברנע אז מה הלאה, בשאלה "איך נהיה טובים יותר?" - ופירט: "נמשיך במיקוד האסטרטגי שלנו כדי למנוע איום קיומי".
"נעבה את המיקוד הערכי שלנו כדי לשים את העובד והעובדת שלנו במרכז - נפתח אצל העובדים חשיבה ביקורתית ויצירתית ונבחר את המפקדים והמפקדות המתאימים ביותר, נכשיר אותם ברמה הגבוהה ביותר ונפתח אצלם יכולות פיקוד משוכללות. נעבוד על פי ערכי המוסד וניפטר מחטא היוהרה ומביטחון עצמי מופרז. נעצים את מנועי הצמיחה המבצעיים שלנו. זה יתרוננו המוחלט. נשקיע משאבים בבניית תמונה מודיעינית מחודשת יותר באמצעות הדיגיטל שלנו, טכנולוגיית הענן, ה-AI כדי להציף תובנות בזמן אמת ונמשיך להוביל בפיתוחים טכנולוגיים, בסייבר, בדיגיטל אשר יובילו להגנה, להתקפה ולניצחון מול איומים חדשים ומורכבים".
פורסם לראשונה: 15:59, 07.09.23