המשטרה הגישה היום (שלישי) הצהרת תובע לקראת הגשת כתב אישום נגד נער בן 17 בגין רצח אישה, צעירה ושני ילדים ברמלה לפני כחודש, לאחר שהשליך על פי החשד רימון לעבר רכב בעיר בעקבות סכסוך בין משפחות פשע. הנער החשוד שומר על שתיקה ומכחיש את החשדות נגדו. מעצרו הוארך עד יום חמישי, ולפי סנגורו, עו"ד זיאד אלבאז, "החוקרים לא הטיחו בפניו ראיות מפלילות".
רגע פיצוץ הרכב ברמלה

1 צפייה בגלריה
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
ארבעה הנרצחים
לפי כתב האישום שמתכוונת להגיש פרקליטות מחוז מרכז תוך כמה ימים, ב-12 בספטמבר אחר הצהריים השליך כאמור הנער את רימון הרסס, שהתפוצץ מתחת לרכב שהיה ריק מנוסעים וחנה על המדרכה בצמוד לחנות בגדים ברחוב הרצל 90 ברמלה. הרכב תוך שניות הפך ללפיד בוער והאש התפשטה לחנות הבגדים, שעלתה באש, והפכה למלכודת מוות עבור הנפגעים, שהיו בחנות ונכנסו עוד יותר פנימה כדי להסתתר.
כתוצאה מהשריפה ומשאיפת עשן נספו כאמור ארבעה בני אדם - דועאא אבו חלאווה כבת 50, בתה סילא אבו חלאווה (8), אחיינה מוחמד אבו חלאווה (10) ולין (מוגרבי) ג'רושי, צעירה בשנות ה-20 לחייה, בתו של מחמוד "מחמודה" מוגרבי שנרצח באוקטובר 2019 בכפר ג'ואריש, וכונה "איש הכספים של משפחת ג'רושי". מצבו של תינוק כבן שלושה חודשים, בנה של מוגרבי שנפגע בתקרית, מוגדר עדיין קשה.
גורם במשטרה שחקר את "הפיגוע הפלילי" הסביר כי בן ה-17 נשלח על ידי אדם שזהותו מוכרת למשטרה, אך אין לה ראיות בשלב הזה כדי לקשור אותו להזמנת הרצח. הנער, לדבריו, השליך רימון רסס מתחת לרכב שעלה באש - וגרם למותם של ארבעה. לפי הגורם, "המניע לרצח הוא סכסוך ארוך שגבה קורבנות בין שתי משפחות עברייניות מוכרות. מי שזורק רימון במקום הומה אדם, לא משנה למה התכוון - זה יכול להיגמר ברצח ומוות, כמו שקרה. זה מאפשר לייחס לו רצח בנסיבות מחמירות".
המפכ"ל בזירה
(צילום: מאיר תורג'מן, מיקי שמידט)

הרכב והחנות הבוערים ברמלה

עוד אמר הגורם כי בזירה הצליחו חוקרים לאסוף ממצאים פורנזיים, כולל חלקי רימון הרסס שהתפוצץ, "שקשרו את הקטין למעשה". בנוסף, במצלמות אבטחה שמפוזרות מעל חנויות ובנייני מגורים באזור נצפה בן ה-17 חוצה את הכביש ומשליך את הרימון. "בהמשך, כשנעצר בדירה שבה הסתתר במשך כ-24 שעות מאז שנמלט מהזירה, נתפסו בגדים שתואמים את אלה שבהם נצפה במצלמות האבטחה - עם קסדה לראשו - משליך את הרימון ונמלט", הסביר.
גם לפי בדיקת הפלאפון שנתפס אצלו כשנעצר בדירת המסתור בלוד, לפי איכון, הוא היה האזור שבו הרכב והחנות עלו באש. בשלב זה כאמור הגיעו החוקרים למבצע שהשליך את הרימון, אולם לא הגיעו למזמין הרצח. הגורם הוסיף: "נתפסו ממצאים כשהגענו לקטין, ששייך למשפחה שמסוכסכת עם בני משפחתה של האם שנרצחה. ביצענו מצוד אחרי הקטין מיד אחרי הרצח. מיד זיהינו אותו כחשוד המרכזי. תפסנו אותו מסתתר בבית שכור בלוד".
"הנער שותק בחקירה, אולם יש לנו ממצאים שקשרו אותו לזירה ולמעשה", ציין. "באמצעות מצלמות האבטחה התחקנו אחר המסלול שעשה הקטין שנעצר, ונעצרו מעורבים נוספים. חלקם שוחררו, ויש בגיר שעדיין עצור". מעצרו של הגבר, אחמד מוסראתי בן ה-59 מרמלה, הוארך תחילה עד ליום חמישי. לפי סנגוריו, עורכי הדין יוסי ילברברג וגיא ארנפלד, הוא "מכחיש את החשדות נגדו ואם היו למשטרה ראיות נגדו - היו מגישים גם נגדו הצהרת תובע". שעות לאחר מכן מוסראתי שוחרר למעצר בית בן 10 ימים, לאחר שבפרקליטות ובמשטרה הבינו כי ככל הנראה לא יגישו נגדו כתב אישום. כמו כן, הוא הורחק מרמלה ומלוד.