1 צפייה בגלריה
מתפללים בבני ברק
מתפללים בבני ברק
ארכיון. מתפללים בקורונה
(צילום: gettyimages)
ממשלת ישראל, שלום.
מאז שהתברר לנו על רכבת הווריאנטים הארוכה שעושה את דרכה לארצנו מבעד לשערי נתב"ג הפרוצים, התחלנו לעקוב בדאגה ובחרדה אחר הפעולות – או יותר נכון היעדר הפעולות – במאמץ לבלום את כניסת נגיף הקורונה דרך שעריה הראשיים של מדינת ישראל. ככל שעלתה התחלואה, כך עלה מפלס החרדה של כולנו, האזרחים, נוכח אוזלת היד בבלימת הנגיף.
אין לי מושג אם ההססנות, מחדל נתב"ג הנורא וההימנעות שלכם מצעדים מעשיים קשורים לחילוקי הדעות סביב שולחן הממשלה, או שמא מדובר ברצון לשדר שזו ממשלה שונה מהקודמת, שהייתה זריזה יותר בנקיטת פעולות. זה לא שינה את השורה התחתונה: אלפי חולים, ובהם גם קשים. במבחן התוצאה, לא הפגנתם יעילות ומהירות תגובה לנוכח הסכנה.
אבל לצד הדאגה הכללית מהתחלואה הבלתי מטופלת, בליבם של האזרחים שומרי המסורת ישנה דאגה נוספת: החשש שהממשלה, באוזלת ידה, נושאת את עיניה לחגי תשרי. שדווקא אז תתגלה הנחישות. חוסר האומץ לעצור את הרכבות ההמוניות מטורקיה, יוון ויתר יעדי הנופש ייגמר לבסוף ב"אומץ" קטן מאוד: לעצור את התפילות בבתי הכנסת בראש השנה, ביום הכיפורים ובחג הסוכות.
המסר הוא שזה בסדר להתקהל בהופעות ענק ולייבא את הווריאנטים מחו"ל, אבל יהודים שיבקשו לשמוע קול שופר בראש השנה, או לנסוע באומן – הם מוקד הסכנה
חששנו מאוד מפני תרחיש שבו אותה ממשלה, שלא העזה לפגוע בקדושת החופשות של יולי-אוגוסט ולא עשתה דבר בחג הקורבן, תפגע מבלי למצמץ בחגים היהודיים. המסר שזה מעביר: זה בסדר להתקהל בהופעות ענק ולייבא את כל סוגי הווריאנטים מחו"ל, אבל יהודים שיבקשו לשמוע קול שופר בראש השנה, או לנסוע לתפילות באומן – הם מוקד הסכנה. אותם צריך לעצור.
לצערנו – ואינני יכול לומר שהופתעתי במיוחד – החשש התאמת. כבר אתמול (יום ג') בבוקר פורסמה בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" הידיעה על כך שרעיון הסגר בחגי תשרי נמצא על שולחן הממשלה. כמה לא מפתיע.
אריה ארליךאריה ארליך
יש סיפור יהודי עצוב על ספינה שהחלה להיטלטל בלב ים ואיימה לטבוע. קברניט הספינה הורה לנוסעים להשליך אל הים חפצים מיותרים כדי להקל על משקל הספינה. בהפלגה היה טיפש אחד, שמכל מזוודותיו בחר לזרוק לים דווקא את הטלית והתפילין שלו. צר לי להיווכח שאתם, חברי ממשלת החידלון, נוהגים בדיוק כמו אותו טיפש: כבר יותר מחודש שזן הדלתא מתפשט במספרים מדאיגים, אבל אתם לא עושים כמעט כלום. רק כשחגי ישראל מתקרבים אתם נזכרים שצריך להגביל התקהלויות. לא נוגעים באוגוסט – מבטלים את תשרי.
אני לא יודע מה תחליטו לבסוף, ואני מקווה מאוד שרעיון העוועים – להמשיך עכשיו בשגרה ולשמור את ההגבלות לתשרי – יוסר מעל השולחן. הערים החרדיות ירוקות, התחלואה החרדית אפסית. התחלואה הכללית מדאיגה מאוד, אבל יש לכם מספיק זמן לנקוט פעולות אפקטיביות ומיידיות כדי לבלום את המגמה. חגי ישראל לא יהיו השעיר לעזאזל של המחדלים שלכם.
  • אריה ארליך הוא עורך המגזין בעיתון "משפחה"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com