הרמטכ"ל על האסון באגוז
(צילום: דובר צה''ל)

למרות ממצאים קשים בחקירת האסון באגוז, ענישה קלה לקצינים ביחידה: שלושה שבועות אחרי שמפקדי הפלגות איתמר אלחרר ואופק אהרן נהרגו מירי של קצין ביחידתם אגוז בשל טעות בזיהוי, צה"ל פרסם הערב (שני) את ממצאי ועדת המומחים לבדיקת האירוע בראשות אלוף במיל' נועם תיבון. ממצאי הוועדה העלו תמונה מחרידה על התנהלות הכוחות, אך למרות שרשרת של חריגות קיצוניות מפקודות, ערכים ונהלי הצבא - הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע שמפקד אגוז, סא"ל א', לא יודח מתפקידו - למרות שסא"ל א' הציע זאת בעצמו.
במקום הדחה, סא"ל א' ימשיך בתפקידו עד סוף כהונתו בעוד ארבעה חודשים - ולאחר מכן לא יפקד על חטיבת המילואים אלכסנדרוני כמתוכנן, ובאופן כללי לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות.
הקצינים שיודחו מאגוז הם סגן מפקד היחידה ומפקד הפלגה מהאירוע שנותר בחיים, שניהם בדרגת רב-סרן; מפקד הצוות סגן נ' שירה במפקדים; והלוחם שהפקיר את ציודו האישי ובו האמר"ל בקו היורים, יממה לפני התקרית הקטלנית. בעקבות גניבת הציוד, שכלל גם שבע מחסניות, והאמר"ל על הקסדה, החלה יממה של מרדפים אחרי גנבים אמל"ח שכללו גם ירי.
מפקד חטיבת הקומנדו, אלוף-משנה מני ליברטי, ומפקד אוגדה 98 תא"ל עופר וינטר, סיימו את האירוע גם כן ללא עונש סמלי כנזיפה או הערה פיקודית. "המפקדים ביחידה עשו כאן דין לעצמם, עיגלו פינות וחרגו מפקודות שקבעו בעצמם", אמר הערב מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס. "הם טובי בנינו ופעלו היטב בשורת אירועים קודמים שתוחקרו - ועדייו כאן הם נכשלו כישלון חרוץ".
4 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציית ארגון שטח אימונים בבסיס צבאי נבי מוסא
אילוסטרציית ארגון שטח אימונים בבסיס צבאי נבי מוסא
(באדיבות דובר צה''ל)
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציית ארגון שטח אימונים בבסיס צבאי נבי מוסא
אילוסטרציית ארגון שטח אימונים בבסיס צבאי נבי מוסא
(באדיבות דובר צה''ל)
ראש ועדת החקירה תיבון אמר כי "אסור לתת לאירוע הזה פרשנות של יוזמה, חתירה למגע והתקפיות (כפי שעשה מפקד בה"ד 1, י"ז)".
הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר: "זה אירוע שנובע מליקויים מקצועיים, מאי קיום פקודות ומטעות חמורה בשיקול דעת. כל משימה פשוטה חייבת להיות מוגדרת כמשימה שמתכננים אותה ביסודיות, לרבות זיהוי סיכונים ומתן מענה".
כפי שדווח בשבוע שעבר לראשונה ב-ynet, סגן נ' - המפק"צ היורה - היה עם כדור בקנה בחלק מתקדם של הסריקות שערך לבדו בליל האירוע אחר גנבים בדואים, והתקרית שהתניעה את התנהגות החיילים התרחשה 27 שעות קודם לכן, בשעות הערב של יום שלישי. הכוח מיחידת אגוז סיים אימון ירי במטווחי בסיס נבי מוסא, ועל רקע אווירה עכורה שהייתה ביחידה באותם ימים נדרשו שני לוחמים להחזיר מחומת המפגע שבקצה המטווח את שני ספקי האור שסימנו את גבולות הגזרה.
לפי ועדת החקירה, אחד מהלוחמים זעם וחש שמדובר ב"קאדר", והשאיר בקו היורים את הווסט שלו ואת הקסדה עם האמר"ל החדיש מסוג "עידו". גם חברו עשה כן, אך הוא לפחות לקח לכיסו את האמר"ל וצעד עם חברו את 300 המטרים לחומת המפגע. כאשר שבו השניים, הם זיהו ששבע מחסניות נגנבו בנוסף לאמר"ל והקסדה. הם רצו למאהל היחידה הסמוך ודיווחו על כך לחבריהם, שפצחו, בהובלת קציני היחידה, ביממת מרדפים פרועים, ללא כל אישור, תיאום, הכנות ונוהל קרב סדור, אחר אמצעי הלחימה האבודים.
התחקיר העלה כי לא רק נ' ירה אלא גם אחד המפל"גים, ארבעה כדורים שלא פגעו במפק"צ. אף ששלושה מהמעורבים נותרו בחיים, ועדת החקירה לא קבעה מי ירה ראשון. לפי גורמים צבאיים, נ' החליף כמה גרסאות במהלך תחקורו, אך ההתרשמות של אלוף פוקס היא שאף נחקר לא שיקר.
4 צפייה בגלריה
תמונת ארכיון של יחידת אגוז
תמונת ארכיון של יחידת אגוז
ארכיון. אימון של יחידת אגוז
(צילום: דובר צה''ל)
ועדת החקירה של האלוף תיבון הוגבלה לשבוע בלבד שקדם לאירוע, ומצאה ששרשרת התקלות החלה עוד בתחילתו. אף שהוראות האימון דרשו נוכחות קבועה בשטח של מפקד פלגה, רוב הזמן נותר לפקד על הכוחות סגן מפקד פלגה. ביום שלישי בערב יצאו לחופשה בבתיהם שני מפקדי פלגות, בניגוד לנהלים שאפשרו לעשות זאת באופן מדורג. השניים עשו זאת מבלי לדווח למפקד היחידה סא"ל א', שהיה במקום אחר, שכן צוותים אחרים מאגוז עסקו באותם ימים בפעילות מבצעית בצפון.
גם סגן מפקד היחידה יצא לאפטר בביתו באותו ערב. באותן שעות הגיע למאהל צוות נוסף שלא היה באימון באותו שבוע, ועם חזרת שני הלוחמים מהמטווח ודיווחם על החשד לגניבת אמצעי לראיית לילה ומחסניות, התארגנו הלוחמים במהירות לצאת לחיפושים בשטח. הם חילקו עצמם לחוליות לא אורגניות ויצאו לסרוק בחשיכה, נפרדים זה מזה, ללא דיווחים הדדיים או עדכונים לכוחות שכנים.
אחד הלוחמים ניתק מחבריו בשטח החשוך, טיפס לעמדה גבוהה כי חשב שזיהה חשוד, וירה באוויר כמה כדורים. בהמשך הוא ירה שישה כדורים נוספים באוויר.
סגן מפקד הפלוגה החליט בשלב זה לכנס מחדש את החיילים במאהל. הוא עדכן את סגן מפקד היחידה שלא הבין מה פסול בהתנהגות פקודיו. גם מפקד היחידה עודכן והורה להגביר את האבטחה על המחנה. חלק מהקצינים הגדילו לעשות, נכנסו לג'יפ ללא מכשירי קשר או סימני זיהוי, ועלו לתצפית מנקודה גבוהה סמוכה. רס"ן אלחרר ז"ל ורס"ן י' החליטו לחזור למאהל בנהיגה לילית מינהלתית שאסורה ומסוכנת לפי הפקודות.
האלוף במיל' תיבון מסר למשפחות את מסקנות הדו"ח
(צילום: מתן צורי,רועי עידן)

אלוף תיבון: "בהמשך אותה יממה רס"ן אלחרר, שהגיע בסביבות 2:30 למאהל, לקח שלושה לוחמים שאחד מהם מדבר ערבית והם יצאו לפשיטות שכינו 'סיור בדואיות'. הם נכנסו לחנות (פלסטינית, י"ז) סמוכה ושאלו את המוכר היכן מאהלי הבדואים, ואז סרקו ארבעה מאהלי בדואים, חיפשו בתוכן ללא כל תיאום, אישור או מודיעין. הם מצאו רק שק שינה ואלונקה צבאיים".
סגן מפקד אגוז עודכן בבוקר על הפשיטה הלילית על מאהלי הבדואים והורה לשני מפקדי הפלגות להפסיק זאת, רק "כי זה לא יעיל", ושלח אותם להשתלמות שתוכננה מראש בבסיס צאלים. רס"ן י' ורס"ן אלחרר שוב נהגו במשך שעות בצורה מסוכנת, ממורדות ים המלח לבסיס האימונים שבמרכז הנגב, בניגוד לפקודות, אחרי ליל הפשיטות האסורות שבו כמעט ולא ישנו.
ביום רביעי בצהריים, שש שעות לפני התקרית, נמשכו העיכובים והבעיות ביחידה: ארוחת הצהריים התעכבה כמה שעות בגלל איחור של רכב פינוי והאימון נדחה מעט. מפקד אגוז המשיך לקבל תמונה חלקית על האירועים, ולא דווח על היציאה האסורה לאפטרים של קציניו. הוא חשב שחלקם בבסיס.
בשעת ערב מוקדמת עלה סגן נ' לגבעה סמוכה שממנה הייתה קליטה סלולרית לקיים שיחת טלפון. הוא זיהה לדבריו שמונה דמויות חשודות, רדף אחריהן לבד ואז ירה באוויר. כוח נוסף הצטרף למרדף המאולתר, ובו גם רס"ן אופק שירה גם הוא באוויר. בשלב מסוים אחד הלוחמים בכוח המרדף איבד קשר עין עם חבריו. אחד הלוחמים ראה בשטח מאחור שק שחור ורס"ן אופק העיר לו שחבל שלא הביא אותו עימו כי אולי האמר"ל האבוד מוסתר בתוכו.
רס"ן אהרון, שהחליט בבוקר האירוע לקחת פיקוד על המאהל, תדרך את החיילים בסוף היום שאסור לחצות את הציר שבין המאהל למטווחים. הוא בעצמו, עם המפל"ג אלחרר, המפל'ג י' והרס"פ שהצטרף אליהם, בלי נשקו, יצאו לחפש את הגנבים הבדואים שעה קלה קודם לכן. הם לא ידעו ש-נ' היה להוט לצאת לחפש גם את הגנבים, ולאחר שניסה לשכנע את חבריו להצטרף אליו וסורב, עשה זאת לבדו: הוא חבש קסדה שעליה הותקן האמר"ל המתקדם ואיתו יצא לסרוק נקודת מרבץ עם שאריות מזון שהותירו אחריהם בדואים סמוך למטווח מספר 11.
לאותה נקודה צעדו גם רס"ן י', רס"ן אלחרר והרס"פ, שיצאו לאותה מטרה מבלי שספרו את החיילים במאהל: י' סרק עם אמר"ל את השטח וזיהה את נ' כדמות חשודה במרחק של כמה מאות מטרים מהם. אלחרר ואהרון צעדו ראשונים לכיוון החשוד, וכיוונו את נשקם ב-60 מעלות עד שהגיעו למרחק של 8-4 מטרים מהדמות החשודה. אז הסתובב נ' כי שמע רעש לא מוגדר וירה מיד שלושה כדורים לעבר כל אחד משני החשודים החמושים שעמדו מולו.
"מהרגע שהכניס כדור לקנה ושם אמר"ל בחיפושים שמובנה לעיניו נ' היה במוד של היתקלות, דרוך, למרות שבהגיעו לנקודה הגבוהה הוא נדרך פחות", הסביר תיבון, "נ' צעק משהו ורס"ן י' שהיה מאחור זיהה שמדובר במפק"צ שלו, צעק לו חדל חדל, צה"ל צה"ל והירי הופסק". תוך פחות מ-20 דקות הגיעו חובשים ומטפלים בכירים לנקודה שקבעו בשטח את מותם של שני הקצינים.
עורכי דינו של נ', אילן כץ, קובי מרגולוב ואלון הראל, סרבו להגיב לדברים.