הארכת מעצר לחשוד בנימין פנטיהו, היום
(צילום: עידו ארז)

בית הדין הצבאי בבית ליד האריך הערב (ג') ב-7 ימים את מעצרו של טוראי בנימין פנטיהו, החשוד בירי שהרג את רב"ט ברוך כברתה לפני כשבוע בבסיס ענתות. מוקדם יותר, לבקשת החייל, וכחלק מנטילת האחריות על מעשהו, הותר לפרסם את שמו.
סנגוריו של החייל מטעם הסנגוריה הצבאית, אל"מ (מיל') עודד סבוראי ורס"ן מאי ארבל, מסרו שמאז האסון "החייל נתון במצב נפשי קשה. חרף זאת, הוא משתף פעולה באופן מלא עם חקירת מצ"ח, סיפר בפירוט את כל שאירע וביצע שחזור בזירה". מהפרטים שמסר החייל בחקירתו עולה, כי לדבריו הוא לא שיחק בנשק וכי באופן טראגי, האסון התרחש בשעה שהוא ניסה לתפעל תקלה בטיחותית בנשק.
2 צפייה בגלריה
רב-טוראי ברוך כברתה ז"ל
רב-טוראי ברוך כברתה ז"ל
רב"ט ברוך כברתה
(צילום: דובר צה''ל)
2 צפייה בגלריה
בנימין פנטיהו בהארכת מעצר
בנימין פנטיהו בהארכת מעצר
טען כי ניסה לתפעל תקלה בטיחותית בנשק. פנטיהו בהארכת המעצר, היום
(צילום: יאיר שגיא )
לפי חקירה ראשונית שנעשתה לאחר האירוע, לא רק שהחשוד שיחק בנשקו - הוא גם ניסה לטשטש ראיות ולשכנע את חבריו שנכחו בחדר בזמן האירוע למסור גרסה אחרת למה שאירע, בזמן שכברתה היה פצוע באורח אנוש.
במצ"ח מייחסים לו עבירות של המתה בקלות דעת, שימוש בלתי חוקי בנשק, הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט. יחד עם זאת, הוא נעצר ונחקר מהר יחסית - כשעה וחצי בלבד לאחר התקרית הטרגית שארעה סמוך לחצות. בחקירתו הראשונית הוא ניסה לפגוע בעצמו וטופל על ידי קב"ן. החשוד מסר בשבוע שעבר למקורביו כי הוא "מביע צער עמוק וגדול וזעזוע עצום מהמעשה".
ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף בשבוע שעבר כי לא מדובר באירוע מקרי בגדוד, שכן בשנה האחרונה אירעו כמה תקריות דומות בשל פליטות כדור ומשחקים בנשק, ברצף מסוכן שלא נבלם על ידי קציני היחידה.
הלווייתו של רב-טוראי ברוך כברתה, בשבוע שעבר
(צילום: נדב אבס, קורין אלבז-אלוש)

שניים מאירועי פליטות הכדור התרחשו בחודשים האחרונים, והסתיימו אז ללא נפגעים. המקרים תוחקרו ביחידה בלבד ולא נפתחה לגביהם חקירת מצ"ח, אך לוחמים שהיו מעורבים בהם נשלחו למחבוש בכלא הצבאי. לפי העדויות, חיילים רבים בגדוד נהגו לזלזל בהוראות השימוש בנשק, לעתים בנוכחות מפקדיהם. עוד עולה כי בערב מותו של כברתה ערכו מפקדים בגדוד תדרוך בנושא איסור המשחקים בנשק לחיילים בפלוגה מקבילה.
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רואה בחומרה כל מקרה של משחק בנשק כעבריינות חמורה וימשיך לפעול למיגור תופעות דומות. נהלי הבטיחות מועברים בחיל המשטרה הצבאית באופן שגרתי ותקין. המקרה דנן מצוי בחקירה פלילית.
"לאחרונה, אכן התרחשו שני מקרים של פליטת כדור בגדוד ארז ללא נפגעים. המקרים תוחקרו ובעקבותיהם הופקו הלקחים כנדרש. צה"ל רואה בחומרה רבה כל מקרה של עבריינות בנשק או שימוש לא בטוח ושלא לפי הנהלים בו, וימשיך לפעול למיגור תופעות דומות. חקירת מצ"ח בגין שימוש בנשק, נפתחת, ככלל במקרים שבהם קיים חשד כי כתוצאה מהשימוש בנשק נפגע אדם, או שהשימוש בנשק היה כרוך באיום או ביצירת סיכון מכוון לאדם אחר. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה".