ועדת ביטחון הפנים- הצעה לדיון מהיר בנושא: התנהלות חקירת רצח משפחת כדורי
(צילום: ערוץ הכנסת)

ברכה כדורי, שנעצרה יחד עם בעלה בחשד לרצח הוריו בדקירות סכין לפני כשלוש שנים, הגיעה היום (שני) אל הוועדה לביטחון הפנים בכנסת, שם העידה על העוול שנעשה לה ולבעלה ניתאי במהלך חקירת האירוע. בחודש שעבר נעצר תושב חברון, שהודה ברצח ממניע לאומני, אך התיק נגד השניים נותר פתוח גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו. "ניתאי היה אומר במעצר 'איפה אבא שלי שיצעק - זה לא אנושי, זה לא יכול להיות'", זעקה כדורי. לאחר העדות הקשה, הפרקליטות הודיעה לעורכי דינם של בני הזוג כי תיק החקירה ייסגר.
מקום רצח בני הזוג כדורי ז''ל
(צילום: אלי מנדלבאום)

ב-10 בינואר 2019 נתגלו גופותיהם של בני הזוג יהודה (71) ותמר (68) כדורי שנרצחו בדקירות סכין בביתם בירושלים. המשטרה עצרה אז את בנם ניתאי ואשתו ברכה, רואת חשבון במקצועה, בחשד שרצחו את הוריו על מנת להשתלט על משרד רואי החשבון שהיה בבעלות האב.
בחודש שעבר כוחות הביטחון עצרו את וסים אסעיד, פלסטיני תושב חברון, שהודה כי רצח את בני הזוג ממניע לאומני, והוגש נגדו כתב אישום. למרבה התדהמה - ברכה סיפרה לחברי הוועדה כי "עד היום לא סגרו לנו את תיק החקירה, יש לנו עננה של אשמה מעל הראש". עם זאת, הפרקליטות הודיעה כאמור לבן המנוחים ולכלתם כי התיק נגדם צפוי להיסגר.
4 צפייה בגלריה
בני הזוג יהודה ותמר כדורי ז"ל
בני הזוג יהודה ותמר כדורי ז"ל
בני הזוג יהודה ותמר כדורי. "מבחינתי הם היו כמו ההורים שלי"
(צילום: מרדכי אסרף, 'כיכר השבת')
4 צפייה בגלריה
וסים אסעיד
וסים אסעיד
וסים אסעיד בבית המשפט. רצח ממניע לאומני
(צילום: עמית שאבי)
בעדותה, ברכה סיפרה על הקשר החם עם הוריו של ניתאי: "מבחינתי, תמר ויהודה היו ההורים שלי. יהודה שכנע אותי ללמוד ראיית חשבון, כואב לי עליהם". על תנאי מעצרם אמרה כי "ניתאי אמר במעצר 'איפה אבא שלי שיצעק - שזה לא אנושי, שזה לא יכול להיות?' במשך יום שלם לא הביאו לי אוכל, השפילו וביזו אותי, התחננתי לפיסת לחם. הורידו לי את כיסוי הראש ואת החצאית וכשסירבתי לצאת לפגישה עם עורך הדין עם מכנסיים ובלי כיסוי ראש, מנעו ממני את המפגש אתו. התחושה של חוסר אמון במערכת, של פחד, מלווה אותנו עד היום".
4 צפייה בגלריה
החשוד בבית המשפט
החשוד בבית המשפט
ניתאי כדורי בבית המשפט. "אפילו לא יכולנו להתאבל"
(צילום: עמית שאבי)
ברכה סיפרה על ילדיהם, שנותרו לבד לאחר המעצר. "חמישה ילדים שלקחו להם את ההורים בפתאומיות, ילדים שחוזרים מבית ספר ושומעים שמועות על ההורים שלהם. אין כפרה על דבר כזה, זה טיפולים נפשיים לילדים עד היום. אפילו לא יכולנו להתאבל".
חברי הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) ואוריאל בוסו (ש"ס) יזמו את הדיון הדחוף בוועדה, שעסק בכשלי המשטרה בחקירת הרצח. ח"כ בוסו אמר בתום הדיון: "שמענו בדיון את הטענות הקשות של בני המשפחה, את העדויות המצמררות של ברכה כדורי שנחשפה להתעללות חסרת מעצורים בכל המישורים. מעל הכול אנו למדים על שיטת פעולה שלא הולכת להשתנות. המשטרה התייחסה למחדל בהרבה מילים, אך לא שמענו מהם מילה אחת - 'סליחה'. לצערי האמון במערכת ימשיך להיסדק, והאירוע הבא כבר לפנינו".
4 צפייה בגלריה
חברי הכנסת מקלב (מימין) ובוסו. "מיליונים צריכים להתנצל בפניהם"
חברי הכנסת מקלב (מימין) ובוסו. "מיליונים צריכים להתנצל בפניהם"
חברי הכנסת מקלב (מימין) ובוסו. "מיליונים צריכים להתנצל בפניהם"
(צילום: ירון ברנר, הדר יואביאן)
ח"כ מקלב הציג בדיון תמלול שיחה בין יהודה כדורי לבין כלתו, שבה הנרצח הפציר בברכה לנהל את משרד רואי החשבון שהקים. בתום הדיון אמר: "היה פה הרס של משפחה שהוכתמה. הממצאים בשטח סתרו כל חשד לרצח על ידי בני הזוג. השערורייה הזו צריכה להטריד את הציבור במדינת ישראל, ויש לדיון זה חשיבות בהפקת לקחים". הוא הוסיף: "איפה היה מבחן הסבירות והאנושיות של המשטרה? איפה התנצלותה של המשטרה? ההתנצלות חייבת להיות ציבורית. כולנו, מיליוני אנשים, צריכים להתנצל בפני בני הזוג על שחשדנו בהם".
עורכי הדין של בני הזוג, שי לוי, שלומי לוי וגיא מימון, אמרו ל-ynet כי הפרקליטות הודיעה לאחר עדותה של ברכה שתיק החקירה נגדם ייסגר. עם זאת, עו"ד לוי לא רואה בכך סוף פסוק: "המחדלים והכשלים של המשטרה בחקירת רצח כדורי ומעצר בנם ואשתו נחשפו, כשעד היום לא התקבלה התנצלות מהמשטרה. המילה האחרונה בפרשה הזו עדיין לא נאמרה".
ממשטרת ישראל נמסר: "אנו משתתפים בצער בני המשפחה על אובדנם. בתום מאמצי חקירה רבים של המשטרה ושב"כ, נתפס ונעצר המחבל החשוד במעשה הרצח של בני הזוג כדורי ז"ל ואירועים נוספים, ומעשי הרצח פוענחו.
"במשך השנים התנהלה חקירה מורכבת שכללה מגוון עצום של פעולות חקירה, במהלכה הפכו החוקרים כל אבן ובדקו כל חשד וכיוון חקירה, הכול במטרה לאתר את הרוצח ולהגיע לחקר האמת. כלל מהלכי החקירה בוצעו כדין, בכפוף לכלל האישורים הרלוונטיים ובהתאם לחוק ונוהלי המשטרה. בזכות חקירה זו פוענחו מקרי הרצח והמחבל הועמד לדין".