בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול (שישי) את בקשת סנגוריו של מיקי גנור, הנאשם המרכזי בתיק 3000 - פרשת הצוללות - שטענו כי "אין להשיב לאשמה" (או No Case, באנגלית) במשפט הזוטא המתנהל נגדו, וביקשו מבית המשפט להכריע כבר בשלב מוקדם בסוגיית קבילות העדויות שמסר.
1 צפייה בגלריה
מיקי גנור
מיקי גנור
מיקי גנור. טוען שהראיות לא מספיקות כדי להוכיח אשמה
(צילום: מוטי קמחי)
בתחילת הפרשה, נזכיר, בשנת 2016, גויס גנור כעד מדינה ואף חתם על הסכם עם הפרקליטות במסגרתו הפליל מעורבים נוספים בתיק. הוא מסר יותר מ-60 עדויות, אך אחרי חודשים ארוכים חזר בו וביטל את ההסכם. הפרקליטות בתגובה הגישה נגדו כתב אישום חמור ו"מיני משפט", משפט הזוטא, נערך כאחד השלבים במשפט הצוללות.
השאלה הנידונה במשפט הזוטא היא קבילותן של העדויות שנתן במסגרת ההסכם, ועל כן ביקשו סנגוריו של גנור, עו"ד עמית ניר ועו"ד רוית צמח, לזמן למתן עדות פרקליטים בכירים שעסקו במשא ומתן על מעמדו כעד מדינה. הפרקליטים, ובהם ליאת בן ארי המשנה לפרקליט המדינה, יונתן תדמור פרקליט מיסוי וכלכלה והפרקליט אלעד פנחס, לא העידו לאחר סירוב הפרקליטות.
עו"ד עמית ניר ממשרדה של עו"ד רווית צמחעו"ד עמית ניר
בעקבות הסירוב העלו הסנגורים של גנור את הטענה כי "אין להשיב לאשמה", שמשמעותה היא שלטענתם ראיות התביעה לא מספיקות כדי להוכיח את אשמתו, ועל כן אין לו מפני מה להתגונן. ההגנה ביקשה לפסול את העדויות שנתן אז במשטרה, ואת אפשרות התביעה לקבלן כראיה במשפט, ונימקה את בקשתה בטענה למצגי שווא. "במסגרת המשא ומתן להסכם עד מדינה, לא נאמר לגנור ההיקף האמיתי של עבירות המס המיוחסות לו", נטען.
בנוסף, הסנגורים טענו כי לאחר חתימת ההסכם המדינה מנעה ממנו פרטים בדבר היקף עבירות המס, ולא העמידה לרשותו את טיוטת כתב האישום המפרטת את היקפן. הם טענו כי המדינה "לא עמדה ברף הראייתי הנדרש", לאחר סירוב הפרקליטות להעמיד את העדויות המבוקשות.
עו"ד רוית צמחעו"ד רוית צמחצילום: משה אהרון
השופטת טלי חיימוביץ' דחתה כאמור את בקשת ההגנה, וקבעה כי "איני מקבלת טענות אלה". היא הסבירה כי "מהראיות שהובאו במהלך משפט הזוטא עולה לכאורה כי ארבעה אירועים של עבירות המס שבאות לידי ביטוי באישום הוצגו בפני הנאשם בחקירותיו במשטרה, וכן בפני סנגוריו בגדר המשא ומתן לעריכת הסכם עד מדינה.
"בנסיבות אלה, לא ראיתי במחדל לצרף את כתב האישום להסכם עד המדינה כהסתרה הפוגעת בזכויות הנאשם, היות והוא ופרקליטיו ידעו במה הוא עתיד להיות מואשם ובאיזה היקף כספי". עם זאת, דחיית הבקשה לא בהכרח מסמלת את סוף הסיפור בנוגע לקבילות הראיות: "על מנת להוכיח כי חרף האמור לעיל היה ניסיון להטעות, או כי הסנגורים הוטעו, מקומן בסיום ההליך העיקרי, לאחר שיובאו כלל הראיות", סיכמה השופטת חיימוביץ'.