10 צפייה בגלריה
21.03 תמונת לווין מקסר צרנהיב צרנייב צרניב משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
21.03 תמונת לווין מקסר צרנהיב צרנייב צרניב משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
ההפגזות על צ'רניהיב
(צילום: AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
ראש העיר הנצורה צ'רניהיב שבצפון אוקראינה הזהיר כי לבית הקברות המקומי כבר אין את היכולת להתמודד עם מספרי ההרוגים. "אנחנו מחזיקים קורבנות בחדרי מתים ובקירור זמן רב יותר מבדרך כלל", אמר הבוקר (חמישי) ולדיסלב ארטושנקו. "קוברים אנשים בבתי קברות ישנים שלא נעשה בהם שימוש מזה זמן מה". הכוחות הרוסיים מכתרים את העיר כבר כשבועיים, וביממה האחרונה גובר החשש ממשבר הומניטרי באזור.
10 צפייה בגלריה
מבנה מלון שנהרס
מבנה מלון שנהרס
מלון שנהרס בצ'רניהיב
(צילום: רויטרס )
בתמונות ובסרטונים שהתפרסמו מהעיר תועדו רחובות שלמים שהוחרבו ועשן כבד כתוצאה משריפות שפרצו בבניינים שהופגזו על-ידי הרוסים. בתוך כך, ב-CNN דווח כי הכוחות שהתקדמו לקייב מכיוון צפון-מערב עצרו את ההתקדמות ולפי גורם רשמי בארה"ב תפסו עמדות הגנתיות.
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי קרא הלילה לאנשים ברחבי העולם להפגין היום, 24 במרץ, נגד המלחמה באוקראינה - חודש בדיוק אחרי שהצבא הרוסי פלש לארצו. "המלחמה של רוסיה היא לא רק נגד אוקראינה, המשמעות שלה הרבה יותר רחבה", אמר זלנסקי באנגלית, בסרטון שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו.
10 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
"צאו לכיכרות ולרחובות". זלנסקי
(צילום: AFP)
"רוסיה פתחה במלחמה נגד החירות, וזוהי רק ההתחלה עבורה - היא מנסה להביס את החופש של כל האנשים באירופה ושל כל האנשים בעולם. העולם חייב לעצור את רוסיה, העולם חייב לעצור את המלחמה". זלנסקי קרא: "בדיוק חודש אחרי הפלישה הרוסית, צאו לכיכרות שלכם ולרחובות שלכם, תפגינו מהמשרדים, מהבתים ומהאוניברסיטאות - כדי שיראו וישמעו אתכם. תצעקו שאנשים חשובים, שחופש חשוב, ששלום חשוב - ושאוקראינה חשובה".
נשיא אוקראינה אמר את הדברים אחרי שמועצת הביטחון של האו"ם דחתה הצעת החלטה שהגישה רוסיה, ש"מכירה בצרכים ההומניטריים ההולכים וגדלים של אוקראינה" - מכיוון שלא הזכירה את הפלישה הרוסית שגרמה למשבר ההומניטרי החריף. כדי שההחלטה תתקבל היו צריכות תשע מדינות להצביע בעד ההצעה, מתוך 15 המדינות שמרכיבות את מועצת הביטחון, וללא וטו של אחת מארבע החברות הקבועות - ארה"ב, בריטניה, צרפת וסין. רוסיה קיבלה תמיכה רק מבעלת בריתה סין, בעוד 13 המדינות האחרות נמנעו.
נציגי המדינות באו"ם טענו שהצעה זו של רוסיה מהווה תרגיל שנועד להסוות את כוונותיה האמיתיות בלחימה באוקראינה. "בלתי מתקבל על הדעת שלרוסיה תהיה החוצפה להציע החלטה שמבקשת מהקהילה הבינלאומית לפתור משבר אנושי שהיא יצרה", אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס גרינפילד. "רוסיה מנסה להשתמש במועצת הביטחון כדי לספק כיסוי לפעולותיה האכזריות".
אמש דווח כי אוקסנה באולינה, עיתונאית מרוסיה שעבדה באתר התחקירים The Insider, נהרגה מפגיעת רקטה שירו הכוחות הרוסיים בקייב, בזמן שצילמה את ההרס מההפגזות במחוז פודילסקי. "אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחתה ולחבריה של אוקסנה", הודיע האתר. "נמשיך לסקר את המלחמה באוקראינה, כולל פשעי מלחמה רוסיים כמו הפגזה חסרת הבחנה על אזורי מגורים שבהם נהרגים אזרחים ועיתונאים". אזרח נוסף נהרג ביחד איתה.
10 צפייה בגלריה
אוקסנה באולינה, עיתונאית מרוסיה שנהרגה בקייב
אוקסנה באולינה, עיתונאית מרוסיה שנהרגה בקייב
נהרגה בקייב. העיתונאית אוקסנה באולינה
(Oksana Baulina via Facebook/via REUTERS)
בהודעת האתר לא נאמר מתי היא נהרגה. באולינה, שדיווחה רבות על שחיתות ממשלתית ברוסיה בשגרה, דיווחה מלבוב ומקייב מפרוץ המלחמה. לפני שהצטרפה לאתר היא עבדה כמפיקה עבור הקרן למלחמה בשחיתות שהוקמה על ידי מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, שכלוא ברוסיה. "היא הייתה עיתונאית פנומנלית שפעלה במוסרות ובבהירות", כתב בטוויטר קולגה שלה לשעבר, אלכסיי קובאליוב. הדוברת של נבלני, קירה ירמיש, כינתה את באולינה "עיתונאית אמיצה, ישרה ומעולה". היא העיתונאית החמישית שנהרגה באוקראינה מפרוץ המלחמה.

מנהיגי המעצמות נפגשים בבריסל

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת אמש בבריסל, שם הוא ישתתף בפסגת נאט"ו שתתקיים אחר הצהריים בעיר, כמו גם בפסגה נוספת עם מנהיגי מעצמות ה-G7, ארגון המדינות המתועשות הכולל גם כמה ממדינות אירופה ואת קנדה, שבה צפוי להשתתף הנשיא זלנסקי מרחוק. בשישי יטוס הנשיא לוורשה כדי להיפגש עם נשיא פולין אנדז'יי דודה ולדון עמו על תגובה עולמית למשבר ההומניטרי באוקראינה. ביידן, שבשבוע שעבר קרא לפוטין "פושע מלחמה", ישתתף בפגישות אלו יום אחרי שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר לראשונה באופן רשמי כי ארה"ב מעריכה שרוסיה ביצעה פשעי מלחמה באוקראינה. לדבריו, "ההערכה שלנו מבוססת על סקירה מדוקדקת של מידע אמין ממקורות ציבוריים ומודיעיניים".
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחוץ ל דאונינג 10 לונדון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחוץ ל דאונינג 10 לונדון
ישלח סיוע נוסף לאוקראינה. ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון
ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון
"לשבת עם פוטין בוועידת ה-G20 - מרחיק לכת". ראש ממשלת אוסטרליה
(צילום: AP)
לקראת הפסגה בבריסל, לשכתו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיעה כי הממלכה תספק לאוקראינה 6,000 טילים חדשים וכמעט 30 מיליון ליש"ט שיעזרו לה להתמודד עם הפלישה הרוסית לשטחה. לפי ההודעה, ג'ונסון יכריז על חבילת הסיוע החדשה במהלך פגישת מנהיגי נאט"ו ומדינות ה-G7 שתתקיים אחר הצהריים בבריסל.
25 מיליון ליש"ט יסופקו לצבא האוקראיני כדי לשלם משכורות לחיילים ולטייסים, בעוד 4.1 מיליון יסופקו לרשת BBC העולמית כדי לסייע לה בשידורים בשפה האוקראינית והרוסית וכדי להתמודד עם דיסאינפורמציה. לפי גורמים בריטיים, חבילת הסיוע מגיעה בנוסף ל-400 מיליון ליש"ט שבריטניה כבר העבירה לאוקראינה לצרכים הומניטריים וכלכליים מאז תחילת המלחמה. גם משרד ההגנה בשטוקהולם הודיע אמש כי ישלח לאוקראינה עוד 5,000 כלי נשק נגד טנקים, אחרי שכבר שלח אליה בשבועות האחרונים כמות זהה.
בתוך כך, ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון הביע הלילה את חששותיו לגבי השתתפותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוועידת ה-G20 באינדונזיה בחודש נובמבר הקרוב. "הרעיון של ישיבה משותפת עם פוטין, שארה"ב כבר מאשימה בפשעי מלחמה באוקראינה - הוא מרחיק לכת מדי מבחינתי", אמר מוריסון. זאת לאחר ששגריר רוסיה באינדונזיה אמר אתמול שהנשיא הרוסי מתכוון להשתתף בפסגה, ודחה את ההצעות של כמה מחברי הקבוצה כי רוסיה עלולה להיזרק מהפורום.
10 צפייה בגלריה
חייל רוסי ליד משאית מסומנת ב-Z
חייל רוסי ליד משאית מסומנת ב-Z
חייל רוסי ליד משאית מסומנת ב-Z. אוקראינה משתמשת בטכנולוגיה לזיהוי פנים
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מריופול אוקראינה טנק טנקים פרו רוסים צבא מלחמה באירופה משבר פלישה רוסיה
מריופול אוקראינה טנק טנקים פרו רוסים צבא מלחמה באירופה משבר פלישה רוסיה
(צילום: רויטרס)
מוסקבה הודיעה אמש כי היא מגרשת כמה דיפלומטים אמריקנים בתגובה למהלך דומה של ארה"ב, שבצל הפלישה הרוסית הודיעה על גירוש 12 דיפלומטים רוסים ממטה האו"ם בניו יורק. לטענת וושינגטון, אותם דיפלומטים היו למעשה מרגלים. טענה דומה השמיעה אתמול פולין, שהודיעה על כוונה לגרש 45 דיפלומטים מוורשה.
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, אישר הלילה כי שגרירות ארה"ב אכן קיבלה לידיה רשימה של דיפלומטים שהוכרזו כפרסונה נון גרטה, אישיות בלתי רצויה. "זהו הצעד האחרון הלא מועיל והלא פרודוקטיבי של רוסיה בקשר ליחסים בין שתי המדינות", אמר פרייס. "עכשיו יותר מתמיד, זה קריטי שלארה"ב ולרוסיה יהיה את הצוות הדיפלומטי הדרוש כדי להקל על התקשורת ביניהן".
10 צפייה בגלריה
נזקי הפגזות במריופול
נזקי הפגזות במריופול
נזקי הפגזות במריופול
(צילום: EPA/ Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
בגזרת הסנקציות, רגולטור התקשורת ברוסיה, רוסקומנדזור, חסם את שירותי החדשות של גוגל. זאת לאחר שבתחילת החודש רוסיה חסמה את גישת אזרחיה לפייסבוק, טוויטר ויוטיוב. בסכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דווח כי הרגולטור האשים את גוגל בכך שהיא מאפשרת גישה למה שהוא מכנה "מידע מזויף על המבצע הצבאי של המדינה באוקראינה". בגוגל אישרו הלילה את הדברים. "יש גולשים שמתקשים להיכנס לאפליקציית החדשות ולאתר האינטרנט ברוסיה, וזה לא נובע מבעיות טכניות כלשהן מצדנו", נמסר מענקית הטכנולוגיה. "עבדנו קשה כדי לשמור על חדשות ומידע נגיש לאזרחי רוסיה עד עכשיו".
אחרי שאתמול בכיר בנאט"ו העריך שבין 7,000 ל-15,000 חיילים רוסים נהרגו מתחילת המלחמה, סגן ראש ממשלת אוקראינה מיכאילו פדורוב אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי משרד ההגנה משתמש בתוכנת זיהוי פנים כדי לזהות את גופותיהם של חיילים רוסים שנהרגו, במטרה להתחקות אחר משפחותיהם וכך להודיע ​​להן על מותם. מדובר בטכנולוגיית Clearview AI האמריקנית, שמוצאת תמונות ברשת שתואמות לפנים מהתמונות שהועלו. "כשירות לאמהות של אותם חיילים, אנו מפיצים את המידע הזה ברשתות החברתיות במטרה ליידע את המשפחות שהן איבדו את בניהם, ואז אנו מאפשרים להן לבוא לאסוף את הגופות", אמר. הוא סירב לומר כמה חיילים זוהו בשיטה זו, אך אמר שמדובר ב"מספר גבוה".