ראש הוועדה לאנרגיה אטומית משה אדרי אמר היום (שלישי) כי "איראן חמושה בנשק גרעיני ומצוידת באמצעי שיגור אינה אפשרות שישראל או העולם יכולים או צריכים לקבל". בנאומו בוועידה הכללית ה-68 של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שנערכת בווינה בירת אוסטריה, התייחס אדרי לאתגרים האזוריים בתחום הגרעין שניצבים בפני מדינת ישראל, ובראשם איראן וסוריה, אשר אינן מצייתות לדבריו למחויבויותיהן הבינלאומיות בתחום זה.
"איראן גרעינית אינה אפשרות שישראל יכולה לקבל"
(צילום: IAEA)

1 צפייה בגלריה
ראש הוועדה לאנרגיה אטומית משה אדרי נואם בוועידה הכללית ה-68 של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית סבא"א IAEA
ראש הוועדה לאנרגיה אטומית משה אדרי נואם בוועידה הכללית ה-68 של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית סבא"א IAEA
אדרי בנאומו בוועידת סבא"א
"איראן ממשיכה להיות הגורם העיקרי לחוסר יציבות אזורי ומהווה איום על שלום וביטחון גלובליים. מציאות זאת דורשת את מלוא תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית - עכשיו יותר מאי פעם", אמר אדרי. "אין ספק שאיראן הקימה תוכנית גרעינית צבאית במטרה ליצור מספר כלי נשק גרעיניים. איראן ממשיכה לקדם את התוכנית הזאת באמצעות השגת טכנולוגיה וידע רלוונטיים, וכן כמויות מדאיגות של חומר בקיע".
הוא הוסיף: "איראן מקיימת פעילות גרעינית חשאית באתרים בלתי מוצהרים במשך שנים רבות. סבא"א מצאה עדויות מוחשיות לקיום פעילות זו, כולל השימוש בחומרים ובציוד גרעיניים בלתי מוצהרים. למרות החלטות חוזרות ונשנות של מועצת הנגידים, איראן אינה מספקת הסברים טכניים אמינים לפעילות זו והיא ממשיכה להונות את סבא"א ואת הקהילה הבינלאומית.
"יתרה מכך, איראן ממשיכה לפתח, לנסות ולפרוש טילים בליסטיים ארוכי-טווח ותומכת בארגוני טרור ברחבי המזרח התיכון, וביניהם החות'ים, ארגון טרור שמאיים על חופש השיט ועל נתיבי סחר גלובליים. כראש הוועדה לאנרגיה אטומית של ישראל, משימתנו הלאומית היא לוודא את בטיחותם וביטחונם של המתקנים הגרעיניים שלנו, שהם יעד ברור של חמאס, חיזבאללה ואיראן, וזאת ביתר שאת מאז 7 באוקטובר".

החשש הגובר מתוכנית הגרעין

אדרי משתתף בכינוס הבינלאומי כשברקע החשש הגובר במערב מתוכנית הגרעין של איראן. טהרן, נזכיר, מפירה כעת את הסכם הגרעין בינה לבין המעצמות, בעקבות פרישת ארה"ב ממנו ב-2018, ומעשירה עוד ועוד אורניום מועשר לרמה של 60% - קרוב מאוד לרמת ההעשרה שנדרשת עבור נשק גרעיני, 90%. בחודשים האחרונים דווח גם על חשש שאיראן פועלת להתקדם גם בסוגיות הקשורות ליכולת לבנות מטען נפץ גרעיני.
לחששות בסוגיה הצטרפו הדיווחים בסוף השבוע על אפשרות שרוסיה תחשוף בפני משטר האייתוללות "סודות גרעין" - בתמורה לטילים הבליסטיים שקיבלה מאיראן, טילים שבהם היא צפויה לעשות שימוש במלחמה באוקראינה. ברשת בלומברג דווח כי במערב מודאגים מהאפשרות ששיתוף הפעולה בין מוסקבה לטהרן יקרב את איראן ליכולת לייצר נשק גרעיני. גורמים מערביים אף הזהירו כי הקרמלין "הגביר" לאחרונה את שיתוף הפעולה עם איראן בכל הנוגע לשאיפותיה לפתח נשק שכזה.
אדרי, תת-אלוף במילואים, מכהן כיו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית מאז אוגוסט 2022 - ובעקבות המלחמה כיהן במקביל, עד חודש אוגוסט השנה, כראש מנהלת תקומה. הוועדה לאנרגיה אטומית אחראית על הפעילות במרכז למחקר גרעיני בנחל שורק ובקריה למחקר גרעיני ליד דימונה, והעומד בראשה מקביל במעמדו לראשי המוסד ושב"כ. הוועדה מייעצת לממשלה בנושאים הקשורים למחקר ופיתוח גרעיני, ומייצגת את ישראל במוסדות בינלאומיים כגון הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה.