6 צפייה בגלריה
 שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד
 שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד
שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד
(צילום: אלכס קולמויסקי ,עריית חולון ,מוטי קמחי)
"זו הצעה מעולה ומאפשרת להשתכר בכבוד". מורה מתל אביב, בעלת ותק של שנתיים במערכת, תומכת בהצעה שהגיש אתמול (שני) משרד האוצר להסתדרות המורים ולפיה שכר של מורה מתחיל יועלה ב-30% ל-9,000 בחודש. "השכר החדש מחזיר את הכבוד למורים, ואין לי ספק שימשוך צעירים בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה שאינם מגיעים למערכת החינוך ויצמצם את הנטישה", אמרה המורה מתל אביב.
לעומת זאת, מורים ותיקים טוענים כי הודעת משרד האוצר שלפיה גם הם יקבלו תוספות שכר היא לא פחות מלעג לרש. לירז ביטון, מורה ותיקה בבית הספר ארגמן בנס ציונה, טענה כי מדובר בהצעה משפילה. "אני מחנכת 17 שנה ומשקיעה את נשמתי לשליחות החינוכית, לפרויקט החיים שלי", אמרה ביטון. "בכל פעם שאני רואה את הכותרות על ההצעות של האוצר אני פשוט חשה בושה עמוקה".
6 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
הפגנת מורים בתל אביב בחודש מאי
(צילום: מוטי קמחי)
הצעת משרד האוצר במסגרת המשא ומתן עם הסתדרות המורים טומנת בחובה התקפלות מכמה דרישותיו המרכזיות - כמו למשל שינויים בחופש הגדול ודרישה למנגנון פיטורים יעיל וזריז יותר למורים בעייתיים, אולם נראה כי אין פתרון באופק כשברקע איום המורים לא לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר ללא הסכם שכר חדש.
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד דורשת לכל הפחות 10,000 שקלים לחודש למורה מתחיל. כשעה לאחר חשיפת הודעת משרד האוצר, נמסר מנציגות המורים: "לצערנו, הפגישה שוב התפוצצה ועוד לפני שהסתיימה, האוצר כבר הפיץ את תוכנה. הפערים נותרו גדולים מאוד וההצעה שהונחה היום גרועה יותר מהמצב הנוכחי. פקידי האוצר ממשיכים להציע הצעות שפוגעות בעובדי ההוראה באופן ממשי ולבצע מניפולציות במספרים".
הצעת משרד האוצר חושפת כאמור חילוקי דעות בין מורים חדשים שמברכים על העלאה בשכר לעומת מורים ותיקים שזועמים על היעדר תגמול ראוי לעבודתם. מורים חדשים רבים, שהשתכרו בממוצע 6,000 שקלים בחודש, נטשו להייטק ולמקומות עבודה נוספים.
בן דויד באולפן על משרד האוצר: לא שמעתי מהם, נחכה שיפול האסימון
(צילום: נויל האריס)

מורה מהרצליה אמרה כי "הצעת האוצר עושה צדק עם המורים המתחילים, חבל שהמתינו עד עכשיו משום שניתן היה למנוע את הנטישה ההמונית". המורה ביקשה להדגיש כי היא תומכת בתוספת שכר גם למורים הוותיקים. "כמו רבים מחבריי המורים המתחילים, התלבטנו אם לעזוב את מערכת החינוך. תוספת השכר הצפויה תשאיר אותנו במערכת".
מורים ותיקים כאמור מעודדים פחות מהצעת משרד האוצר, ותומכים בעמדתה של מזכ"לית הסתדרות המורים. פערי השכר בין המתחילים לוותיקים מהווים את אחת הסוגיות השנויות במחלוקת במשא ומתן. הסתדרות המורים דורשת תוספת משמעותית גם לחדשים וגם לוותיקים. באוצר טוענים מנגד כי אכן יש להעלות את שכר המורים המתחילים ובאופן מזערי יותר למורים הוותיקים.
6 צפייה בגלריה
איילת עבאדי, מורה
איילת עבאדי, מורה
"אני מרגישה דחויה". איילת עבאדי
איילת עבאדי, מורה בבית ספר יסודי בירושלים, טענה כי משרד האוצר מתעלם מהמורים הוותיקים ופוגע בהם. "בגיל 40 עשיתי הסבה להוראה מתוך שליחות אמיתית ומשרד האוצר 'גומל' לי על כך בהתעלמות וזלזול", אמרה עבאדי.
היא הוסיפה: "אני מרגישה דחויה, כאילו שהמערכת דוחה אותנו. אנחנו משקיעות לילות כימים בתלמידים, במשפחות, בפיתוח מקצועי ועכשיו רוצים לפגוע לנו בתנאים. זה בלתי מתקבל על הדעת. המורות הוותיקות מחזיקות את המערכת, חונכות את הצעירות כמו שעזרו לנו. חייבים להפסיק לזלזל כל כך במקצועות ההוראה. זה פגיעה לא רק בנו אלא גם בדור העתיד של המדינה".
6 צפייה בגלריה
לירז ביטון, מורה
לירז ביטון, מורה
"למה שהוותיקים יתאמצו?" לירז ביטון
לירז ביטון, עם 17 שנות ותק כאמור, ציינה: "הם פשוט רוצים שמי שנכנס אתמול למערכת ירוויח כמו מי שכבר השקיע שנים מחייו למען המערכת. למה שהוותיקים יתאמצו? איך רוצים שמורים יישארו במערכת אחרי שמשפילים אותם כך ודורכים עליהם? ההצעה לא תביא מורים חדשים כי היא גם לא מתגמלת אותם. מאידך היא תבריח את הוותיקים כי פשוט נמאס להם".
עדי ברזני מרום מטירת כרמל מחנכת כיתה ו' בעלת ותק של 13 שנים. "אני מתקוממת ולא מצליחה להבין את ההיגיון בהעלאת שכר רק למורים חדשים", אמרה ברזני. "אני מבינה ומסכימה שיש לשפר את שכר המורה המתחיל כדי 'למשוך' למערכת אנשים איכותיים וטובים, אבל מה איתנו? עמודי התווך של המערכת הזאת, בעלי ניסיון של שנים, מיומנים ומקצועיים ורחוקים עדיין מאוד מפרישה".
ברזני מרום אמרה עוד: "אנחנו שחוקים, מותשים ועייפים. אנחנו האנשים שנמצאים פה שנים, חרף התנאים והשכר הזעום. אנחנו מסייעים למורים החדשים ומנחים אותם, אנחנו מחזיקים ברוב תפקידי המפתח בבתי הספר ולמרות כל זאת איננו ראויים להעלאה בשכר? שתיים מחברותיי, מורות מנוסות וטובות, עזבו השנה את המערכת כי לא יכלו לעמוד בשכר הזעום. בקצב הזה לא יישארו מורים".
6 צפייה בגלריה
עדי ברזני, מורה
עדי ברזני, מורה
"אנחנו שחוקים, מותשים ועייפים". עדי ברזני מרום
גורם במשרד האוצר הבטיח כי לא תהיה הצעה אחרת, וכי דרישת בן דויד ל-10,000 שקלים למורה מתחיל לא תתקבל. "זאת ההצעה האחרונה שלנו", אמר הגורם בשיחה עם ynet. "היא טובה בהרבה ממה שהצענו קודם. לא יהיה שכר של 10,000 שקלים למורה מתחיל. זה שכר לא הגיוני, והוא לא יהיה".
לדברי גורם נוסף באוצר, "מדובר בהצעה נדיבה שהייתה צריכה להיענות בשמחה ובחיוב. כמחצית מהמורים הם גם מחנכים ולפי ההצעה מחנך יקבל עוד 1,100 שקל, דהיינו שהשכר לא יהיה 9,000 שקל אלא 10,100. לא תהיה הצעה טובה מזאת ויש על המורים לשקול אותה היטב".
6 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף
אודליה שינדרוף
"הצעת האוצר הוגנת". שינדרוף
הנהגת ההורים הארצית תקפה בחריפות את מזכ"לית הסתדרות המורים בעקבות התנגדותה להצעת האוצר. "הגיע הזמן שהסתדרות המורים תסביר להורים ולציבור על מה ולמה יוצאות כאלה אמירות חמורות נגד הצעת האוצר שעל פניו ובקווים כלליים נראית הצעה הוגנת, ראויה ומכבדת שכוללת את רוב המרכיבים הדרושים כדי לצאת מהמשבר", אמרה סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שינדרוף.
בכירת נציגות ההורים הוסיפה: "הכיצד ההצעה שמגלמת שיפור מהותי בשכר המורים ההתחלתי ומנהל מתחיל, תגמול למצוינות ועוד צעד קטן של התאמת ימי חופשה במשק רעה יותר מהמצב הנוכחי? הצעת האוצר חשפה כנראה את האמת - ההסתדרות מעדיפה את המורים הוותיקים על פני הצעירים אך רוכבת על גבם ביצירת אווירת המשבר ואל לב הציבור. חבל שהסתדרות המורים התמכרה לייצר כותרות, משבר ופיצוצים והתאהבה בפוזיציה של החזקת ילדי ישראל והציבור כבני ערובה עד 1 בספטמבר".
פורסם לראשונה: 23:16, 25.07.22