מעצרו של יניב בן סימון, המכונה "יד ימינו של אברג'יל", מטלטל את העולם התחתון בישראל, אך לא רק. מתברר שלא מעט מיליונרים ואנשי עסקים החיים בדרום אפריקה יכולים היום לנשום רווחה, אולי באופן חלקי. "דרום אפריקה מהווה בשני העשורים האחרונים חממה. גן עדן לעבריינים ישראלים שבורחים מהמשטרה או מסכסוכים עם עבריינים אחרים", אמר סגן-ניצב בדימוס ניסים דאודי, לשעבר ראש מפלג תשאול בימ"ר תל אביב, בשיחה עם ynet.
הדיווח בדרום אפריקה על מעצר העבריין הישראלי יניב בן סימון

9 צפייה בגלריה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
"צבר לעצמו כוח משמעותי וחיילים". כלי הנשק שנתפסו, ובן סימון האזוק
ממידע מודיעיני שיש בידי המשטרה עולה כי בן סימון וחייליו עסקו בסחיטת דמי חסות של בעלי הון ואנשי עסקים החיים בשכונות היוקרתיות בדרום אפריקה. מהצעה לאבטחת הבית והעסק ועד לניסיון השתלטות על עסקים ובהם מכרות זהב, מכרות יהלומים ועופרת. בפשיטה אתמול הוחרמו בין השאר אופנועים, שהועמסו על משאיות.
לפי דאודי, העבריינים בוחרים בדרום אפריקה כי "מידת שיתוף הפעולה של הרשויות שם עם הרשויות בישראל היא ברמה הנמוכה ביותר". לדבריו, "המערכת השלטונית שם היא עולם שלישי. השחיתות שם חוגגת. כל דבר אפשר לקנות בכסף. חיי אדם שווים שם 100 דולר. קל מאוד למצוא מישהו שיחסל אדם במחיר הזה שם".
דאודי הוסיף כי "דרום אפריקה מהווה מכרה לעסקים של הרבה ישראלים. הרבה הייטקיסטים עשו את הונם בדרום אפריקה במכרות יהלומים". הוא תיאר את השחיתות השלטונית שם: "זו ארץ שברגע שאתה יודע להתחבר לאנשים הנכונים בשלטון, אתה יכול לפרוץ שם ולהפוך למיליונר".
9 צפייה בגלריה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
"העבריינים הישראלים 'הכבדים' גרים במבצרים מאובטחים". אחרי הפשיטה על הבית שבו נעצר בן סימון
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
סנ"צ בדימוס ניסים דאודי
סנ"צ בדימוס ניסים דאודי
סנ"צ בדימוס ניסים דאודי
(צילום: מוטי קמחי)
שורה של עבריינים מוכרים ברחו בעבר לדרום אפריקה, בהם יוסי ושי מוסלי עם כמה מחייליהם, שימי ענו שהיה מחייליו של מוסלי ונרצח שם ב-2013, העבריין דותן שוקרון מהארגון של אברג'יל שחוסל שם ב-2014 שם וכמובן העבריין בן סימון שהשתקע שם. "הם לא הפסיקו את הפעילות שלהם בארץ. הם הפעילו חמ"ל משם ושלטו באנשים שלהם בארץ", אמר דאודי.
"הם היו מביאים חיילים שלהם לדרום אפריקה", הוא הוסיף. "העבריינים הישראלים 'הכבדים' דוגמת מוסלי ובן סימון גרים במבצרים מאובטחים שם. דרום אפריקה גם שימשה אותם לא אחת לעשות כיפה אדומה לכל מיני עבריינים שרצו לחסל. הם דאגו להביא את העבריין שרצו לחסל לדרום אפריקה ושם הורידו אותו". בנוסף, "הם היו מציעים אבטחה לבתים של מיליונרים וסוחטים אותם באיומים".
9 צפייה בגלריה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
הפשיטה על הבית שבו נעצר בן סימון
(צילום: AFP)
"ברגע שעבריין בכיר עם הרבה כוח שומע על ישראלי שמגיע לעשות שם עסקים, הם מבהירים לו שהם חלק מהעסק שלו ולא הוא לא יעשה את עסקיו שם", תיאר דאודי את המציאות העסקית הבלתי נסבלת בדרום אפריקה. הוא תיאר גם כיצד בן סימון בנה לעצמו לכאורה ארגון פשע בדרום אפריקה. "הוא צבר לעצמו כוח משמעותי שם, הוא צבר לעצמו חיילים, את חלקם הוא אפילו הביא מהארץ לדרום אפריקה למשימות מיוחדות וספציפיות".
על מה שהוביל למעצרו של בן סימון, אמר דאודי כי "אני מעריך שלמשטרת ישראל יש חלק נכבד במעצר הזה. למרות שיתוף הפעולה הנמוך יש למשטרה דרכים פורמליות להעביר מידע משמעותי שיביא למעצרו שם. זה לא עובד בכל המקרים אבל כאן זה עבד, ייתכן שהמשטרה בישראל עודדה אנשי עסקים ישראלים להתלונן במשטרת דרום אפריקה. ייתכן שהמידע הקונקרטי שהמשטרה העבירה להם על כמויות הנשק שבן סימון מחזיק, עודדה אותם לבצע את המעצר ולפעול".
בדרום אפריקה דווח היום כי בן סימון ושבעת החשודים הנוספים שנעצרו צפויים להיות מובאים לדיון בבית משפט. תושב בשכונה ביוהנסבורג שבה נעצר בן סימון אמר לכלי תקשורת מקומי כי התושבים בשכונה נוטים להתבודד ולא ליצור קשרים עם שכנים. לדבריו, התושבים המקומיים חיים "מאחורי חומות גבוהות", מה שמקשה לדעת מה הם עושים.