דובר צה"ל חשף היום (חמישי) לתקשורת הזרה את התוכנית להרחבת הסיוע ההומניטרי עבור תושבי עזה, ופרסם נתונים על אודות הסיוע שהועבר לרצועה מתחילת המלחמה. כמו כן, ישראל תפתח מעבר חדש לצפון הרצועה באזור זיקים, בהתאם להבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. במקביל, פעילי מחאה חסמו לראשונה זה חודש את מעבר ניצנה.
הודעת הגרי על הרחבת הסיוע - ותיעוד המשאיות הנכנסות לעזה
(צילום: דובר צה"ל)

בהצהרה שפרסם, פירט תת-אלוף דניאל הגרי את הצעדים שאותם ישראל נוקטת במסגרת הרחבת הסיוע, וציין את הכנסת הסיוע ההומניטרי דרך נמל אשדוד; הרחבת הפעילות במעברי ניצנה וכרם שלום; פתיחת המעבר החדש בצפון הרצועה; תיקון והפעלת קו מים לצפון הרצועה; ופעילות משותפת עם ירדן להגדלת מספר המשאיות הנכנסות מטעמה לרצועה.
מסיכום הנתונים שפרסם הגרי, עולה כי הועברו לרצועה מפרוץ המלחמה 22,205 משאיות, שכללו כ-417,231 טונות של סיוע הומניטרי. "בהתאם להחלטת הקבינט עבדנו ביחד עם שותפים בינלאומיים להביא עוד סיוע דרך הים מנמל אשדוד, אחרי כן הוא יעבור לעזה", אמר הגרי, והוסיף: "משמעות שילוב האמצעים החדשים היא שאנו מצפים שהממוצע היומי של המשאיות שנכנסות לעזה ומכילות אוכל, מים, תרופות וציוד הגנה יגדלו בהדרגתיות מ-350 ליום לסביבות 500 מידי יום".
עוד עולה מהנתונים כי ישראל הכניסה לרצועה עד כה 1,487 משאיות מים (כ-29,660 מ"ק); 13,901 משאיות מזון (כ-290,000 טונות); 3,292 משאיות עם אוהלים (כ-47,230 טונות); 1,803 משאיות עם ציוד רפואי (כ-20,840 טונות); וכי בוצעו 64 הצנחות מהאוויר של 3,961 חבילות מזון.
המאמצים להגברת הסיוע ההומניטרי
במקביל, במסגרת הרחבת התוכנית ההומניטרית שאושרה, ייפתח כאמור מעבר צפוני חדש לרצועה, תחת בידוק ישראלי, באזור זיקים. מעבר זה יהווה מסלול להעברת סיוע ישירות לצפון הרצועה, ומטרתו, מעבר להרחבת הסיוע, היא בהפחתת העומס על מעבר כרם שלום.
כמו כן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים התייחס להעברת המים לרצועה, ועדכן כי "בעקבות תיאום, הסתיים תיקון קו המים בני סוהילה". לדבריו, "קו המים יספק כעת ליותר מ-400 אלף בני אדם במרכז הרצועה 42 ליטרים נוספים לאדם ביום".
בתוך כך, וממש במקביל להודעת דובר צה"ל על הרחבת הסיוע ההומניטרי - עשרות פעילי תנועת "צו 9" חסמו לתנועת משאיות את מעבר ניצנה, שממנו נכנס סיוע לרצועה. בתיעוד שהופץ מהמקום נראו כוחות הביטחון מפנים מוחים בכוח ותוך עימותים. לפי שעה, המעבר חסום כבר במשך למעלה משעתיים.
פעילים חוסמים את מעבר ניצנה
(צילום: צו 9)

בהצהרתו על הרחבת הסיוע ותיאור תמונת המצב הנוכחית, הגרי ציין כי "ישראל ממשיכה לתפעל את הכניסה של הסיוע ההומניטרי לעזה ולמצוא דרכים חדשות להגדילו. אנחנו מקימים במעבר הצפוני מעבר חדש שיחצה מישראל לצפון עזה כדי לאפשר לסיוע נוסף להגיע לאזרחים ישירות באזורים שהיו מאתגרים עבור המשאיות. האמצעים החדשים מאפשרים לנו להביא עוד סיוע ומשאיות שרחוקים מעזה, וכוללים את המעבר היבשתי עם ירדן. המאמצים הם בהתאם לשיתוף פעולה עם פרטנרים בינלאומיים וארגוני סיוע, כדי למקסם את המאמצים ההומניטריים. אנחנו גם משתפים פעולה עם ארה"ב בבניית מזח צף בחוף עזה כדי לאפשר לסיוע להגיע מהים".
לדבריו, "אנו עובדים יחד עם ארגונים בינלאומיים לפתור את האתגרים של חלוקת הסיוע ומטמיעים את המסקנות מהמקרה הטרגי עם ארגון WCK, במטרה למקסם את ההגנה על עובדי הסיוע ולשפר בזמן אמת שיתוף פעולה של המבצעים ההומניטריים. חזרנו על ההוראות המבצעיות שלנו באשר לשיירות הסיוע. כמו שאמרנו מהיום הראשון, ישראל במלחמה עם חמאס ולא עם אזרחי עזה, ולאפשר לסיוע הומניטרי להגיע לאזרחי עזה זה חלק מרכזי של המבצעים שלנו. אנחנו עובדים כדי לכונן בתי חולים שדה, מים, תשתיות, אוכל והגנה באזורים ממקומים במרכז עזה".
גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס לסוגיית הרחבת הסיוע ההומניטרי, ואמר לכתבים כי "ישראל מתכננת להציף את עזה בסיוע". גלנט תיאר את המצב הנוכחי כ"שלב חדש" בסוגיית הסיוע - והוסיך כי ישראל "לוקחת את ארה"ב מאוד ברצינות". גלנט ציין עוד כי ביקורו בארה"ב היה "חיוני" בהחלטה בנוגע לצעדים הבאים בנושא.