"לעמוד מנגד ולצלם כשחוטפים אישה בת 85 זה טרור לכל דבר": כך אמרה אתמול (חמישי) ל-ynet אדווה אדר, נכדתה של יפה בת ה-85, שחטיפתה על ידי מחבלי חמאס, כמו חטיפות אחרות, תועדה על ידי צלמי עיתונות שעבדו עבור סוכנות הידיעות AP. גם ריקרדה לוק, אמה של שני שחטיפת גופתה תועדה והופצה, הגיבה על התחקיר על צלמי העיתונות שהצטרפו למחבלים וחדרו לישראל: "מצטערת שזה קרה 'בשם העיתונות'". ב-AP הפסיקו את העבודה עם אחד הפרילנסרים, אך לא הגיבו בנוגע לשני הצלמים שתיעדו את החטיפות של אדר ולוק.
5 צפייה בגלריה
יפה אדר
יפה אדר
תיעוד של יפה אדר נחטפת על ידי מחבלי חמאס
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
בתחקיר, שפרסם שלשום ארגון HonestReporting, נכתב שב-7 באוקטובר מחבלי חמאס לא היו היחידים שתיעדו את פשעי המלחמה ביישובי הדרום: חלק מהזוועות תועדו על ידי צלמי עיתונות שעובדים עבור סוכנויות הידיעות AP ורויטרס, וגם עבור CNN ו"ניו יורק טיימס". התחקיר העלה שורה של שאלות אתיות: האם הגעת הצלמים תואמה עם חמאס? האם הסוכנויות אישרו את כניסתם לשטח ישראל? האם הצלמים הודיעו לכלי התקשורת שהם מתלווים למחבלים בזמן הטבח?
"בשם שום חופש עיתונאי אדם לא יכול לעמוד מנגד כשחוטפים אישה בת 85", אמרה אדווה. "לעמוד ולצלם - זה לקחת חלק בפעילות טרור לכל דבר. לא משנה אם הם ידעו לפני או לא, לעמוד מנגד ולראות - זה להיות מחבל, לא פחות".
היא הוסיפה: "הם לא תיעדו את זה כעיתונאים, והרשתות צריכות להתייחס לזה באותה מידה. כמו ש-AP ורויטרס לא היו מתלווים לטרוריסטים במקום אחר בעולם, ככה גם הם צריכים לא לעבוד איתם. כמו שהם לא היו מתעדים את בן לאדן לפני 11 בספטמבר, והם לא היו מוכנים שיחכו מול מגדלי התאומים בידיעה שתכף זה קורה". לדבריה, "אי אפשר להתחבא מאחורי חופש העיתונות".
5 צפייה בגלריה
חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
חטיפת גופתה של שני לוק
(צילום: AP Photo/Ali Mahmud)
5 צפייה בגלריה
חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
(צילום: AP Photo/Ali Mahmud)
ריקרדה לוק, אמה של שני (23), שלה הייתה גם אזרחות גרמנית, קיבלה רק לפני עשרה ימים את ההודעה שבתה נרצחה ולא מוחזקת כבת ערובה בעזה. סרטונים מזוויעים ותמונות של החטיפה פורסמו באתרים בכל העולם והופצו ברשתות החברתיות בימים הראשונים של המלחמה. "לא ידענו מי צילם את התמונות שהופצו ברשתות. יצא שהרבה עיתונאים מעורבים, זה מצער לשמוע שאולי אנשים ידעו מראש וליוו את התקיפה על ישראל מתוך עיתונאות. זה חמור. אני מצטערת שבשם העיתונאות זה מה שקרה".
שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, הגיב גם הוא על הפרסומים: "התיעוד של שני לוק מוכיח עד כמה התקשורת הזו מגויסת למאבק נגד ישראל. ישראל מתמודדת לא רק בזירת הקרב הצבאית, אלא בקרב תודעתי מוטה מראש. צילום מחריד שכזה משרת את תעמולת חמאס ומבזה את קורבנות הטבח. זהו אובדן של כל אתיקה תקשורתית".
ארבעה שמות מופיעים בקרדיטים של AP בתמונות מהשבת הקשה: חסן אסלייה, יוסוף מסעוד, עלי מחמוד וחאתם עלי. בסוכנות הידיעות סירבו תחילה לומר אם ישעו את עבודתם עם הצלמים המדוברים, וכעבור כחצי יממה הודיעו על הפסקת העבודה עם הצלם חסן אסלייה, שתועד מחובק עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. אולם, את התמונות של יפה אדר ושני לוק תיעדו הצלמים עלי מחמוד וחאתם עלי, שאליהם AP כלל לא התייחסה. יתרה מכך, בחודש שחלף וגם בימים האחרונים הצלם שתיעד את חטיפת יפה אדר העביר תמונות חדשות לסוכנות, בין היתר מרפיח שברצועת עזה.
הצלם חסן אסלייה מצלם את עצמו מול טנק שרוף של צה"ל

דובר משרד החוץ ליאור חייט, ומנהל לשכת העיתונות הממשלתית ניצן חן, פנו אמש להתאחדות הכתבים הזרים בישראל: "השתתפות בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות מהווה הפרה של כל סטנדרט אתי ומקצועי של עיתונאות, ויש להתייחס אליה בגינוי מהיר וברור. בפרט, אנו קוראים להתאחדות הכתבים הזרים לעשות זאת.
"אנו קוראים לסוכנויות הידיעות הרלוונטיות ולמעסיקים אחרים לנתק כל קשר קיים עם צלמים או צוות מקומי אחר שיש להם קשרים עם ארגוני טרור; לבדוק אם לעובדים מקומיים אחרים יש קשרים דומים עם ארגוני טרור; לבחון ולהעריך מחדש את נהלי הגיוס שלהם כדי לוודא שאנשים כאלה לא יתקבלו לעבודה בעתיד; לבחון מחדש כל ידיעה חדשותית שבה היו מעורבים צלמים אלה או צוות אחר ולפרסם תיקונים והתנצלויות לפי הצורך; להבהיר לכל סוכנויות הידיעות שחברי העיתונות השותפים לפעילות טרור אינם מוגנים כעיתונאים".
5 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לצד הצלם חסן אסלאיה שעבד עבור CNN
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לצד הצלם חסן אסלאיה שעבד עבור CNN
הצלם חסן אסלייה לצד מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר
תגובת סוכנות הידיעות AP על התחקיר: "לסוכנות לא הייתה כל ידיעה על התקיפות לפני שהתרחשו. תפקידה של AP הוא לאסוף מידע על אירועי חדשות ברחבי העולם, בכל מקום שבו הם מתרחשים, גם כאשר הם נוראיים וגורמים לנפגעים המוניים. הסוכנות משתמשת בתמונות שצולמו על ידי פרילנסרים ברחבי העולם, כולל בעזה. התמונות הראשונות שקיבלנו מכל פרילנסר נלקחו יותר משעה אחרי תחילת המתקפות. אף איש צוות של AP לא היה באותו זמן בגבול. אנחנו כבר לא עובדים עם אסלייה, שעבד איתנו לעתים כפרילנסר, וגם עם רשתות בינלאומיות אחרות".
הרשת האמריקנית CNN מסרה ל-ynet: "אנחנו מודעים למאמר ולתמונה הנוגעים לחסן אסלייה, צלם עיתונות עצמאי שעבד עם כמה כלי תקשורת בינלאומיים וישראליים. אומנם לא מצאנו בשלב זה סיבה לפקפק בדיוק העיתונאי של העבודה שעשה עבורנו, אך החלטנו להשעות את כל הקשרים עימו".
גם ברויטרס הכחישו כל ידע על מתקפת הטרור של חמאס, והדגישו כי הצלמים שסיפקו לסוכנות תמונות מהשטח בבוקר של ה-7 באוקטובר הם פרילנסרים וכי הם צילמו את התמונות הללו שעתיים אחרי תחילת המתקפה של חמאס: "אנחנו מודעים לדיווח של HonestReporting ולהאשמות שהוטחו בשני צלמים פרילנסרים שתרמו לסיקור של רויטרס את מתקפת 7 באוקטובר".
"רויטרס מכחישה באופן קטגורי שהיה לה ידע מוקדם על המתקפה או שצלמים שלה הוטמעו עם חמאס ב-7 באוקטובר. רויטרס רכשה תמונות משני צלמים פרילנסרים שפועלים מעזה ושהיו בגבול בבוקר של 7 באוקטובר, ושעימם לא הייתה לה מערכת יחסים מוקדמת. התמונות שפורסמו על ידי רויטרס צולמו שעתיים אחרי שחמאס ירה רקטות לעבר דרום ישראל ויותר מ-45 דקות אחרי שישראל הודיעה כי חמושים חצו את הגבול. העיתונאים בצוות של רויטרס לא היו בשטח במקומות שמוזכרים במאמר של HonestReporting".
תגובת מערכת "ניו יורק טיימס": "ההאשמה כי למישהו ב'ניו יורק טיימס' היה ידע מוקדם על פיגועי חמאס או ליווה את מחבלי חמאס במהלך הפיגועים היא לא נכונה ומקוממת. זה פזיז להעלות האשמות כאלה, ולהעמיד את העיתונאים שלנו בשטח בישראל ובעזה בסיכון. ה"טיימס" סיקר בהרחבה את התקפות ה-7 באוקטובר ואת המלחמה בהגינות, חוסר משוא פנים והבנה מתמשכת של מורכבות הסכסוך. ארגון HonestReporting העלה האשמות מעורפלות על כמה צלמי עיתונות עצמאיים העובדים בעזה, כולל יוסוף מסעוד. למרות שיוסוף לא עבד ב"טיימס" ביום הפיגוע, מאז הוא עשה עבודה חשובה עבורנו. אין ראיות לרמיזות של Honest Reporting. הסקירה שלנו על עבודתו מראה שהוא עשה מה שצלמי עיתונות עושים תמיד במהלך אירועי חדשות מרכזיים, ותיעד את הטרגדיה כשהיא התפתחה".
פורסם לראשונה: 23:42, 09.11.23