רשת אל-חדת' הסעודית דיווחה אמש (ראשון) מפי מקורותיה כי כ-48 שעות לאחר חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, מועצת השורא של ארגון הטרור השיעי בחרה את בן דודו וראש המועצה המבצעת, האשם ספי א-דין, ליורשו. עם זאת, נציין, הדיווח על היבחרו למזכ"ל הארגון טרם פורסם באופן רשמי - לא בערוצי חיזבאללה ולא בלבנון. הלילה, ארגון הטרור פרסם הכחשה לדיווחים בעניין בחירת יורש, והודיע כי "החדשות שהופצו חסרות כל ערך, ולא ניתן להתבסס עליהן עד שתפורסם הצהרה רשמית על-ידי הנהגת הארגון".
זירת התקיפה בדאחייה, אתמול

2 צפייה בגלריה
סיד האשם סאפי א-דין יושב ראש המועצה המבצעת חיזבאללה
סיד האשם סאפי א-דין יושב ראש המועצה המבצעת חיזבאללה
המחליף? בן דודו של נסראללה, האשם ספי א-דין
(מתוך טוויטר)
כבר לפני שלושה ימים דווח כי הוא סומן כיורש האפשרי של נסראללה, ובמקומות שונים צוין כי לא נכח בישיבת הבכירים שבה חוסל נסראללה. ספי א-דין גם דומה לנסראללה מאוד במראה החיצוני, והינו חתנו של המפקד לשעבר של כוח קודס האיראני קאסם סולימאני.
מדובר ב"צל" של נסראללה, המוגדר מספר שתיים בארגון הטרור. לפי פרסום ב"א-שרק אל-אוסט", ספי א-דין מיועד לרשת את נסראללה עוד משנת 1994, כשנקרא על ידי מזכ"ל ארגון הטרור לחזור ללבנון מלימודיו בעיר קום שבאיראן, כדי לקבל את נשיאות המועצה המבצעת של חיזבאללה – מעין "ממשלה" של הארגון.
במשך שלושה עשורים שלט ספי א-דין בכל הסוגיות היומיומיות הרגישות, ניהול מוסדות הארגון, ניהול כספים והשקעות בלבנון ומחוצה לה, בעוד התיקים האסטרטגיים הושארו בידי נסראללה. ספי א-דין בעל קשרים הדוקים עם הזרוע הצבאית של הארגון, בנוסף לקשריו בזרוע המבצעת, וקשריו נחשבים הדוקים גם עם איראן. הוא נמצא ברשימת הטרור של ארה"ב משנת 2017.

מתי תיערך ההלוויה? "התייעצויות בדרגים גבוהים"

בינתיים, עדיין לא ברור מתי תיערך הלוויית נסראללה, שנהרג בתקיפת צה"ל בדאחייה אחרי 32 שנה כמזכ"ל חיזבאללה - וגופתו חולצה לפי סוכנות הידיעות רויטרס ממקום התקיפה. מוקדם יותר דווח כי ההלוויה תיערך כבר היום (שני), אך מאז בלבנון ובכלי תקשורת נוספים נטען כי טרם נקבע מועדה.
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן לצד תמונתו של חסן נסראללה בישיבת הממשלה
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן לצד תמונתו של חסן נסראללה בישיבת הממשלה
נשיא איראן, ולצדו תמונת נסראללה. אתמול
לפי דיווח בא-נהאר הלבנוני, הנהגת חיזבאללה קיימה בשעות האחרונות "התייעצויות בדרגים גבוהים מאוד", בהן משתתפים גם גורמים מעיראק ואיראן, בנוגע להלוויה.
בדיווח נטען כי מדובר ב"הצהרה של חיזבאללה", למרות שזו לא פורסמה בהודעה רשמית מטעם הארגון השיעי. כך או כך, ההתייעצויות מתקיימות בדרגים הגבוהים ביותר, כיוון שלדברי גורמים בארגון "תתקיים הלוויה היסטורית בביירות". בנוסף, כך דווח, יתקיימו תפילות באיראן ואחר כך הגופה תועבר במטוס לכרבלא בעיראק - שם הוא ייקבר ליד האימאם חוסיין.
בישיבת הממשלה באיראן, שהתקיימה אתמול, הוצבה לצד נשיא איראן מסעוד פזשכיאן תמונתו של נסראללה. בריאיון לרשת סקיי ניוז בערבית אמש, אמר דובר צה"ל דניאל הגרי כי "נסראללה לקח את לבנון להסלמה ועשה זאת בשביל חמאס. נסראללה שילם מחיר. העולם טוב יותר ובטוח יותר בלעדיו. הוא הטיל אימה על רבים באזור".
יומיים אחרי החיסול, חולצה אתמול גופתו של מנהיג חיזבאללה מהריסות הבונקר שצה"ל הפציץ בדאחייה שבביירות. גורם רפואי וגורם ביטחוני בלבנון אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי "הגופה שלמה, נסראללה לא ספג פציעות ישירות. סיבת המוות - טראומה מעוצמת הפיצוץ".
פורסם לראשונה: 22:51, 29.09.24