"הסליחה צריכה להגיע עם הכרה"
(צילום: אבי חי)

"סליחה צריכה להגיע עם הכרה": עיסא סעיד, שסבו אחמד פריג' נרצח בטבח בכפר קאסם ב-1956, נכח בטקס שבו ביקש הנשיא יצחק הרצוג בערבית "סליחה בשם מדינת ישראל". בריאיון לאולפן ynet הבוקר (ראשון) הסביר מדוע התנצלות אינה מספיקה: "שמענו גם את ריבלין לפניו. אלה דברים שאנחנו מברכים עליהם, אך לצערי הרב עדיין אין לקיחת אחריות של ממשלות ישראל - אחריות פוליטית, חוקתית ומוסרית לגבי הרצח בכפר קאסם".
בטקס אמר הרצוג כי "הרג ופגיעה בחפים מפשע הם אסורים בתכלית האיסור". "הם חייבים להישאר מעל לכל מחלוקת פוליטית. אני מרכין את ראשי בפני זיכרון 49 ההרוגים, מרכין ראשי בפניכם, בני משפחותיהם, ובפני תושבי כפר קאסם לדורותיהם, ומבקש, בשמי ובשם מדינת ישראל - סליחה". באירוע הזיכרון השתתפו גם השרים עמר בר-לב, נחמן שי, ועיסאווי פריג', לצד חברי הכנסת מנסור עבאס, ווליד טאהא, יאיר גולן, מיכל רוזין, ג'ידא רינאווי זועבי, עלי סלאלחה וגבי לסקי.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בטקס הזיכרון להרוגי טבח כפר קאסם: "מבקש סליחה בשמי ובשם מדינת ישראל"
יצחק הרצוג בטקס הזיכרון להרוגי טבח כפר קאסם: "מבקש סליחה בשמי ובשם מדינת ישראל"
"על מה אתה מתנצל? קחו אחריות". עיסא סעיד על נאום הרצוג בכפר קאסם
(צלם: אבי קנר, לע"מ)
הנשיא הרצוג בכפר קאסם: "מבקש סליחה בשם מדינת ישראל"
(צלם: אבי קנר, לע"מ)

סעיד נאם בפני הנשיא בטקס ביום שישי האחרון: "הזכרתי את הנושא הזה, וציינתי מה אנחנו, תושבי כפר קאסם, דורשים. הסברתי גם את המשמעות של ההכרה שאנחנו רוצים". עם זאת הוא ציין: "אין ספק שמוסד הנשיא במדינת ישראל לקח כמה צעדים קדימה יותר מאשר ממשלות ישראל. אנחנו גם מברכים את בואו של הרצוג ביום הזיכרון, זה צעד ששבר את הקיר האטום שבנו ממשלות ישראל בעבר. בן גוריון סירב להכיר בטבח, רצו לטייח את זה".
- האמירה של הנשיא היא התנצלות רשמית של מדינת ישראל? "התנצלות לבד לא מספיקה. אם אתה מתנצל - על מה אתה מתנצל? אתה צריך גם להכיר בטבח, לקחת אחריות. סבא שלי שנרצח הוא רשום בתיעוד של מדינת ישראל 'נפגע בתאונת עבודה'. אתה מבין? כשאנחנו אומרים 'אחריות חוקתית' קודם כל זו הכרה בקורבנות כנפגעי מלחמה. זה הכוונה של חוקתית. אחרי זה לקיחת אחריות לגבי הנושאים האחרים. שלוש שנים אחרי שרצחו את סבא שלי הייתה הפקעה של 2,000 דונם בכפר קאסם, 70% מהקרקעות של סבי המדינה גזלה".
השר פריג': "שרים הביעו הסכמה להכיר בטבח כפר קאסם"
(צילום: אבי חי)

2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ועיסאווי פריג' בטקס הזיכרון להרוגי טבח כפר קאסם: "מבקש סליחה בשמי ובשם מדינת ישראל"
יצחק הרצוג ועיסאווי פריג' בטקס הזיכרון להרוגי טבח כפר קאסם: "מבקש סליחה בשמי ובשם מדינת ישראל"
לא רק הרצוג. גם שרים וחברי כנסת הגיעו לטקס הזיכרון שלשום
(צלם: אבי קנר, לע"מ)
- אז יש עוד דרך ארוכה כדי שהמעגל הזה ייסגר "ברור. אמרתי ואני חוזר, אנחנו מברכים על ההתנצלות. לפני 15-10 שנים לא היה פוליטיקאי ישראלי שמעז לצאת ולהתנצל. זה צעד אחד קטן. אנחנו מחכים לצעדים נוספים, מדינת ישראל היא מדינה מספיק חזקה. החזק לא חושש. אם ישראל חזקה, שתיקח אחריות. אני לא רואה מדינה חזקה שלא יכולה לקחת אחריות. מי שלא לוקח אחריות, חלש. אין לה מה להיות חלשה ולחשוש".
טבח כפר קאסם התרחש ביום הראשון של מלחמת סיני, מבצע קדש, אז הורה פיקוד המרכז להטיל עוצר על כל הכפרים הערביים באזור המשולש - למקרה שתפרוץ מלחמה עם ירדן. מפקד החטיבה המרחבית בזמנו, יששכר שדמי, החליט להקדים את שעת כניסת העוצר מ-21:00 ל-17:00, וההודעה על כך נמסרה למנהיגי הכפרים חצי שעה לפני כניסת העוצר. כשחזרו פועלי כפר קאסם לביתם מבלי לדעת על העוצר, הם נורו על-ידי גדוד משמר הגבול שפעל בכפר - ו-49 נהרגו.
ביום חמישי האחרון אמר באולפן ynet השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', שגם לו קרובים שהיו קורבנות בטבח, כי הוא מקדם הצעת חוק להכרה בטבח, והוסיף כי יש בממשלה שרים שיתמכו בו. לדבריו, "יש לי הסכמות. אבל סוגיה מהסוג הזה צריכה להיעשות בחיבוק והסכמה רחבה. יש לי הסכמות וסימפטיה ורצון מחלק משרי הממשלה שזה צריך להיעשות". כשנשאל אם ההסכמה מגיעה גם מהצד הימני, השיב: "לא בדיוק".