התיעוד שעורר סערה: ארון הקבורה כמעט נפל

המשטרה מתכוונת לתחקר את אירועי ההלוויה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, שבה תועדו שוטרים מכים כמה מנושאי ארון הקבורה. כך אמרו בצהריים (שבת) גורמים בכירים במשטרה. "המפכ"ל יעקב שבתאי, בתיאום עם השר לביטחון הפנים, הנחה על קיום תחקיר לאירוע שמסקנותיו יוצגו בימים הקרובים", הוסיפו הבכירים.
התיעוד שהפיצה המשטרה: משליכים אבנים לעבר שוטרים
(קרדיט: דוברות המשטרה)

הבכירים ציינו כי המשטרה נערכה מבעוד מועד לקיום ההלוויה באופן שקט ומכובד, ואף תיאמה עם משפחתה את סידורי ההלוויה. "מנגד, נערכו מאות מתפרעים שביקשו לחבל במהלך הטקס ולפגוע בשוטרים", אמרו עוד הבכירים. "כבכל אירוע מבצעי, ובוודאי אירוע שבו שוטרים היו חשופים לאלימות מצד פורעים ונאלצו להשתמש בכוח, משטרת ישראל תתחקר גם את מהלך ההלוויה".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי במהלך ההלוויה התפתחו אירועים אלימים קשים שדרדרו את המצב בשטח, כלשונו. "צוות הבדיקה שבראשו תעמוד תת-ניצב אנה בן מרדכי - מפקדת עתירת ניסיון שמכירה את הזירה בה התקיימה ההלוויה - יקיים ביממה הקרובה תחקיר מקיף על מה שהתרחש במהלך ההלוויה, זאת כדי להפיק לקחים מהאירוע. לקחים אלו יוצגו למפכ"ל המשטרה ולאחר מכן לי", הוסיף השר.
ביממה האחרונה הגיעו גינויים חריפים במיוחד מהמערב בעקבות המראות בהלווייתה של אבו עאקלה, שבה התרחשו עימותים אלימים בין המשטרה לבין המשתתפים. בבית הלבן כינו את האירועים אתמול "תמונות מטרידות מאוד", ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כשנשאל על הנושא: "אני לא מכיר את כל הפרטים, אבל זה חייב להיחקר".
6 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
העימותים ליד בית החולים שממנו יצאה גופתה של אבו עאקלה, אתמול
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
(צילום: רויטרס)
גם שר החוץ של האיחוד האירופי הצטרף לגינויים. "האיחוד האירופי נחרד מהמראות שהתגלו במהלך מסע הלוויה של העיתונאית האמריקנית-פלסטינית שירין אבו עאקלה במזרח ירושלים הכבושה. אנו מגנים את השימוש הבלתי פרופורציונלי בכוח ואת ההתנהגות הלא מכבדת של משטרת ישראל כלפי משתתפי תהלוכת האבל", אמר השר ג'וזף בורל. "לאפשר פרידה שלווה ולתת לאבלים להתאבל בשלום ללא הטרדות והשפלות - זה הכבוד האנושי המינימלי. האיחוד חוזר על קריאתו לחקירה יסודית ועצמאית שתבהיר את כל נסיבות מותה של אבו עאקלה ותעמיד לדין את האחראים להרג שלה".
שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד אמר כי הוא "נרגש מהתפרצות האהבה והאבל מאלפי האבלים הפלסטינים ביומיים האחרונים. זו עדות להשפעה של עבודתה וחייה של שירין אבו עאקלה. אני מוטרד מהמראות האלימים ממסע הלוויה בבית החולים סנט ג'וזף. אין מקום למעשים כאלה באירוע אבל".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. "זה חייב להיחקר"
(צילום: EPA)
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה בתדרוך האחרון שלה לפני עזיבתה לא אישרה אם ראש הממשלה בנט ונשיא ארה"ב ביידן שוחחו על הנושא. "היינו בקשר איתם והצענו תמיכה. אם הם צריכים תמיכה ספציפית מאיתנו, נספק זאת", היא אמרה.
התמונות מההלוויה הגיעו אחרי שיח בין המשטרה לבין משפחתה של אבו עאקלה. שלשום פנתה המשטרה לאחיה של אבו עאקלה, וביקשה שבמהלך ההלוויה לא יהיו שירים לאומיים ולא יונפו דגלי פלסטין. האח סירב כנראה להתחייב לכך, ועם הגעת השוטרים לבית החולים הצרפתי - מקום יציאת מסע הלוויה - נשמעו שירי הסתה. השוטרים החרימו את הדגלים והחלו עימותים עם משתתפי ההלוויה. בהמשך הוצבו מחסומים בשער שכם, וגם זה הוביל לזעם.
במשטרה אמרו מנגד כי עוד לפני תחילת מסע הלוויה נשמעו קריאות הסתה ויודו אבנים וחפצים לעבר הכוחות. לדבריהם, המתפרעים אף גרמו נזק לרכב הלוויה וניסו למנוע ממנו להסיע את ארון הקבורה. "יידויי האבנים והחפצים השונים היו גם מאלו שהיו בקרבת ארון הקבורה בבית החולים", אמרו במשטרה וציינו כי שישה נעצרו. סמוך לשם, בשער יפו, נעקרו דגלי ישראל.
6 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה. הפלסטינים טוענים: מקור הירי היחיד בזירה היה של צה"ל
(צילום: EPA)
התביעה הכללית הפלסטינית הודיעה אמש כי מתוצאות החקירה הראשונית עולה שמקור הירי היחיד בזירה שבה נהרגה אבו עאקלה היה של כוחות צה"ל. בהודעת התביעה הפלסטינית נמסר עוד כי נעשתה בדיקה במקום שבו נפגעה אבו עאקלה ושם נמצאו עקבות וסימנים טריים על העץ שלידו עמדה העיתונאית בזמן שנפגעה. עוד נמסר כי הכוח של צה"ל היה במרחק של 150 מטרים ממקום התקרית. הקליע שהוצא מגופה הועבר למעבדת זיהוי פלילי שעתידה להוציא דו"ח טכני מפורט. תוצאות החקירה, כך אמרו בתביעה הפלסטינית, יובאו לציבור במסיבת עיתונאים עם השלמת החקירה.
בצה"ל אמרו אתמול כי מתחקיר הביניים עדיין לא ניתן לדעת מי ירה בה למוות. בצבא ציינו שתי אפשרויות: האחת שנורתה במהלך ניסיון של החמושים הפלסטינים לפגוע בכלי הרכב הצה"ליים, והשנייה שבמהלך הלחימה אחד הלוחמים ביצע ירי של כדורים אחדים מתוך חרך מיוחד בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית לעבר מחבל שירה על כלי הרכב בו היה הלוחם. "המחבל ירה צרורות לעבר הלוחם וישנה האפשרות שהכתבת שעמדה בסמוך למחבל נפגעה מירי הלוחם", אמרו. הפלסטינים, יש לציין, מסרבים להעביר לישראל את הקליע שהוצא מגופה של אבו עאקלה, ומסרבים לחקירה משותפת עם ישראל.