חוק הכפפת המשטרה לשר לביטחון לאומי המיועד, שפרטיו נחשפו ב-ynet, יעלה הערב (שלישי) לאישור בקריאה טרומית. אבל הסערה הגדולה תתרחש כנראה מחר - עם הגעתו הצפויה של המפכ"ל קובי שבתאי לוועדה המיוחדת שתדון באותה הצעת חוק. על המפכ"ל, שהגיע לבת מצווה לבתו של השר המיועד איתמר בן גביר, נמתחה ביקורת חריפה בעקבות שתיקתו עד עתה בנוגע לחוק זה.
הוועדה שתדון בהצעת החוק של בן גביר לתיקון פקודת המשטרה היא הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אופיר כץ מהליכוד. היא תתכנס כנראה מחר לראשונה, וכאמור גם המפכ"ל צפוי להגיע אליה, ולהתבטא לראשונה בפומבי בנוגע לאותה הצעה שהובילה לסערה. גם המשנים של היועמ"שית, גלי בהרב מיארה, צפויים להגיע לדיון. היא צפויה להתנגד לחוק, ואף לא להגן עליו בבג"ץ.
1 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
שבתאי ובן גביר, בבת מצווה
(צילום: עמית שאבי)
(צילום: אסף חן)

הערב אישרה הוועדה המסדרת השנייה, בראשות ח"כ יואב קיש, להעניק פטור מחובת הנחה בקריאה טרומית (למעשה הקדמת הדיון) גם לשלוש הצעות החוק הנוספות - ובהן חוק מתן סמכויות לבצלאל סמוטריץ' וחוק שיאפשר לאריה דרעי לכהן כשר. המליאה תתכנס הערב לאישור החוקים בקריאה טרומית, כחלק מחקיקת הבזק.
היום, בעת שהוועדה המסדרת דנה בהצעת החוק בנוגע לסמכויות שיועברו לשר המיועד בן גביר, התכנסה סיעת העבודה לקבלת תדרוך מהשר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, בנוגע להשלכות של תיקון פקודת המשטרה. שרת התחבורה ויו"ר העבודה, מרב מיכאלי, אמרה כי "הצעת החוק הזאת באה לבטל את עצמאות המשטרה והמפכ"ל, ולהפוך את המשטרה למשטרה פוליטית. בן גביר רוצה שהמשטרה תשרת אותו פוליטית".
השר בר-לב הוסיף כי מדובר בהצעת חוק "שתרסק את עצמאותה של המשטרה באופן שיהפוך אותה לבובה על חוט ואת המפכ״ל לפיון. המשמעות היא הרס הדמוקרטיה. אני מאוד מקווה שבסופו של דבר יגברו ההיגיון והרצון שישראל תישאר דמוקרטית ושהמשטרה תישאר עצמאית". בר-לב התייחס לכך שהמפכ"ל הגיע לחגיגות בת המצווה בקריית ארבע ואמר: "ברמה האישית זה היה מאכזב, ברמה הלאומית זה מדאיג".
דברי בן גביר, בתחילת הדיון
(צילום: ערוץ כנסת)

בר-לב על חוק הכפפת המשטרה לבן גביר
(צילום: משה מזרחי )

בן גביר הגיב לכך ואמר: "עמר בר-לב, השר לביטחון פנים הכושל ביותר, היה צריך להניח את המפתחות מזמן ולא לצאת מהבית. הבעיה של בר-לב ומיכאלי היא לא הצעת החוק לפקודת המשטרה אלא מי שיממש את המדיניות - איתמר בן גביר. הגיע הזמן לתקן את מה שהממשלה הקודמת הרסה ולהילחם בפשיעה ובפרוטקשן, ולהחזיר את הביטחון האישי לרחובות".
לפי הצעת החוק שנחשפה ב-ynet, המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, והמשטרה תהיה נתונה למרות הממשלה, והשר הממונה על המשטרה מטעם הממשלה. בהצעה נכתב כי לשר לא תהיה סמכות בנוגע לענייני חקירה ובנוגע לפתיחת תיקים, ניהולם וסגירתם, אבל כן תישמר לו הזכות להכתיב מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין כללית.
בנוסף, אם עד כה לפי החוק המפכ"ל היה המפקח על משטרת ישראל, על סדרי ניהולה ועל הפעלתה, מעתה הוא יופקד על ניהולה, הפעלתה ופיתוח יכולותיה - אבל "הכול בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר".