המרכז לשיתוף פעולה בין־לאומי (מש״ב) מוביל את מאמציה של ישראל בשיתוף מומחיות וכלים עם כ־140 מדינות כדי לסייע להן להשיג פיתוח בר-קיימה. המקבילה של מש״ב בטייוואן, הקרן לשיתוף פעולה ופיתוח בין־לאומי של טייוואן (ICDF), פועלת אף היא לבנות יכולות מקומיות להתמודדות עם אתגרים חברתיים וכלכליים. בראשות משרדי החוץ, שתי הסוכנויות מתכננות ומבצעות פרויקטים בתחומי הבריאות הציבורית ומצבי חירום רפואיים, ובתחומים רבים נוספים. לדוגמה, שתי המדינות מגישות סיוע רפואי והומניטרי לאוקראינים, כמו מימון או הקמת בתי חולים באוקראינה, במאבקם נגד הפלישה הרודנית.

יא-פינג (אבי) לייא-פינג (אבי) ליללא קרידט

בעקבות הלקחים שנלמדו מהמגפה העולמית של הקורונה, שגבתה למרבה הצער את חייהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם, צפויה העצרת השנתית של ארגון הבריאות העולמי לדון החודש בהסכם בין־לאומי בנוגע למגפות. מטרת ההסכם היא ליצור מנגנונים חזקים יותר למניעה, למוכנות ולתגובה נגד מגפות עתידיות. אנו סבורים כי ההסכם הוא צעד גדול בקידום תיאום טוב יותר בין מדיניות כדי לטפל במגפה הפוטנציאלית הבאה. עם זאת, ניתן להשיג זאת רק כאשר כל בעלי העניין והתורמים מעורבים ביצירת רשת בריאות גלובלית חלקה.
למרות זאת, האמת הלא נוחה היא שטייוואן לא הוזמנה להשתתף בעצרת ארגון הבריאות העולמי ובמרבית ישיבותיו מאז 2017, שלא לדבר על השתלבות מלאה ביישום הסכם המגפה הבין־לאומי בעקבות אימוצו. זה מדאיג את כולם, מכיוון שמגפות עוברות מעבר לגבולות, ונקודה עיוורת אחת על המפה יכולה לסכן לא רק את חייהם של 24 מיליון אנשים טייוואנים אלא גם את כל הקהילה הבין־לאומית - כי מיליוני אנשים עוברים דרך טייוואן מדי שנה.
טייוואן הייתה בין הראשונות שראו את הסימנים המוקדמים של התפרצות נגיף הקורונה, ולאחר מכן הודיעה במהירות לארגון הבריאות העולמי ולמדינות אחרות. בעקבות כך, היא גם נקטה צעדי בקרה מקומיים מיידיים כדי לרסן את המגפה ותרמה 50 מיליון מסכות רפואיות כדי לסייע לצוותי הרפואה בחזית ברחבי העולם. תגובתה המהירה של טייוואן זכתה לשבחים ברחבי העולם. אנו מקווים שמה שעברנו במהלך שנות הקורונה יזכיר לכולנו את הסכנה בהשארת בעל עניין כלשהו מחוץ למסגרת התיאום.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים נגד קורונה בישראל
חיסון חיסונים נגד קורונה בישראל
חיסון נגד קורונה בישראל
(shutterstock)
טייוואן וישראל חולקות ערכים של כיסוי בריאות אוניברסלי, ושתי המדינות נהנות ממומחיות מוכרת היטב. על-פי מדד הבריאות לשנת 2024 של מגזין CEOWORLD, טייוואן וישראל שתיהן נמצאות בין עשר הראשונות מתוך 110 מדינות, עם ציונים גבוהים במקצועיים ותשתיות רפואיים, בזמינות ועלות תרופות, ובמוכנות ממשלתית. טייוואן ממשיכה לנקוט צעדים כדי להפוך את מערכת הבריאות לנגישה וזולה יותר עבור כולם, כולל שילוב טכנולוגיות בינה מלאכותית במוסדות בריאות דיגיטליים ומתקדמים.
אנו אסירי תודה לראות שיותר ויותר מדינות בעלות ערכים דומים המבינות את חשיבות התמיכה בשילוב של טייוואן בארגון הבריאות העולמי. נציגים מארצות הברית ומספר הולך וגדל של מדינות אחרות הביעו את תמיכתם. בחודש שעבר, מדינות ה־G7 הביעו מחדש את תמיכתן בהשתתפות משמעותית של טייוואן בארגונים בין־לאומיים, כולל העצרת והישיבות של ארגון הבריאות העולמי. מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, דחף בחוזקה את ארגון הבריאות העולמי להחזיר הזמנה לטייוואן מטעם ממשלת ארה״ב למשך ארבע שנים רצופות.
בעצרת של השנה, ארגון הבריאות העולמי יארגן את הדיונים סביב הנושא "כולם למען בריאות, בריאות למען כולם". טייוואן, אשר מחויבת להיות "כוח לטובה" בזירה הבין־לאומית, מעוניינת לחלוק את ניסיונה ושיטות עבודה מומלצות עם מדינות אחרות, כדי לקדם את רווחת הבריאות לכולם ולמנוע מגפות עתידיות. שילוב טייוואן בכל דיוני ארגון הבריאות העולמי יוכל לתרום ליצירת מסגרת בריאות עולמית חלקה. בסופו של יום, יחד, אנו הופכים ל"כוח משותף לטובה" עבור כולם.
יא-פינג (אבי) לי היא נציגת משרד הכלכלה והתרבות של טאיפיי בתל אביב