ההקלטות שחשפו את הגילויים החדשים בפרשת מותו של הלוחם המצטיין

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) פנתה היום (ראשון) לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בדרישה לקיים דיון מהיר בנושא התערבות הרשות השופטת בהחלטות הדרג הפיקודי בצה"ל. זאת, בעקבות חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" הבוקר כי מפקד מצ"ח באר שבע, רס"ן גלעד פרנקן, שהיה מעורב בפרשת התאבדותו של לוחם גבעתי ניב לובטון ז"ל והודח בעקבות כך מהצבא, יחזור בהחלטת בית משפט לשירות בתפקיד פיקודי במצ"ח ואף יועלה בדרגה.
"בניגוד לעמדת הרמטכ"ל, שהחליט על הדחת מפקד בצה"ל שתחת פיקודו התאבד לוחם מצטיין שגויס לשמש כמקור מודיעיני, צה"ל נאלץ להחזירו לשירות בעקבות החלטת בית המשפט", כתבה בן ארי בפנייתה לוועדה. "המשמעות המיידית היא כי צה"ל מחזיר לשורותיו קצין ואף ייאלץ לקדמו בתפקיד, אך ורק בשל הוראת בית משפט אזרחי ובניגוד מוחלט לדרג הפיקודי הצבאי".
5 צפייה בגלריה
רב סרן גלעד פרנקן
רב סרן גלעד פרנקן
התעקש לשוב לצבא ודרש לעלות בדרגה. רס"ן פרנקן
(מתוך עמוד הפייסבוק של חיל המשטרה הצבאית)
5 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
ניב לובטון
בידה והכנסת אכן תתערב בסוגייה, הרי שבכך יגיע לשיא חדש קרב הורדות הידיים בין הצבא לרשות השופטת. בימים אלה בית המשפט העליון נדרש לעסוק בסוגייה הנפיצה, וזאת במסגרת ערעור שהגיש הרמטכ"ל על החלטת בית המשפט המחוזי בפרשה.
חזרתו של פרנקן לצבא מתקבלת בצה"ל במבוכה, ומהווה גם מכה כואבת למשפחתו של לובטון. "מנסים במחטף לכופף החלטה בסיסית ומוצדקת של הרמטכ"ל, לא לקדם מפקד שכשל", אמרה מיכל, אמו של ניב. "כאמא אני מזדעקת ושואלת - איפה האחריות הפיקודית של המפקדים? מדוע לא שמים את ביטחון ילדינו בראש סולם הערכים?".
5 צפייה בגלריה
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
בן ארי
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

התנהלות בעייתית

בינואר 2019 גויס לובטון, חייל מצטיין בגבעתי, לשמש כמקור מודיעיני של מצ"ח, בידי שני רכזי מודיעין ששרתו תחת של פרנקן. לובטון סומן על ידם כמי שעשוי לספק מידע אודות חשד לשימוש בסמים בקרב חיילים בקורס מכ"ים. שעתיים לאחר שחתם על ההסכמה להיות מקור, התחרט לובטון. הוא צלצל לרכז שהפעיל אותו, ביקש לבטל את הכל, הביע סימני מצוקה ואף איים להתאבד, אך שני הרכזים לא עשו דבר. כשאחד הרכזים כתב לשני "אחי, הוא לא יהיה מקור. הוא שוקל להתאבד", השיב לו חברו: "הכל טוב, שיזדיין אז". כמה שעות אחר כך, לובטון כבר לא היה בין החיים.
שני הרכזים עומדים בימים אלה לדין על עבירה טכנית של "מסירת ידיעות כוזבות". נגד מפקדם, פרנקן, שנחקר בפרשה באזהרה, לא ננקטו בסופו של דבר הליכים פליליים. יוסי יהושוע חשף ב"ידיעות אחרונות" כי הרכז שגייס את לובטון קודם על ידי פרנקן לתפקיד הרגיש למרות שלא הוסמך לכך ולא עבר את ההכשרה המתאימה. בנוסף, לאחר התאבדותו של לובטון, שלח פרנקן את הרכז לעבור בדיעבד את מבחן ההסכמה – אולם הרכז נכשל במבחן.
5 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס חילופי מפקד זרוע היבשה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס חילופי מפקד זרוע היבשה
החלטת בית המשפט מביכה את צמרת צה"ל, שערער לעליון
(צילום: דובר צה"ל )
בתחקיר שפורסם לאחרונה ב"מוסף לשבת" נחשפו פרטים חדשים על ההתנהלות הבעייתית ביחידתו של פרנקן, ועדויות המצביעות על כך שפרנקן עצמו היה מודע לכך שרכז המודיעין שגייס את לובטון, פעל מבלי שהוסמך כראוי לתפקיד ובניגוד לנהלים.
פרנקן לא הועמד לדין פלילי, אולם בצבא החליטו כי הוא נושא באחריות למתרחש ביחידתו וכי הוא כשל ברמה הערכית, כמפקד. מוטי אלמוז, ראש אכ"א דאז ומי שאחראי על מצ"ח בצבא, הדיח את פרנקן וקבע תחת פיקודו התפתחה "אווירה שאפשרה לתקלה כה חמורה לצמוח". אלמוז הוסיף כי הוא אינו מקבל את עמדת הפרקליטות הצבאית והתחקירים הפיקודיים במצ"ח, שקבעו שלא נפל דופי בהתנהלותו של פרנקן.
5 צפייה בגלריה
הוריו של ניב לובטון ז"ל
הוריו של ניב לובטון ז"ל
עתרו לבג"ץ להעמיד את פרנקן למשפט. הוריו של לובטון
(צילום: אלעד גרשגורן)
פרנקן עתר נגד החלטת ראש אכ"א וכנגד הרמטכ"ל לבית המשפט המחוזי. השופטת ארנה לוי קיבלה את העתירה של פרנקן וביטלה את החלטת הרמטכ"ל להדיחו. "צערה, כאבה וכעסה של המשפחה על אבדנה הגדול והחלל שנותר עקב מות המנוח הוא עצום ומובן", כתבה לוי בפסק הדין. "עם זאת, בשיטתנו המשפטית מצוי העיקרון לפיו אין מתקנים עוול בעוול".
משפחת לובטון עתרה לבג"צ בדרישה כי יאלץ את הפרקליטות הצבאית להעמיד את פרנקן למשפט ויחמיר את סעיפי האישום נגד הרכזים. הדיון בעתירה צפוי להתקיים בשבועות הקרובים.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בית המשפט המחוזי החליט לבטל את הצעדים הפיקודיים בעניינו של הקצין. צה"ל לא השלים עם ההחלטה והוגש ערעור עליה, שיתברר בתקופה הקרובה. בצד זאת, נפסק כי ביצוע פסק הדין לא יעוכב, ועל כן צה"ל מיישם את החלטת בית המשפט ומאפשר לקצין להתמודד לתפקידים במסגרת דיון שיבוצים במצ"ח. משפחתו של רב"ט ניב לובטון ז"ל עודכנה בעניין. צה"ל ימשיך ללוות את המשפחה".