בית משפט בעיראק גזר היום (רביעי) עונש מוות על אחת מנשותיו של אבו בכר אל-בגדדי, שהיה מנהיג דאעש וחוסל בתקיפה אמריקנית ב-2019. היא הורשעה בכליאתן של נשים מהמיעוט היזידי בביתה בעיר מוסול ובחברות בארגון טרור.
בית המשפט לא חשף את זהותה, אך לפי הדיווחים שמה של האישה היא אסמה מוחמד – שנתפסה ב-2018 בטורקיה והוסגרה לעיראק עם ילדיה. העיתון אל-חדת' דיווח כי בית המשפט גזר מאסר עולם על בתה, אמימה אל-בגדדי.
2 צפייה בגלריה
מנהיג דעאש אבו בכר אל בגדדי
מנהיג דעאש אבו בכר אל בגדדי
חוסל בתקיפה אמריקנית ב-2019. אבו בכר אל בגדדי
(צילום: AP)
במהלך מסע הכיבושים של דאעש ביצע ארגון הטרור רצח עם במיעוט היזידי, ואנשיו חטפו אלפי צעירות ונערות. אותן יזידיות שועבדו ואולצו לשמש כשפחות. בית המשפט בעיראק ציין שנשים יזידיות שנחטפו במחוז סינג'ר הוחזקו גם בביתה של אסמה מוחמד.
"בית המשפט גוזר היום עונש מוות בתלייה על אשתו של בגדדי, על פשעים נגד האנושות ורצח עם נגד היזידים, וגם על תרומה לפעילות טרור", מסר בית המשפט בהחלטתו. הפסיקה צריכה לקבל את אישור בית המשפט לערעורים לפני שתהיה סופית.
לפי הערכות לאל-בגדדי היו שלוש נשים. מוחמד התחתנה איתו ב-1999 והוצגה כאשתו הראשונה. טורקיה הודיעה בנובמבר 2019 על מעצרה של מוחמד, שנתפסה במדינה ביוני 2018.
אל-בגדדי חוסל באוקטובר 2019 במבצע אמריקני בסוריה, חמש שנים אחרי שהכריז על הקמת חליפות איסלאמית בסוריה ובעיראק. בשנים האחרונות, במקביל אחרי שארגון הטרור ירד מגדולתו ואיבד את רוב השטחים שכבש, גזרו בתי המשפט בעיראק מאות עונשי מוות ומאסרי עולם על פעילי דאעש. חלק מהמורשעים הם גברים ונשים, שהצטרפו לדאעש מרחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
יירוטים בצפון הגולן
יירוטים בצפון הגולן
בחודשים האחרונים העניקה כמה ריאיונות לתקשורת. אסמה מוחמד
בחודשים האחרונים, כשהיא נמצאת במעצר בעיראק, העניקה מוחמד כמה ראיונות לכלי התקשורת. בריאיון ל-BBC היא אמרה שבעלה היה פושע שביצע מעשים מחרידים, וטוענת כי הוא החל לסבול מ"בעיות נפשיות" אחרי שישב בכלא האמריקני בעיראק ונעשה קיצוני וזועם.
במהלך הריאיון היא להציג עצמה כקורבן, סיפרה על ניסיונותיה הכושלים לברוח ולהתגרש ממנו, וטענה גם כי הייתה המומה ו"חשה אשמה" כשבאוגוסט 2014 הביא אליה הביתה חברו של בעלה תשע יזידיות חטופות, בנות 9 עד 30 לערך, למטרות שיעבוד. אביה של אחת מהבנות הללו ואחותה של אחרת תבעו אותה בבית המשפט בעיראק, בטענה שבפועל שיתפה פעולה באופן מלא עם ההתעללות בבנות.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה