"האירועים בצפון לא הולכים להיפסק, אלא אם כן ישראל תעביר שלב ותחליט שהגיעה לנקודה בה היא רוצה להכריע את האויבים שלה. אני קורא להפסיק את הדחיינות ולהתחיל לחתור להכרעה", כך אומר שר התרבות והספורט מיקי זוהר בריאיון ל-ynet.
ריאיון עם השר זוהר על מצב הצפון
( צילום: ירון ברנר)

מי דוחה את קבלת ההחלטה? "יש לזה מגוון רחב של שיקולים ושל אנשים שכל הזמן דוחפים לכיוון הדחייה. זה לפעמים מגיע אפילו לצערי מהצבא וגם ממקבלי ההחלטות. הדחיינות הזו מ-7/10 הביאה עלינו את האסון הגדול הזה, הדחיינות מול חיזבאללה תמיט עלינו אסון גדול יותר, והדחיינות מול האיום הגרעיני האיראני יכולה להביא גם להשמדת ישראל והדבר הזה חייב להיפסק. הגישה הזו חייבת להיפסק. אנחנו לא עוסקים מול תוקפים רציונליים שאפשר לנהל איתם שיחות או מו"מ כי מה שהם רוצים זה להשמיד את ישראל ולא שום דבר אחר".
אתה מדבר כאילו אתה באופוזיציה, ולא חבר ממשלה. אני חבר בממשלה, אני לא חבר בקבינט לא המצומצם ולא ברחב ולכן אני חושב שהחובה שלי על אף שאני חבר בממשלה היא להגיד את הדברים כפי שאמרתי אותם בישיבת הממשלה לרה"מ, ואני אומר אותם גם לציבור מתוך שאיפה ברורה להגן על ישראל ולהביא ביטחון למדינת ישראל. אני רואה את ישראל לנגד עיניי ואת עתיד ילדינו ואני אומר את הדברים מתוך חשש אמיתי שכל הדחיינות הזו פוגעת בביטחון".
לדבריו, "רה"מ אמר ביום הזיכרון שאם מדינת ישראל צריכה לעמוד לבד היא תעמוד לבד, ואנחנו נמצאים בצומת הזה משום שמה שקורה בצפון זה רק הפרומו, ואם לא נעשה את הפעולה המתבקשת המחיר יהיה כבד מנשוא. כל העניין המדיני הוא עניין שצריך להסתכל עליו ברצינות אבל זה לא יכול לפגוע בשיקולי הביטחון שלנו. לחץ עולמי שהוא לא בהכרח תמיד אובייקטיבי במיוחד כשהוא מגיע מאירופה או ממדינות ערב, הוא לא לחץ שאנחנו יכולים לקחת אותו בחשבון בשיקולים שלנו".
דבריך דומים לאלה של בני גנץ שאמר בשבועות האחרונים שנתניהו דוחה החלטות על הכרעה בצפון, על עסקת חטופים, על הכרעה בדרום ושאי-אפשר לעבוד ככה, לכן הוא גם אמור לדעתי לפרוש בקרוב מהממשלה. "הפרישה של גנץ תהיה חסרת אחריות ותעשה בדיוק את הפעולה ההפוכה מלהכריע או לחתור להכרעה כפי שהוא מציג. אני חושב שהסיבה שהוא קיבל תמיכה כ"כ רחבה, ואנחנו רואים את זה בסקרים, זה בגלל שהוא מימש את הסיסמה שלו ש'ישראל מעל הכל'. אם הוא יחליט לעזוב את הממשלה אין בכלל ספק שהציבור יתאכזב מאוד ואני גם חושב שזה יוביל לצניחה בסקרים. אני חושב שבעת הזו לא רק גנץ צריך להיות בממשלה, גם גדעון סער, גם ליברמן וגם לפיד, כל מי שרוצה ובלבד שהוא מפלדה ציונית. אם אנחנו נייצר כאן קואליציה רחבה זה בטח יקל ולו במעט על היכולת שלנו להילחם מול אויבנו וייתן לנו את הדבר הבסיסי שאנחנו צריכים היום - אחדות. ללא שום קשר למה שאומרים גנץ או אחרים אני אומר דבר ברור, יש כאן הנהגה ומי שעומד בראש ההנהגה ומחזיק את הידיים על ההגה הוא רה"מ נתניהו, אני מצפה שהמערכה הזו בצפון תיפתח ובה נכריע את אויבנו. זה מה שאני אומר ובאותה נשימה אני אומר שלא נשכח את האיום האיראני שצריך להיות כבר מאחורינו בזמן הקרוב, לא לחכות שהם ימשיכו להתקדם בתהליך הגרעיני שבסופו של דבר עלול להביא להשמדת ישראל".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה במוזיאון ארצות המקרא
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה במוזיאון ארצות המקרא
נתניהו. "ראש הממשלה רוצה ממשלה רחבה"
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בהקשר הפוליטי אומר זוהר כי ראש הממשלה רוצה ממשלה רחבה אך "כרגע לצערי חברי האופוזיציה לא ממהרים לקבל החלטה נכונה ואחראית וזה להצטרף לקואליציה שלא בהכרח נוח להם להיות בתוכה, אבל אנחנו במלחמה, אנחנו בשלב בו אנחנו נלחמים על עתיד המדינה שלנו, על עתיד הילדים שלנו, ואם אנחנו לא נדע לשים את האגו בצד וננהג באחריות אז לא יישאר פה כלום. אני חושב שבסוף לכרות את הענף עליו כולנו יושבים זה לא המעשה החכם. צריך לשים בצד את האגו את המאבקים הפוליטיים את תאוות השלטון ולהסתכל אך ורק על טובת המדינה וטובת הביטחון שלנו".
האם מוסר ההשכל הוא שממשלת הימין מלא-מלא זה לא רעיון כזה טוב? "אני לא חושב שממשלה צרה היא רעיון טוב, כמו שאמרתי גם על הממשלה הקודמת שהייתה ממשלה צרה דווקא של השמאל, כי בסוף ממשלות צרות מביאות צרות. זה בדיוק ככה. ממשלות רחבות זה סיפור אחר - זאת ממשלה שההחלטות מתקבלות בצורה אחרת, וישראל מזמן זקוקה לממשלה רחבה שתאחד ותאחה את הקרעים בתוכנו ואם אנחנו לא מבינים את הצורך באחדות ישראל, אז אנחנו כנראה מחליטים להיות עיוורים מול המשימות והאתגרים שיש לפנינו".
איך אתה חושב שאפשר לפתור את משבר הגיוס? "ברור שצריכים חוק גיוס וברור שצריכים לעשות פשרות מרחיקות לכת גם מצד החרדים, ואנחנו רוצים להביא את זה בהסכמה כי קודם כל אנחנו צריכים לזכור שחוק ללא הסכמה מוביל לקרע עצום בעם ואנחנו רוצים לצמצם את הקרע הזה. יש חשיבות עליונה להיערכות הצבא לקליטת חרדים ע"פ אורחות חייהם. מהשיחות הרבות שעשיתי עם הרבה מאוד מההנהגה החרדית הסיפור פה הוא החשש לאורחות חייהם, הם רוצים לשמור על הדברים שהם מאמינים בהם אם זה התפילות 3 פעמים ביום ואם זה אפילו לימוד תורה לשעה-שעתיים ביום וכמובן החיכוך עם נשים. אלה דברים שמפריעים להם".
לדבריו, "אם היו יודעים שלצבא יש את היכולת לתת להם מענה בעבור הדברים האלו אני חושב שהרבה מאוד מהבעיה היה נפתר ועל זה אני גם עובד, דיברתי על זה עם שר הביטחון ואני יודע שגם הוא בודק את האפשרויות האלו, כי אם אנחנו ניתן מענה בצד הזה אז הרבה מאוד חרדים יוכלו להתגייס".
בימים האחרונים נמתחה ביקורת על השר זוהר מצד אנשי תרבות שטוענים כי הרפורמה שהוא מתכנן עלולה לגרום לנזק לתעשיית הקולנוע המקומית. זוהר טוען מנגד "כי יש התנגדות קטגורית לרפורמה שאני רוצה לעשות, בגלל שיש אנשים מאוד ספציפיים שהם מאוד חזקים ומובילים בתעשייה שעלולים להיפגע מהרפורמה, וזה ממקום אינטרסנטי וצר ולא ממקום שחושב על הציבור. הבאתי מדד שאומר שככל שיותר ישראלים ראו את הסרט כך גדל הניקוד, כך הקרנות מקבלות ניקוד גבוה יותר ותקציב גבוה יותר".

"הסכנה הגדולה: הצפון מגיע למצב של ייאוש"

בהמשך התראיין גם חבר הכנסת מאיר כהן מיש עתיד שהיה בדרך לסיור בצפון. לדבריו, "הייתי בכל המלחמות מאז לבנון הראשונה, ולא ראיתי את הצפון במצב של ייאוש וזו הסכנה הגדולה, שאנחנו מגיעים לשם. להערכתי במידה שבימים הקרובים לא תהיה שום התקדמות מדינית, אני חושב שצה"ל צריך לפעול בצפון. אני יודע שמה שאני אומר מפחיד קצת את תושבי מדינת ישראל כי כולנו רוצים להגיע להסדר, אבל אי-אפשר שמדינה תהיה במאזן אימה עם ארגון טרור מטורף, שיורה לכל הכיוונים שמבעיר אש בכל הצפון".
אם ראש הממשלה יחליט לצאת למתקפה בצפון הרי אתם מיד תתקפו אותו, תגידו שזה פוליטי, שזה מאוחר מדי. "לא, לא, אנחנו לא, לא את זה אנחנו אומרים. אנחנו אומרים יש עכשיו עסקה על הפרק, אנחנו רוצים להחזיר את החטופים. במידה שבצפון תמשיך המציאות הזו שבה ארגון טרור מחזיק את כל הצפון בידיים והוא זה שמחליט מה יהיה שם לא תהיה לנו ברירה, אלא לתת תשובה. אנחנו מעדיפים מראש שיגיעו להסדר וכמה שיותר מהר להפסיק את המלחמה ולהחזיר את החטופים מתוך הנחה שבצפון גם תהיה רגיעה ונגיע להסדר. במידה שלא, מדינת ישראל לא תוכל להמשיך במאזן הזה מול ארגון הטרור כי הוא מכתיב את הקצב, אבל מבחינתנו להפסיק עכשיו, להיכנס להסדר מדיני ולהחזיר את החטופים זה הדבר שצריך לעשות עכשיו".
שיחה עם ח"כ מאיר כהן מיש עתיד
( צילום: ירון ברנר)

אבל אי-אפשר להגיד כל הזמן אנחנו רוצים את החטופים, גם נתניהו רוצה את החטופים, אבל יש בצד השני מי שדורש סיום המלחמה. האם אתם תומכים בהחזרת החטופים תמורת סוף המלחמה? "אנחנו תומכים בהחזרת החטופים ובהסדר מדיני שירגיע גם את הדרום וגם את הצפון, והיה והחמאס והחיזבאללה לא יעמדו בהסדר, צה"ל יצטרך לפתור את המציאות הקשה הזו ולדאוג לכך שתושבי הצפון יוכלו לחזור לבתים שלהם בבטחה. אני רק רוצה להזכיר לכם שזו הצעתו של נתניהו, ואנחנו אמרנו לו שנתמוך בכל הסכם שבסופו יחזיר את החטופים".
לדעתך גנץ צריך להישאר בממשלה לנוכח זה שאתה אומר שאולי אנחנו שנייה לפני מלחמה רחבה בצפון? "לא נראה לי שגנץ שינה משהו בקבינט כי בסופו של יום הוא בעצמו אומר שהקבינט הזה נכשל. אם הוא אומר אני יוצא מהקבינט אין לי מה לעשות בממשלה, הוא מעיד יותר מאלף עדים על כך שהקבינט הזה נכשל, אז שיצא החוצה ויצטרף אלינו למאבק להפלת הממשלה".
מצד אחד אתה מעריך שאנחנו בפני מערכה בצפון, ומצד שני אתה קורא לגנץ לפרוש מהממשלה. הדברים האלה עומדים ביחד? "אנחנו לא סומכים על הקבינט הזה. הקבינט לא הוכיח את עצמו. אני חושב שהוא צריך לעזוב ומיד להצטרף אלינו להפלת הממשלה, הוא לא תרם דבר וחצי דבר כך הוא אומר. החטופים לא בבית, המצב הביטחוני הרבה יותר מורכב. אם הוא יחליט לצאת מהקבינט נקבל אותו בברכה, צריך להחליף את הממשלה הזו".