שר החינוך יואב קיש הכריז הבוקר (שלישי) על תוכנית חומש לאומית להאצת ההישגים הריאליים, בעקבות הצניחה הדרמטית של תלמידי ישראל במבחן הבינלאומי טימס (TIMSS), שבוחן אחת לארבע שנים את תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ובמדעים.
לאחר פרסום התוצאות, שהראו כי ישראל מוקמה בשנת 2023 במקום ה-23 במבחן במתמטיקה ובמקום ה-25 במדעים, הורה השר על הקמת ועדה לבחינת הירידה המשמעותית. בשנים קודמות, נזכיר, ישראל דורגה בעשיריה הפותחת, והשר קיש סימן כמטרה את חזרתה למקומה: "האחריות להוביל את תלמידי ישראל מוטלת עליי. היעד: חזרה לעשיריה תוך חמש שנים", אמר.
על פי מסקנות הביניים של הוועדה, הגורמים המרכזיים לירידה הם תוכנית הלימודים הישראלית, שלא הותאמה במלואה להאצה הטכנולוגית של השנים האחרונות ולדרישות המבחן, מחסור במורים למתמטיקה ומדעים, כמו גם חוסר התאמה בהכשרתם, ופערים בחברה הישראלית - בדגש על האוכלוסייה הערבית ותושבי הפריפריה. ציוניהם של תלמידים מהציבור החרדי לא נכללו במבחן ובמחקר, ועל כן לא השפיעו על הירידה הקיצונית.
חברי הוועדה בראשות מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני הגדירו שלושה מהלכים קריטיים לתיקון ושינוי הנתונים. בין היתר, הוועדה המליצה לבצע שינוי ארגוני במשרד החינוך לקראת מיקוד במקצועות הריאליים, השקעה בהכשרת צוותי ההוראה וצמצום הפערים החינוכיים. במקביל, תוקם בהחלטת ממשלה מועצה לאומית מייעצת לחינוך בנושא המקצועות הריאליים. המועצה תכלול בכירים ומוחים מובילים מהתעשייה המתקדמת, המחקר והאקדמיה.
תוכנית החומש של השר: שלושה צירי פעולה
תוכנית "ישראל ריאלית", שתתפרש על פני חמש שנים, כוללת שלושה צירי פעולה שהוגדרו על פי המסקנות. הציר הראשון: שינוי המבנה הפדגוגי-ארגוני. במשרד החינוך צפויים להתאים את תוכנית ומבנה הלמידה לחדשנות הנדרשת בעידן המידע והבינה המלאכותית. כמו כן, הפיקוח והניהול המקצועי ימוקדו לכל אורך שדרת הפיקוח, עד לרמה של הגדרת רכזי מקצועות ריאליים בית ספריים.
הציר השני: מענה להון אנושי בהוראה למקצועות הריאליים. בחלק הזה ישופרו הכשרות המורים בשיתוף המועצה להשכלה גבוהה, ויפותחו מסלולי הכשרה חדשניים למורים קיימים. שיתופי פעולה ושילוב מומחים מהתעשייה ומהאקדמיה בבת הספר יכללו גם הם בציר השני. בנוסף, תוקם במל"ג ועדה לבחינת השינוי הנדרש במכללות ההוראה ובהכשרת המורים.
הציר השלישי: צמצום פערים חינוכיים. מהלך זה, כך לפי התוכנית, יכלול בחינה ושיפור של מודל התקצוב הדיפרנציאלי והשימוש במשאבים, התמודדות עם חסמים דיגיטליים וטכנולוגיים באוכלוסיות השונות במערכת החינוך.
השר קיש אמר כי "החזרת מערכת החינוך לעשירייה הפותחת בעולם היא יעד ברור ומעשי. מדובר באתגרים שמלווים את מערכת החינוך מזה עשרות שנים – אתגרים שהפכו למציאות מתמשכת ושוחקת וראינו אותם באים לביטוי במבחן טימס 2023. אני אחראי לתקן, תוכנית 'ישראל ריאלית' נועדה לשנות את המציאות הזו מהיסוד, להעניק לילדים שלנו את הכלים להצליח בזירה הבינלאומית ולהבטיח את עתידה של ישראל כמעצמת מדע וטכנולוגיה".
מנכ"ל משרד החינוך הוסיף: "תוכנית 'ישראל ריאלית' משמשת חזון משמעותי למערכת החינוך. אנו נמצאים בתחילת הדרך, והתוכנית עדיין בשלבי פיתוח. המשך העבודה יתבסס על שיתופי פעולה רחבים ועל התאמת פתרונות למערכת ולשטח. המהלכים שהוצעו במסגרת התוכנית יהוו בסיס לשיפור עתידי בהישגי התלמידים ולחיזוק יסודות מערכת החינוך".