מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב (רביעי) לדיון חירום בנושא המצב ההומניטרי בעזה, על רקע פעילות צה"ל בצפון הרצועה בשבוע האחרון, ובצל האיום של ארה"ב באמברגו נשק על ישראל - אם לא תעביר סיוע הומניטרי ותעמוד בהבטחותיה. בדיון נשמעה ביקורת חסרת תקדים על ישראל, בשפה שלא זכורה גם במהלך השנה האחרונה שבה מתנהלת המלחמה. הדיון מתקיים לבקשת מספר מדינות, בהן בריטניה, צרפת ואלג'יריה.
הבידוד הבינלאומי של ישראל ניכר בדיון, שבמהלכו הזכירו כל הדוברים את המראות של פלסטינים שנשרפים למוות בבית החולים "חללי אל-אקצא" בדיר אל-בלח, בעקבות תקיפת צה"ל שאירעה בלילה שבין ראשון לשני. האחריות על כך הוטלה על ישראל, שהואשמה גם בהרעבה; בניתוק צפון הרצועה ממזון; ובפינוי שיטתי של פלסטינים שכבר נעקרו מבתיהם. נציגי מדינות המערב שדיברו הזכירו את החטופים המוחזקים בשבי חמאס, אך הדבר נעשה כמס שפתיים וניכר כי רוב הנאומים השמיעו עמדות נגד ישראל.
דברי השגרירות של ארה"ב ובריטניה במועצת הביטחון
(צילום: UN Web TV)

5 צפייה בגלריה
דיא אל בלח
דיא אל בלח
תקיפה שהוזכרה ע"י כל הדוברים. אוהל שעלה באש בדיר אל-בלח
(צילום: AP Photo/Abdel Kareem Hana)
העברת סיוע הומניטרי לצפון הרצועה, אמש
(צילום: מתאם פעולות הממשלה בשטחים)

שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד אמרה כי "לישראל יש אחריות לעשות כלל מה שהיא יכולה כדי לצמצם את מספר האזרחים שנפגעים, גם אם חמאס הופך אזרחים למגן אנושי". לדבריה, "הבהרנו לישראל שהיא צריכה לעשות יותר כדי לטפל במשבר ההומניטרי בעזה. לראשונה זה שבועות מחסום ארז בצפון עזה נפתח מחדש, ישראל התחייבה לאפשר למשאיות להיכנס לצפון עזה ממעבר נוסף. משאיות נכנסו לראשונה זה שבועות אבל זה לא מספיק, נדרשים עוד ועוד משלוחים ונדחף לזה. בדרום עזה שיירות האו"ם יוכלו להשתמש במעבר אחר - וצה"ל יבטיח גישה ומניעת ביזה של שיירות.
"ישראל עובדת עם המטבח המרכזי על תוכנית להגדלת המזון שנכנס לעזה. ארה"ב עומדת על כך שיש לאפשר הכנסת אוכל מידיית, חייבות להיות הפסקות הומניטריות ברחבי עזה כדי לאפשר חיסוני פוליו והכנסת סיוע הומניטרי. מדיניות של הרעבה בצפון עזה תהיה נוראית ולא מקובלת, ויהיו לה השלכות על פי החוק הבינלאומי והחוק האמריקני. ישראל אמרה שזו לא המדיניות שלה ולא תנתק מזון. אנחנו נבחן אם מעשיה של ישראל עולים בקנה אחת עם הצהרותיה".
שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי ישראל "נשארת מחויבת" לעבודתה עם השותפות הבינלאומיות שלה, כדי לוודא שהסיוע ההומניטרי יגיע ל"אלו שזקוקים לו" ברצועה. דנון הדגיש כי "הבעיה היא לא בכמויות הסיוע שנכנסות לרצועה אלא בעובדה שחמאס שודד את המשאיות שנכנסות לעזה". בנאומו הבהיר דנון כי "הדרך היחידה לשיפור המצב ההומניטרי בעזה היא הכרעת חמאס ופירוק מוחלט שלו מנשק".

"300 קורבנות ומאות פצועים - תוך שבוע"

תת-מזכ"ל האו"ם לנושאים הומניטריים, ג'וינס מסויה, אמרה כי "המתקפה הישראלית מחריפה בצפון עזה, באזור ג'באליה שהיא תחת מצור, תוך המשך ירי רקטות חסר אבחנה של הפלסטינים לעבר ישראל". לדבריה, "55 אלף איש נעקרו מהאזור, בזמן שאחרים נצורים בבתיהם, בעוד האוכל והמים אוזלים. האוכלוסייה בטראומה, נסה על חייה ללא מקום בטוח ללכת אליו. רק שלושה מבתי החולים בצפון עזה פעילים, ויש מחסור בדם, דלק ובתרופות. נשים יולדות תחת הפצצות כבדות. יש רעב. 11 אלף נשים פלסטיניות סובלות מרעב ומתת-תזונה. עד 15 באוקטובר לא נכנס מזון לצפון, ומאגרי המזון מצטמצמים במהירות. בשבועיים הראשונים של אוקטובר שיירה אחת בלבד נכנסה לאחר אישור ישראלי. 89% מהשיירות סורבו והיתר בוטלו משיקולי ביטחון".
5 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
דנון: "הבעיה לא בכמויות הסיוע, אלא בכך שחמאס שודד את המשאיות"
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
5 צפייה בגלריה
נציגות ארה"ב ובריטניה בדיון מועצת הביטחון של האו"ם על המצב ההומניטרי בעזה
נציגות ארה"ב ובריטניה בדיון מועצת הביטחון של האו"ם על המצב ההומניטרי בעזה
נציגות ארה"ב ובריטניה בדיון
(צילום: Getty Images North America)
משאיות עם סיוע הומניטרי נכנסות לצפון הרצועה, שלשום
(צילום: דובר צה"ל)

דברי השגריר דנון בדיון

שגריר צרפת באו"ם ניקולא דה ריבייר אמר בנאומו כי "המצב ההומניטרי בעזה קטסטרופלי. אנו קוראים לישראל להגן על אזרחים בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי, ומביעים דאגה עמוקה מהמצב בצפון עזה, שם ישראל מנהלת מבצע - והמחיר האנושי גבוה. כמעט 300 קורבנות ומאות פצועים בשבוע אחד. העברת סיוע הופסקה כמעט לגמרי. הרשויות הישראליות חייבות להסיר את המכשולים על הכנסתו, שכן הכנסת הסיוע מעולם לא הייתה נתונה לכל כך הרבה מגבלות". דה ריבייר קרא לישראל להפסיק את החקיקה נגד אונר"א, וטען כי "זה רק יחמיר המצב ההומניטרי שהוא כבר קטסטרופלי. אנו מביעים תמיכה באונר"א. המלחמה בעזה חייבת להיפסק עכשיו - זו הדרך היחידה להגיב לטרגדיה האנושית. אי-אפשר עוד לקבל את הטרגדיה האנושית כעובדה מוגמרת. חייבת להיות הפסקת אש, שחרור מיידי של החטופים והגדלת הסיוע. צרפת מגנה את פיגועי חמאס ב-7/10, ואנו ממשיכים במאמץ ליישם את פתרון שתי המדינות".
שגרירת בריטניה באו"ם ברברה וודוורד ציינה כי "בריטניה תמכה בדיון חירום כדי לדון בצעדים הדחופים לטפל בטרגדיה האנושית בעזה". לדבריה, "המצב בצפון עזה מחריד. כמעט 400 אלף תושבים קיבלו הוראה לפנות את הצפון ולנוע דרומה לאזור ההומניטרי. רבים מהאנשים האלה כבר נעקרו מבתיהם, חלקם מספר פעמים, והם מחפשים מקלט נואשות. אבל אין מקומות בטוחים בעזה. ראינו מחזות נוראיים אחרי ההתקפה של ישראל על בית החולים "אל-אקצא" (בדיר אל-בלח). מי שנשארו, חווים רעב ותנאים מחרידים בלי גישה לשירותים בסיסיים או לשירותי בריאות. ישראל מנעה כניסה של רוב השיירות ההומניטריות בין צפון לדרום הרצועה. באוקטובר נכנסה הכמות הקטנה ביותר לעזה. ישראל חייבת לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי ולאפשר הכנסת סיוע לכל חלקי הרצועה". גם וודוורד גינתה את החקיקה נגד אונר"א, קראה "לאפשר לתושבים לחזור לבתיהם בצפון", וטענה כי "יש לראות הפסקת אש מיידית שתביא את הקונפליקט לסיומו". היא הזכירה את "סבלם של 101 החטופים שנותרו בשבי בעזה", וקראה לחמאס "לשחרר את החטופים מידיית וללא תנאי".
שגריר סין באו"ם ג'אנג ג'ון טען בדיון כי "ישראל מפציצה ללא הפסקה בתי ספר ובתי חולים בעזה, ומורה על פינוי דחוף של מאות אלפי תושבים". לדבריו, "ההפצצות הישראליות גרמו לשריפות גדולות ומפונים נשרפו למוות. הם בני אדם כמונו, למה עליהם לסבול ככה? כמה זמן עוד ייקח עד שתהיה לפלסטינים תקווה לחיות? לא מקובל להמשיך לתת לטרגדיה בעזה להתפתח. אנו צריכים להחיות את הדין ההומניטרי הבינלאומי". הוא טען בנוסף כי "הרעבה ככלי נשק היא פשע נגד האנושות, וישראל צריכה למלא מחויבותה לפי הדין ההומניטרי הבינלאומי, להסיר האת המצור ולהפסיק להגביל סיוע. אונר"א היא עמוד של סיוע הומניטרי וסין מתנגדת לכל פגיעה בסוכנות". כמו כן, הוא הדגיש כי "מועצת הביטחון קיבלה כמה החלטות לגבי עזה וקראה להפסקת אש, אך אף החלטה לא יושמה. זאת מכה קשה לאמינות של מערכת האו"ם".
5 צפייה בגלריה
ריאד מנסור
ריאד מנסור
השגריר הפלסטיני ריאד מנסור: "אין חוק שישראל לא הפרה"
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
5 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
בעקבות הלחץ הבינלאומי: משאיות מוכנסות לצפון הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
גם שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה נשא דברים, ואמר כי "מספר האנשים שנהרגו בהפצצות צה"ל מחריד". הוא טען כי "רמת ההרעבה מזעזעת. כל תושבי עזה זקוקים לסיוע דחוף במזון. אין להם יותר לברוח. ברחבי עזה בתי ספר ובתי חולים מופצצים. כל יום רופאים רואים ירי לראשם של ילדים. דגל האום לא רק נכשל בהגנה על אזרחים, אלא הופך יעד ישיר לצה"ל. אין מקום בעזה שהוא בטוח - זו המציאות המרה". לדבריו, "במשך שבועיים הקהילה הבינלאומית הבחינה בהפצצות של ישראל והמבצע הקרקעי בצפון עזה. ראינו דיווחים על הרוגים, כולל ילדים. ראינו הפצצה על בתי ספר בנוסייראת שבה נהרגו עשרות אזרחים, כולל ילדים. ישראל מטילה מצור על ג'באליה, וכתוצאה מהפצצות מאות אלפי אנשים עלולים למות. המאפייה היחידה הופצצה על ידי ישראל". כמו כן, השגריר הרוסיה טען כי "ישראל מיישמת את "תוכנית האלופים" של מצור ודחיקת האנשים מחוץ לאזור הזה. ייקח 70 שנה לשקם את כלכלת עזה".
השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור האשים את ישראל בביצוע "רצח עם בעזה". לדבריו, "הפלסטינים והלבנונים משלמים בחייהם בשל החסינות של ישראל. אין קו שהיא לא חצתה ואין חוק שהיא לא הפרה. חסינות זו, בעודה מבצעת את פשעיה, מאפשרת לה ליישם את תוכניתה, שהייתה מטרתה מלכתחילה. 400,000 עזתים נעקרו, נתונים למצור, מורעבים ונהרגים". גם הוא טען כי "תוכנית האלופים" מיושמת בשטח. וציין כי "כל פלסטיני שנשאר בצפון הרצועה נחשב לפעיל צבאי, החטופים הפכו לקלפי מיקוח. זוהי אינה מלחמה - אלו פשעים, פשעי מלחמה, שצריכים להסתיים עכשיו. ישראל חוזרת על אותו הדפוס שוב ושוב, מתכחשת לחוקים שהמשפט הבינלאומי נועד להגן עליהם, מונעת אספקה של סיוע הומניטרי, הורסת תשתיות אזרחיות ותנאי החיים, ועוקרת אזרחים שוב ושוב, ומבטיחה כי לא יהיה לתושבים לאן ללכת. ישראל הכריזה מלחמה כוללת על הפלסטינים ועל האו"ם. ההתקפה של ישראל על אונר"א היא חלק מההתקפה על אוכלוסיית הפליטים, זהו רצח עם מתוכנן ומבוצע בדם קר".