4 צפייה בגלריה
 צילום הכנסת ה 25
 צילום הכנסת ה 25
מתלחששים בצילום המסורתי. נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נועד בשעה זו עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', לאחר הנתק בין השניים שנמשך מאז יום רביעי שעבר. בצילום ראשי המפלגות המסורתי נצפו השניים מתלחששים, כשלצד נתניהו גם יו"ר ש"ס אריה דרעי, ברקע דרישתו לקבל את תיק האוצר. ראש הממשלה המיועד וראש הממשלה היוצא יאיר לפיד לחצו ידיים.

השבעת כנסת ברקע המו"מ להקמת ממשלה

אתמול התקיימה שיחה בין הצוותים של הליכוד והציונות הדתית, אולם היא הסתיימה ללא התקדמות. דרישתו של סמוטריץ' לאחד משני התיקים הגדולים – ביטחון או אוצר – עדיין לא מתעכלת טוב בליכוד.
4 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישת נתניהו וסמוטריץ'
4 צפייה בגלריה
 צילום הכנסת ה 25
 צילום הכנסת ה 25
לוחצים ידיים. נתניהו ולפיד
(צילום:נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
יו"ר הליכוד נתניהו היה מעוניין להשביע את הממשלה השישית בראשותו כבר השבוע, סמוך להשבעת הכנסת שהתקיימה אחר הצהריים. אלא שבפועל המשא ומתן תקוע וחלק מהצוותים סיפרו על מריחה של השיחות.
גורמים פוליטיים המעורבים במשא ומתן משוכנעים שדרעי מסייע לנתניהו עם הדרישה לתיק האוצר. זאת כדי לייצר מצב שבו שני השותפים הבכירים ייאבקו על התיק הבכיר ואז יוותרו עליו - דבר שיסייע להוריד את סמוטריץ' מהדרישה. כל עוד אין התקדמות בשני התיקים הגדולים, נראה גם כי לא ניתן להתקדם ביתר ההסכמים.

המסר האמריקני לנתניהו

הממשל האמריקני העביר בימים האחרונים מסרים לראש הממשלה המיועד נתניהו, וגם לבכירים במערכת הביטחון, לפיהם "טוב תעשה ישראל" אם תבחר לתפקיד שר הביטחון ולתפקיד השר לביטחון הפנים אישים שארה"ב תוכל לעבוד איתם מקרוב. המסרים האמריקניים מגיעים יומיים בלבד לאחר שגורמים במפלגת הציונות הדתית הגיבו על דרישתו של יו"ר ש"ס לתיק האוצר והכריזו: "סמוטריץ' הוא שר הביטחון הבא של ישראל".
4 צפייה בגלריה
ביידן בטלפון
ביידן בטלפון
הממשל האמריקני מצפה שנתניהו "יסיק מסקנות"
(צילום: AFP )
יש לציין כי האמריקנים נזהרים מלנקוב בשמותיהם המפורשים של סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, אך הרמזים לא יכולים להיות עבים יותר. בארה"ב למעשה מבהירים בדרכם הדיפלומטית שתחת השניים יהיה קושי רב להמשיך במערכת היחסים האינטימית והקרובה עם מערכת הביטחון הישראלית.
המסרים מתמקדים אך ורק בסוגייה הביטחונית, ולא בנושאים פוליטיים או אישיים אחרים. המסר שלהם: כדי ששיתוף הפעולה ההדוק בין מערכת הביטחון של שתי המדינות בכל הנושאים הרגישים שעומדים על הפרק, כולל איראן, סוגיית עזה, הגדה המערבית, ירושלים ושיתופי הפעולה המודיעיניים יצליח - ישראל צריכה לחשוב היטב את מי היא ממנה לאייש את המשרות הללו.
במקביל למסרים שמגיעים מוושינגטון מתנהלת החזית מול דרעי. גורם בליכוד אמר כי נתניהו מוכן להציע ליו"ר ש"ס לכהן כשר ביטחון, רק כדי לדחוק את סמוטריץ' מהתפקיד הזה. במקרה שדרעי יסכים לכהן כשר ביטחון, סמוטריץ' ככל הנראה יקבל את תיק האוצר. אולם הערכה היא כי לא מדובר בהצעה רצינית מאחר וגם במקרה הזה הליכוד מאבד שניים מתוך שלושת התיקים הבכירים.