תושבי הצפון מדברים על ירי הרקטות מלבנון
(צילום: אביהו שפירא)

ירי הרקטות מוקדם יותר היום (רביעי) מדרום לבנון הפתיע את תושבי הגליל העליון וקריית שמונה, כמו גם את המטיילים הרבים באזור. אלא שרובם, כך מתברר, לא נכנסו לחרדה וזמן קצר לאחר מכן שבה השגרה.
3 רקטות שוגרו מלבנון, שריפה מנפילה ליד קריית שמונהשפחת סורוגטי ממושב גמזו, שיצאה לטייל בגליל העליון, לא שינתה את התכניות שלה בעקבות הירי. אורה, אם המשפחה (36), סיפרה כי היא וקרוביה שטו בקיאקים בעת שהופעלה האזעקה. "לא שמענו כלום, אחר כך אמרו לנו שהיה אירוע. זה לא היה מלחיץ כלל. לא שקלנו לשנות את התוכניות ולא לחזור הביתה. היינו רעבים ורצינו להגיע לקריית שמונה כדי לאכול".
ראש העיר קריית שמונה מדבר לאחר הירי מלבנון
(צילום: אביהו שפירא )

תיעוד מרגע נפילת הקרטה בקריית שמונה
(צילום: חברת נתיבי ישראל)

תיעוד תקיפות צה"ל בגבול לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

עוד הוסיפה סורוגטי: "רצינו להגיע דווקא לכאן כדי לחזק את כלכלת העיר. מבחינתנו התוכניות יימשכו כרגיל ורק מחר נחזור הביתה, למרכז".
רינה מור יוסף, בעלת מסעדת "חביבה", ציינה דווקא כי האזעקה גרמה לה לחרדה קלה. "הייתה אזעקה פתאום באמצע החיים", היא משחזרת. "נלחצנו נורא, כי כולנו חווינו איזה טראומה קלה מתקופת ירי הקטיושות. הלכנו למרחב המוגן, שמענו את הפיצוץ ואחרי כמה דקות המשכנו בעבודה".
6 צפייה בגלריה
שריפה כתוצאה מנפילת הרקטה
שריפה כתוצאה מנפילת הרקטה
"אנחנו למודי ניסיון". זירת נפילת רקטה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ילדים נשכבים על הרצפה בזמן האזעקה
ילדים נשכבים על הרצפה בזמן האזעקה
ילדים נשכבים על הרצפה בזמן האזעקה
(באדיבות מועצה אזורית הגליל העליון )
6 צפייה בגלריה
צה"ל מתכונן בגזרה לאחר הירי לעבר הצפון
צה"ל מתכונן בגזרה לאחר הירי לעבר הצפון
תותחים של צה"ל אחרי הירי
(AFP)
בעלת המסעדה המשיכה ואמרה: "השארנו את העסק פתוח. אנחנו למודי ניסיון. אם זה אירוע בודד אנחנו ממשיכים לעבוד".
אביב עזוז, בן 52 ממטולה, עבד בבית ההסתדרות בקריית שמונה כשקול האזעקה פילח את השקט של העיר. "היה מלחיץ קצת", הוא הודה. "נשמעה אזעקה מאוד קצרה, ככה שלשנייה אתה חושב שאולי זו תקלה או משהו כזה". עם זאת, הוא טוען כי התבדה כעבור שניות ספורות: "הפיצוץ לא הותיר ספק. ירדנו למרחב מוגן וחיכינו להנחיות.
6 צפייה בגלריה
שריפה כתוצאה מנפילת הרקטה
שריפה כתוצאה מנפילת הרקטה
שריפה כתוצאה מנפילת הרקטה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
זירת הנפילה
זירת הנפילה
הערכה - פלגים פלסטיניים אחראים לירי
(צילום: אפי שריר)
"בהתחלה חשבתי שזו טעות כי האזעקה הייתה מאוד קצרה. בדרך כלל היא יותר ארוכה. שמעתי את הבום ונוצרה המולה. חיכינו 10 דקות ויצאנו מהמרחב המוגן. לאחר מכן ראיתי את פטריית העשן ממקום הנפילה".
אביב, בת 16 ממטולה, הייתה בביתה עם אביה מייק בעת שנשמעה האזעקה. היא סיפרה כי הוא העיר אותה: "מיד ירדנו לממ"ד בבית. אני רגילה למתיחות בצפון ולא נבהלתי".
6 צפייה בגלריה
זירת הנפילה
זירת הנפילה
זירת הנפילה
(צילום: אביהו שפירא )

הערכה: פלגים פלסטיניים אחראים לירי

הירי התרחש בסביבות השעה 12:15, אז נורו שלוש רקטות מלבנון לגליל - שתיים מהן נפלו בשטח ישראל ואחת בשטח לבנון. כתוצאה מאחת הנפילות פרצה שריפה באזור קריית שמונה, ותושבים בגליל שמעו את הדי הפיצוצים. ממד"א נמסר כי היו ארבעה נפגעי חרדה, ודובר מד"א זכי הלר אישר במשדר המיוחד של ynet שלא היו נפגעים. מיד אחרי הירי תקפו כוחות ארטילריים של צה"ל בשטח לבנון, ירי שחודש כעבור כשעתיים.
מיד אחרי הירי תקפו כוחות ארטילריים של צה"ל בשטח לבנון. שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי קיימו דיון עם הצמרת הביטחונית בעקבות הירי, ודנו באפשרות של החרפת התגובה של צה"ל. בהמשך הרחיב צה"ל את התגובה - וירה בתותחים לאורך כל גבול לבנון.
במערכת הביטחון מעריכים שמי שאחראי לירי הם שוב פלגים פלסטיניים בדרום לבנון, בדומה למקרים אחרים של ירי מהמדינה בשבועות האחרונים. ערוץ אל-מנאר של חיזבאללה דיווח כי שישה פגזים שוגרו לעבר שטח פתוח במישור אל-חיאם - ולאחר מכן הירי של צה"ל ללבנון פסק. עם זאת, לאור הישנות המקרים בשבועות האחרונים, ייתכן שבהמשך יחודש הירי ללבנון - וישראל תגיב בצורה קשה יותר. בלבנון אישרו כי אכן היה ירי מישראל, וכשעתיים לאחר ירי הרקטות דיווחו שהוא חודש. תושבים בצפון דיווחו על הדי פיצוצים.
זהו הירי החמישי מלבנון לצפון בחודשים האחרונים - שלוש פעמים במהלך מבצע שומר החומות, ובפעם האחרונה לפני שבועיים, אז שתי רקטות נורו מלבנון לאזור. איש לא נפגע ולא נגרם נזק. לפי ההערכות בצה"ל אז, גורמים פלסטינים בלבנון היו אחראים לירי הרקטות - ותותחים של צה"ל ירו בתגובה פגזים לעבר דרום לבנון.