3 צפייה בגלריה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
המטרה: שיפור השירות למשרתים
(מתוך אתר צה"ל)
השינויים שאמורים לשפר את השירות הרפואי לחיילים: באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) בצה"ל סיימו לגבש פקודה חדשה לספירת מועד יום החופש הרפואי ("גימל"), באופן שיכליל באופן מלא את יום המחרת מרגע קבלת הגימל, ולא ייחשב ל-24 שעות כפי שהיה בעשור האחרון.
העובדה כי גימלים נספרו ליממה אחת גרמה לחיילים רבים להוציאם בשעת ערב מאוחרת, במרפאות האזרחיות "ביקורופא", מה שהגדיל את העומס על המרפאות האלה. הפקודה המחודשת, שממתינה לאישורים סופיים במטכ"ל ותיכנס לתוקפה בתחילת חודש אפריל, קובעת כי חייל שיקבל גימל גם בשעות הבוקר או הצהריים, ייהנה מחופש מלא ביום שלמחרת, ולא יידרש לחזור לבסיס למחרת בבוקר. בכך, מעריכים בחיל הרפואה, חיילים ייגשו לרופאים הצבאיים בבסיסים גם במהלך היום ויפחיתו את העומס מהמרפאות האזרחיות שנותנות שירות לצבא בשעות הערב והלילה.
3 צפייה בגלריה
תא"ל אלון גלזברג בטקס חילופי קצין רפואה ראשי, 2020
תא"ל אלון גלזברג בטקס חילופי קצין רפואה ראשי, 2020
קצין הרפואה הראשי בצה"ל, תא"ל אלון גלזברג. "סוף להתחכמויות"
(צילום: דובר צה"ל)
"חיילים סחבו עד הערב כי ידעו שאם יקבלו גימל בצהריים אז הוא יהיה קצר ולא יתפוס ליום המחרת", הסבירו בצה"ל, "הייתה כאן התחכמות שכעת תסתיים, כי לא יהיה בה צורך יותר ויותר חיילים יראו רופאים צבאיים".
מנכ"ל ביקורופא, אמנון כהן, הסביר ל-ynet: "להערכתנו, כ-40%-50% מהחיילים שבאים אלינו עושים זאת רק כדי להוציא גימלים, ללא בעיה רפואית. כמות דומה מסך הביקורים אצלנו אכן מסתיימת בהוצאת גימל. גם אם החייל בא עם תירוץ, אנחנו עורכים לו את כל הבדיקות עד להחלטת הרופא אם לתת לו גימלים. לפני כעשור, כאשר השירות הרפואי לחיילים במרכז הועבר עד שהופסק לקופות החולים, אחוז הביקורים של החיילים במרפאות הקופות שהסתיים במתן גימלים הגיע לכ-90%".
3 צפייה בגלריה
חיילים ומנת קרב. מענה משופר לחולי צליאק, גם ללוחמים
חיילים ומנת קרב. מענה משופר לחולי צליאק, גם ללוחמים
חיילים ומנת קרב. מענה משופר לחולי צליאק, גם ללוחמים
(צילום: shutterstock)
בחודש דצמבר נרשם שיא של כל הזמנים בכמות הביקורים של חיילים במרפאות ביקורופא - כ-52,000 ביקורי חיילים במרפאות הרשת. כך נוצרו מראות עגומים של תורים אדירים, לחצים ועימותים במרפאות. כתוצאה מכך, ברשת המרפאות החליטו להרחיב את הכניסות הנפרדות בין חיילים לאזרחים ולהציע שירותי רפואה נוספים לחיילים. כיום ישנם כ-20 מרפאות ביקורופא ברחבי הארץ שפתוחות לחיילים, מקרית שמונה ועד אילת.
לפי צה"ל, ביקורופא נקנס בכל פעם שיש חריגה מזמני ההמתנה שנקבעו בחוזה עמו: מקסימום 60 דקות המתנה באמצע שבוע ו-90 דקות בסוף שבוע. שינוי משמעותי נוסף נוגע לתוכנה חדשה לזימון תורים מראש לביקורופא, שתושק בשבועות הקרובים, ותאפשר לחיילים לראות אילו מרפאות דלילות יותר באותו הערב: כך למשל, חייל שגר במודיעין ויראה שהמרפאה בירושלים פנויה יותר באותו ערב, ייסע מעט יותר זמן אך יקבל שירות מהיר יותר, לאחר בדיקה מקדימה באתר החברה.
אמנון כהן מנכ"ל ביקורופאאמנון כהן מנכ"ל ביקורופאצילום: אפרת סבן בן יוסף
בתוך כך מתחילים באט"ל ביישום הרפורמה לחיילים הסובלים מצליאק, שעד היום קיבלו מבחר מצומצם של מזון. ממחזורי הגיוס הקרובים ישובצו יותר צליאקים באותן מסגרות יחידתיות, ובהן יוכשרו הטבחים להכין מגוון של מאכלים המותאמים להם. בצה"ל משרתים כ-1,200 חיילים שרגישים לגלוטן, ובכך יצומצמו כמות המטבחים "הצליאקים" מכ-400 כיום ל-80, באופן שיותאמו להכנת מגוון עשיר של ארוחות לאוכלוסייה זו, גם ביחידות קרביות. זאת בנוסף לבחינת תוספת דמי כלכלה לתעודת החוגר של חיילים הרגישים לכך, הרחבת פיילוט לכריכים ללא גלוטן בחנויות הכוורת (שק"מ) והגדלת היצע המנות נטולות הצליאק בארוחות הביניים.