המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, שחזרו לתקוף את ישראל בימים האחרונים ורשמו מספר חריג של לקיחות אחריות על ירי לעבר שטחה, נמצאות בקשר הדוק מאוד עם חיזבאללה - ולא רק מתחילת המלחמה הנוכחית.
עוד בשנים שקדמו למלחמה הן ערכו הצהרות משותפות, ומנהיגים מהמיליציות הגיעו לבקר בלבנון. כך, למשל, קייס אל-חזעלי, מפקד המיליציה העיראקית "עסאיב אהל אל-חאק", צולם בשנת 2017 משקיף על יישובים ישראליים מדרום לבנון.
תיעודי תקיפות לכאורה נגד ישראל של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

3 צפייה בגלריה
מנהיגh מליציות פרו איראניות בעיראק
מנהיגh מליציות פרו איראניות בעיראק
מנהיגי המיליציות: אכרם אל-כעבי, שבל מחסן עביד א-זידי, אבו אלאא' אל-ולאא'י וחידר אבראהים אל-גראוי
מדובר בקשר שהלך והתחזק בשנים האחרונות, וקיבל דחיפה ממספר אירועים. באופן מפתיע, אחד האירועים שחיבר בין המיליציות לחיזבאללה בצורה משמעותית היה חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני שחוסל בעיראק על-ידי צבא ארה"ב בשנת 2020. הריק שנוצר עם חיסולו הביא לעלייה בדומיננטיות של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
לפי דני סיטרינוביץ, חוקר עמית בתוכנית איראן ב-INSS ולשעבר ראש ענף איראן בחטיבת המחקר באמ"ן, נסראללה קיבל כוח ונוצר מצב שאפילו מאתגר את ההשפעה האיראנית עליו.
בנוסף, עלייתו של איסמעיל קאאני, המחליף של סולימאני בכוח קודס, דמות חלשה יחסית, תרמה לעלייה בעצמאותן של המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובעיראק. הן נכנסו עם השנים לעולם הכטב"מים וטילי השיוט, אמצעי לחימה שבימים האחרונים עשו בהם שימוש נגד ישראל, וחיזבאללה יודע שהאמצעים האלה יכולים לסייע לו.
3 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני. חיסולו קירב בין המיליציות לחיזבאללה
(צילום: AP)
גם מבצע שומר החומות במאי 2021, שהביא להקמת חמ"ל משותף של הציר השיעי-איראני בביירות, תרם לחיזוק הקשר האופרטיבי בין שלוחי איראן בהובלת חיזבאללה. בנוסף, גם בסוריה התהדק עם השנים הקשר בין הארגונים השונים, ופעילי חיזבאללה החלו לפעול יחד עם המיליציות במדינה, בעיקר במזרח סוריה.
"ככל שנעמיק במערכה מול חיזבאללה, הסבירות שהמיליציות יגבירו את פעילותן הולכת ועולה", הסביר סיטרינוביץ. "ארה"ב וישראל יצטרכו לקבל החלטות מורכבות בהקשר הזה. זה עניין של אתגור מערכות ההגנה האווירית שלנו. יש פה שותפות גורל שהיא תוצר של התהדקות מערכת היחסים בין המיליציות לחיזבאללה בשנים האחרונות".
לדבריו, השותפות האסטרטגית המשמעותית בין המיליציות לחיזבאללה מכניסה את ארה"ב וישראל לדילמה - מכיוון שזה מצריך אותן למעשה לפעול בעיראק. "זה עלול להכניס עוד יותר את האמריקנים לאירוע, בהנחה שהם יחליטו לפעול לסיכול הירי הזה", אמר.
האמריקנים, יש לציין, סופגים תקיפות של המיליציות הפרו-איראניות נגד בסיסי הקואליציה בעיראק ובסוריה מתחילת המלחמה. המיליציות מעוניינות לסלק את האמריקנים מעיראק ותוקפות את הבסיסים שלהם, גם עקב הסיוע של ארה"ב לישראל במלחמה הנוכחית.
3 צפייה בגלריה
תיעודי תקיפות לכאורה נגד ישראל של "ההתנגדות האסלאמית בעיראק"
תיעודי תקיפות לכאורה נגד ישראל של "ההתנגדות האסלאמית בעיראק"
מתוך הדיווחים של המיליציות הפרו-איראניות על תקיפות בישראל
בעיראק פועלות מיליציות רבות, גם תחת ארגון הגג "אל-חשד א-שעבי", שמקבל תמיכה מממשלת עיראק ומאגד תחתיו עשרות מיליציות. קבוצת המיליציות שלוקחת אחריות על הירי לעבר ישראל מתחילת המלחמה מכנה את עצמה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק".
לפי פרסום בעבר של העיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד, "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" הוא איחוד חדש יחסית הפועל מאז אוקטובר אשתקד, של כמה מיליציות ותיקות שנתמכות על-ידי איראן. לפי דיווחים אחרים, גם "עסאיב אהל אל-חאק" היא חלק מהקבוצה, אך אלה המיליציות שהוזכרו בפרסום הקטארי, ומפקדיהן:
גדודי חיזבאללה בעיראק: מיליציה פרו-איראנית שנוסדה בשנת 2007 בעיר אל-עמארה בדרום עיראק. לפי פרסומים, מדובר באיחוד של מספר מיליציות שיעיות חמושות שקמו עם כניסת ארה"ב לעיראק ב-2003. המיליציה קשורה ישירות לאיראן. מזכ"ל המיליציה הוא אבו חוסין אל-חמידאווי.
אל-נוג'בא: לפי הדיווחים, המיליציה מקבלת נשק וכסף מאיראן, שגם חולקת איתה מידע מודיעיני ועוזרת לה לבחור את ההנהגה. למיליציה קשרים הדוקים עם המיליציות הפרו-איראניות האחרות כמו גדודי חיזבאללה בעיראק. מייסד המיליציה הוא אכרם אל-כעבי.
סיד א-שהדאא: הופיעה לפי דיווחים במהלך שנת 2013. השתתפה יחד עם מיליציות אחרות בלחימה בדאעש, ונאמנה כמו המיליציות האחרות לאיראן. מפקד המיליציה הוא אבו אלאא' אל-ולאא'י, ששלח ביום שישי האחרון מסר לנסראללה ואמר: "אנו מחכים לאישור ממך לשלוח מבול אנושי עיראקי לגבולות לבנון. אם איבדתם אלף פעילים, נספק לכם 100 אלף".
אנסאר אללה אל-אופיאא: אחת המיליציות החשובות הפועלות בחסות כוח קודס של משמרות המהפכה. המיליציה אחראית לביצוע פעולות צבאיות נגד מטרות אמריקניות, והיא הופיעה לראשונה ב-2013. חידר אבראהים אל-גראוי נחשב למזכ"ל שלה.
גדודי האימאם עלי: הוקמה בשנת 2014, ולפי הדיווחים מקורבת מאוד, אם לא הקרובה ביותר, לחיזבאללה. המזכ"ל המוכר שלה הוא שבל מחסן עביד א-זידי.