שי חרמש (80), חבר הכנסת לשעבר ותושב כפר עזה שבנו עומר נרצח בטבח ב-7 באוקטובר, קרא אמש (ד') "יזכור" בעצרת המרכזית בגבעת התחמושת, לאחר הסערה שנחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", שבמסגרתה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פעלה למנוע ממנו לשאת את התפילה, בגלל מאמר נגד ראש הממשלה. לאחר הפרסום הגיעה פניית הפרסה של לשכת נתניהו.
בטקס בגבעת התחמושת: שי חרמש הוסיף ליזכור קריאה לשחרור החטופים
(צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים)

3 צפייה בגלריה
בטקס בגבעת התחמושת: שי חרמש הוסיף ליזכור קריאה לשחרור החטופים
בטקס בגבעת התחמושת: שי חרמש הוסיף ליזכור קריאה לשחרור החטופים
"להביא הביתה את בנינו ובנותינו". חרמש בטקס, הערב
(צילום: רפי קוץ)
חרמש ניצל את המעמד כדי לחרוג מהפרוטוקול, ואמר: "לא ניתן לסיים תפילה זו מבלי לקרוא קריאה וזעקה לעשות מעשה ולהביא הביתה את בנינו ובנותיו הנמקים במנהרות חמאס. ישובו החיים לחיק משפחותיהם, ינוחו בשלום בינינו, יושבי הארץ, ויבוא שלום על ישראל אמן".
אתמול בבוקר, לשכתו של נתניהו הודיעה למארגנים במפתיע כי רה"מ לא ישתתף בטקס הממלכתי לציון איחוד ירושלים בגבעת התחמושת. "ראש הממשלה עסוק במלחמה בדרום ובצפון, ועל כן נמנע ממנו מלהשתתף בטקסים הערב", נמסר מהלשכה.
גורמים בלשכת רה"מ הכחישו כי ביטול ההגעה קשור לסערה סביב חרמש. הגורמים ציינו כי "כמו שנתניהו לא היה בטקסים של יום העצמאות, הוא גם לא ישתתף לראשונה בטקס המסורתי בישיבת מרכז הרב". עם זאת, רה"מ השתתף בטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ.
שעות אחרי הפרסום בטורו של נחום ברנע ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" וב-ynet, מזכיר הממשלה יוסי פוקס הודיע כי הביא את הנושא לידיעת נתניהו, ופנה בבקשה לאפשר לחרמש לשאת את התפילה.
במהלך הטקס הממלכתי נבחר מדי שנה אחד מוותיקי הלוחמים לקרוא את תפילת יזכור לזכר הנופלים. מנהלי האתר בחרו בחרמש, שביתו נשרף עד היסוד, כשהוא ורעייתו שורדים אך בקושי. חרמש ייצג גם בעבר את יישובי העוטף, קודם כראש המועצה האזורית ואחר כך כחבר כנסת בסיעת קדימה. הוא לחם גם בירושלים, במסגרת גדוד 71 של חטיבת המילואים 55, חטיבת צנחנים, ונתפס לאור כל אלו כנציג המתאים ביותר.
3 צפייה בגלריה
חצי חצאים אב שכול שי חרמש יוסי פוקס סירוב נאום יום ירושלים תפיה תפילת יזכור
חצי חצאים אב שכול שי חרמש יוסי פוקס סירוב נאום יום ירושלים תפיה תפילת יזכור
שי חרמש, וההתכתבויות עם מזכיר הממשלה פוקס
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפי לשכתו, נעדר בשל "המלחמה בצפון ובדרום". נתניהו
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
אלא שלשכת רה"מ מנעה את בחירתו כנציג הלוחמים. בלשכה טענו בתגובתם כי לא היה להם שום קשר לטקס בגבעת התחמושת, אולם שיחות עם מעורבים בנושא לא מותירות מקום לספק באשר למידת ההתערבות ולווטו שהוטל.
פוקס היה בקשר עם יו"ר עמותת גבעת התחמושת מנחם לנדאו, ועם המנכ"ל כתרי מעוז. פוקס שלח ללנדאו צילום מסך של קטע מאותו מאמר של שי, כהסבר לסירובם. בהודעה שהגיעה לידי ynet כתב פוקס: "אין סיכוי שהוא ייצג השנה... ראה מה כתב" – כשמעל אותה הודעה צורף צילום המסך מהמאמר הביקורתי.
למרות זאת, מזכיר הממשלה שב וטען בשישי האחרון, בניגוד להתכתבויות שכבר פורסמו, כי "הטקס בגבעת התחמושת אינו באחריות לשכת ראש הממשלה או מזכירות הממשלה אלא באחריות מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים. לאחר הפרסומים, הבאתי את הנושא לידיעתו של ראש הממשלה נתניהו ובהנחייתו פניתי למערך הטקסים בבקשה לאפשר למר שי חרמש לשאת את תפילת יזכור בטקס בגבעת התחמושת".
לאחר האירוע, בלשכתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקשו ממארגני הטקס לבחון את הנושא, והנשיא אף שקל להחרים את האירוע, מה שגרם ללחץ אצל מארגני הטקס.
המאמר של חרמש פורסם בטור הדעות של הארץ ב-22 במאי, ונוסח כמכתב מטעם חרמש ליו"ר ש"ס אריה דרעי. בקטע שצירף פוקס כתב חרמש לדרעי: "בעת הזאת נמקים 128 מחברינו, אזרחי ישראל, במרתפי הרוצחים, רבים מהם כבר נפטרו כנראה בכאב וייסורים. ואתה שוקט ומשמים בממשלה השבויה בידי קבוצת משיחיים, שבין תורתך אמונתך לתורתם אין חוט מקשר. חברת לשרים מורשעים וראש ממשלה נאשם, המוכנים להקריב את החטופים לטובת אג'נדות שכולן הובלת מדינת ישראל אל הזיה של ממלכה חשוכה, הומופובית ורודפת מיעוטים, תוך כדי שחצנות, רברבנות ו'בגויים לא יתחשב'. מדינה 'מצורעת', נגועה ומבודדת בין אומות העולם. מדינה שסועה, מדממת מבית. חורבן הבית כבר איננו סיסמה, אלא אופציה ריאלית, חלילה".
פורסם לראשונה: 21:47, 05.06.24